• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Billy och Jag

Fru U: Jag har tvekat lite då min mans bror har chrons.. Men vi vågar nog ta risken.. om vi kan få barn vs.. men om det vore min man som hade sjukdomen hade vi aldrig gjort det.. Men om det bara är du så är inte risken så stor..

Jag mådde jätte dåligt förra sommaren.. orkade ingenting.. Värmen slog ut mig! Det vart värre med IRA än stomin i det fallet.. jag blev trött och flåsig.. men det var i kombination med blodbrist....

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Lällas

Hej igen.. Här i Stockholm skiner solen och vi ska snart iväg på middag med Jonas syster och hennes man och svärföräldrarna som är på besök från Gotland. Sen är vi bjudna på fest ikväll men vet inte om vi orkar gå det vill säga.. he he.. var ju ute igår också.. oj oj oj.. vilken förändring på bara några månader. Tror att det är därför jag hänger med på allt, efter att ha legat hemma i så många och långa månader.

Lindis: Vad trist att vara så trött men jag hoppas att det går vägen med grillat ikväll. Lät riktigt gott. Blev inspirerad och ska nog grilla imorgon jag med.

Fru U: Jag har ungefär samma frågor som du om graviditet. Men ingen i min familj har UC så jag ska ändå försöka skaffa barn på naturlig väg med min sambo. Kan man alltså lägga snittet i operations ärret? Det vore ju bra att slippa ännu ett ärr. Jag ser redan ut som att jag har konst på magen..

Lone Star State: Skrattar gott åt synen i huvet av er med dammsugaren.. he he.. Hade jag varit där hade jag ändå suttit på köksbordet.. he he.. Har du hört något om risken att föra sjukdomen vidare till barn? Har ni satt igång bebisverkstan än? Tar du Resorb för vätskebalansen? Det funkar superbra för mig iaf. Men så har jag stomi också. Har förresten börjat med Omega 3 idag..

Dags att piffa till sig lite nu innan middagen.. Så stor kram till er allihopa och hoppas ni har en skön helg. /Anna

• Billy och Jag

Lällas: Ja, det såg nog roligt ut, kan jag tro!

Jo vi har försökt i två år... Och jag har varit sjuk i 1.5 år.. så dethar varit lite knepigt att få ihop det alla gånger med alla medeciner, krämpor, ägglossningar och skit hehe.. Men det får ta sin tid... om 4 år får vi adoptera om inte annat...
    Jag vet inte hur stor risken är.. Men den finns.. Men tydligen inte alls stor om bara en av föräldrarna har sjukdomen.. ingen i min släkt har varken chrons eller UC.. så jag tror inte man behöver oroa sig....

Jag tog resorb bara när jag var magsjuk.. inte annars.. men jag hoppas att jag inte blir lika utslagen av solen detta år.. jag tror inte det.

Hoppas Omega 3 funkar för dig! Jag ska också prova på När jag får ändan ur vagnen...

• Fru U

Man borde kunna lägga snittet i op-ärret. De har ju skurit där innan (jag är opererad mer än en gång) och förr så snittade ju man där när man gjorde kejsarsnitt (och jag tror man gör det fortfarande vid akutsnitt)

Fru U

• goldfish

Gokväll på er!

Hoppas ni haft en trevlig lördag utan alltför mycket värk och magont.
    Här började det katastrofartat redan vid 8.00 idag med att sonen vaknade och så var det bara att stiga upp och äta frukost...eller så skulle man inte det.
    Två dagar har magen varit hyfsat bra, idag var det dax igen.
    Tur att vädret varit sämre idag så man inte behövt ha dåligt samvete över all tid man varit på toaletten idag .

Måste fråga er.
    En gång för ett par år sen träffade jag en dietist som rekommenderade provivashots för magen.
    Men de är ju så dyra att köpa, och hon sa då att det fanns på recept som var ännu mer koncentrerat.
    Är det något någon av er har testat och hjälpte det?
    Jag har provat shottarna nu när magen har varit helt ur funktion, bara för att gå genom allt som kan tänkas hjälpa.
    Men, det har itne hjälpt!

Mumlin:

Verkar inte gå över ändå, idag har jag varit på toa hela dagen ändå känns det som man är öm där nere i magen.
    Börjar fundera på om det är mensen som är på väg tillbaka, men verkar ju inte troligt efter ett viktras på över 10 kg.

Konstigt det där med rökningen, menar du att du egenligen blev bättre när du började feströka?
    Eller missförstod jag dig?

Nallatalla:

Usch vad jobbigt det låter att behövt sitta och amma på muggen.
    Känner nästan lite panik över att läsa det!
    Här har det nästan känts som att i början av amningen när livmodern drog ihop sig så fick det fart på tarmarna så man fick lägga ifrån sig bebisen för att hinna in på toa.
    Jag tror att jag åker in på måndag när sambon ändå är hemma och kan ta hand om sonen, känner bara att detta funkar inte!
    Jag har ont och ingenting hjälper!

Lällas:

Tack för omtanken!
    Jag har ont och inget hjälper, känns som man sitter i en hjälplös sits.
    Det brukar ju kunna hjälpa något t ex att gå på toa, käka imodium, äta, vila något.
    Men det ligger som en jämn plåga över en hela tiden och släpper inte ens taget över nätterna, enda positiva i det är att de kan inte missa att något är fel så länge det är såhär.
    Vet inte om jag har feber, det känns inte så!

Nu ska jag gå och mata lille Albert med en portion gröt, han är en såndär undantagsbebis som vägrar välling

Gonatt på er och hoppas ni får en fortsatt trevlig helg!

• Rebecca93

Nallatalla Aa et e bra :p

Lällas:I dag mår jag ganska bra men jag mådde inte så bra i natt hadde ont i magen och måde illa jag vet inte om det har med oron och göra

• Lindis41

so far so good m grillat m e lite gasig dock, får se hur magen mår imorg

Lällas festa på nu när du kan

• Nallatalla

Hej på er alla tarmisar!
    Hann inte kika in igår,sorry! Hade fullt upp med att springa runt på olika skoaffärer med en trilskande son.
    Tror Ni att han ville prova skor eller?
    Nej, det slutade med att vi fick åka hem utan några nya skor.
    I dag är han helt slut,sovet ut i min säng just nu.
    Det går vattkoppor på hans dagis nu så det kan ju vara något på gång kanske?

Lällas,jag känner av lederna en aning men vet inte om det är UC relaterat eller om det har med min mykoplasma att göra.
    Jag har hört att IRA op ska vara mindre jobbig för oss och att vi ska vara på benen snabbare än efter den förra.
    Tror nog att det kan variera från person till person.
    Ja,oron för hur resultatet ska bli med IRA finns där men det är klart att vi ska ge det en chans!
    Det måste ju bara gå bra för oss!
    Hur var det annars igår,blev det någon fest?

goldfish,jag vet precis hur du har det just nu!
    Jag tycker absolut att du ska åka in så fort som möjligt så att du kan få den hjälp du behöver.Det tar verkligen på krafterna att vara sjuk och samtidigt försöka leva ett normalt liv.
    Hoppas att du blir bättre snart.

Lone star state, hur är det med dig idag?
    Inga fler spindeläventyr?

Dalkulla,hoppas att du mår ok idag! Nu är det inte långt kvar tills bebisen kommer ut!

Lindis41,gick det bra att äta grillat? Hur mår du idag?

Fru U,enligt min läkare är snitt att rekommendera när det gällr alla oss tarmisar och särskilt oss som är opererade.

Nu ska jag passa på att fixa lite härhemma innan sonen vaknar

Kram på Er alla / Nalla

• Fru U

Nalla, vad underbart att höra att det finns en läkare med en faktisk åsikt. För egen del så är mina läkare mest veliga och säger att det vet säkert den andre (läkaren) bäst. (jag har för tillfället 4 läkare med IVF-experten inräknad)

Funderar på det här med ledvärk, det är ju vanligt, men hur är det med värk i hud och muskler? Själv har jag ont precis överallt (en vanlig dusch kan vara en pina, likaså en kram)

Fru U, som nu strax ska ge sig ut i världen och utföra exalterande ärenden som att handla tvättmedel *s*

• Billy och Jag

Nalla: Så var det för mig, efter stomioperationen tog detlång tid innan jag orkade gå och sitta ordentligt... IRA operationen var lindrigare.. För mig smärtsammare iofs, men det var för att ryggmärgsbedövningen åkte ut :P Men annars så varjag på benen fortare.. Men man skär ju inte upp lika långt, iaf inte på mig, så såret är mindre.

Näe, inga fler spindlar *peppar peppar*

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7