• Matillin

Trivs ni med att bo i radhus?

Ja trivs ni med att bo i radhus?

Och hur är det att bo i radhus, är grannarna för tätt inpå kan man aldrig sitta och prata ifred på tometen,? eller är det mysigt att ha grannarna så nära.
    Vill mest höra lite olika åsikter från er som bor i radhus för och nackdelar.
    Vi bor nu i en gammal villa med alldeles för stor tomt för oss.
    Vi funderar på att köpa nyproducerat radhus i bättre område ist.
    Min största fundering är egentligen hur det kommer bli att bo så tätt inpå grannarna??

Våran prinsessa är här
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Trivs ni med att bo i radhus?
  • trolltyg

Vi bor i radhus sedan lite mer än ett år och vi trivs inte. Det är mer lyhört här än i lägenheten vi bodde i och nu är det för litet då familjen utökas. Vi letar efter hus eller funderar på att bygga nytt istället.

• Ickan

Ja, vi trivs bra men jag tycker ibland att grannarna är lite för nära och skulle ev vilja ha en större tomt (bef 300 m2). Vi har alla enskilda hus (taxerade som radhus) med en sida av huset "på" grannens tomt.

• Matillin
    trolltyg skrev 2007-03-26 20:50:27 följande:
    Vi bor i radhus sedan lite mer än ett år och vi trivs inte. Det är mer lyhört här än i lägenheten vi bodde i och nu är det för litet då familjen utökas. Vi letar efter hus eller funderar på att bygga nytt istället.
    låter jobbigt om det är lyhört.
    Dom radhusen vi funderar på kommer ju vara nya så då hoppa man ju att dom bygger väl ljudisolerat?
    Dom är 127 kvm så det blir alldeles lagom eftersom vi bara planerar skaffa 2 barn.

Den största drivmotorn är egentligen sjöutsikten och 20 m ner till vattnet 
    Våran prinsessa är här
  • LuMa

På den tiden jag bodde i radhus så gillade jag det men då var alla i ungefär samma ålder som bodde där, ingen hade barn och alla umgicks.

Idag skulle jag inte vilja bo i radhus. Det är alldeles för nära inpå varandra för min smak nu.
    Jag vill bo själv, helst så att jag kan gå ut och pinka på gräsmattan utan att grannarna ser det.

Same shit, different name..
  • Matillin
    Jag tänker att det måste vara "jobbigt" på sommaren tex när man sitter ute och grillar, att grannen hör varenda mening som sägs, upplever man det så?
    Våran prinsessa är här
  • Lillan7704

Vi trivs jättebra!
    Vårat radhus är fristående, sitter bara ihop med grannarnas förråd, så vi har ju inte grannarna vägg i vägg och störs/hör ingenting ifrån dom.
    Sen det där med trädgården beror nog på hur stor/liten trädgård man har.
    Vi kan sitta och prata helt ostörda på vår altan och i hela vår trädgård.

Något som var väldigt viktigt för oss var att få en hörntomt! Vi hade inte köpt ett radhus som låg mellan två andra..
    Vi har betydligt mycket större tomt och mer "frihet" än våra grannar i och med det!
    Vi har bott här i 1½ år nu och har inget alls att klaga på när det gäller boendet!

Hoppas ni hittar ett radhus som känns bra för er! Lycka till!

• Miss Lau

Vi bor i radhus. Jag störs inte alls av att ha grannarna nära men jag saknar en egen garageuppfart precis vid dörren. I vårt område har vi en gemensam parkering och sen är det bilfritt runt huset. Bra för barnen men jobbigt att alltid släpa och kånka på alla saker och barn.

• Matillin

Kan ju tillägga att förutsättningen för att vi köper är att vi får en hörntomt, vill inte sitta insprängd mellan 2 hus tror jag.

Våran prinsessa är här
  • snillis

Vi bor iofs i kedjehus men det är ju som radhus bara att husen inte är sammanbyggda utan har en meter emellan sig typ.

I vilket fall som helst trivs i allafall vi väldigt bra MEN vi bor i ett äldre område med blandade generationer vilket är bra tycket vi.

Vi var och tittade på nybygnationer och vi valde bort det av flera anledningar men den främsta var att där är ALLA i samma älder och det är ett evigt jagande efter vem som har snyggast inredning, dyrast bil, mest väluppfostrade ungar etc.
    Det ser säkert olika ut i olika områden men risken att det är så i nybyggda områden verkar vara större än om det är lite blandat "klientel".

• Matillin
    Miss Lau skrev 2007-03-26 20:57:16 följande:
    Vi bor i radhus. Jag störs inte alls av att ha grannarna nära men jag saknar en egen garageuppfart precis vid dörren. I vårt område har vi en gemensam parkering och sen är det bilfritt runt huset. Bra för barnen men jobbigt att alltid släpa och kånka på alla saker och barn.
    jo det förstår jag, dom husen vi funderar på kommer som tur e ha parkering bredvid huset det är nog rätt smidigt med barn kan jag tänka mig
    Våran prinsessa är här
Svar på tråden Trivs ni med att bo i radhus?