• Therese33

Bråk om pengar...

Jag tycker att min man skämmer bort min styvdotter alldeles för mycket. Hon är jätteslapp, har skolkat i skolan, struntat i läxor och bara glidit omkring. Man kan inte ställa några krav på henne för då blir det ett jäkla liv.
    Hon fick åka på skolresa fastän hon inte gjort sig förtjänt av det, hon hade ett antal läxor som hon skulle göra innan resan som var en förutsättning men dom struntade hon i. Hon vägrar bo hos oss utan vill bo hos sin mamma som inte har några regler alls. Hennes mamma får alla bidrag, ändå köper hon inte någonting till sin dotter. Nu vill min man köpa kläder till henne och detta tycker jag är helt vansinnigt då jag tycker att man skall förtjäna detta. Vad tycker ni? Det är ju inte så att hon inte har några kläder...
    Jag tycker att hon gjort ett val (låter hårt kanske) att bo hos sin mamma som är så bra, varför skall då vi "belöna" henne med att köpa kläder? Hon vill inte ens komma och hälsa på hos oss...
    Det kanske är svårt för mig att sätta in i situationen då jag inte är biologisk förälder?

• Svar på tråden Bråk om pengar...
  • Antigone

Vad vet du om vad biomamman köper och ej?
    Eller är du en av alla dessa matematiker som tror att man blir rik på bidrag som inte ens täcker hälften vad det kostar med en tonåring......?
    Med din inställning förstår jag att hon inte vill bo hos er.

• Therese33

Antigone: Biomamman har aldrig köpt någoting till henne utan trots att styvdottern bott hos oss periodvis så har biomamman fått fullt barnbidrag, fullt vårdnadsbidrag, ändå har hon aldrig köpt något till styvdottern utan det är jag och min man som får köpa kläder, smink mm.
    Det är ju lite konstigt att biomamman har råd att köpa massa kläder till sig själv, varje gång man träffar henne så har hon nya kläder.
    Så där är du ute och cyklar!

• Antigone

Du skriver i TS att tjejen bor hos mamman så varför skulle hon då inte ha bidragen?
    Om hon inte träffar er alls, hur går det till då när hon får kläder och smink- skickar ni det på posten?
    Om du undrar vad barnbidrag och underhållsbidrag ska vara till kan du gå in på www.konsumentverket.se och se vad en tonåring kostar per månad.
    Du kan gå in på www.famratt.se och läsa om vad exakt underhåll och barnbidrag ska vara till.....

Jag retade upp mig då jag har ett ex som på fullt allvar anser att jag tjänar pengar och nästan blir rik på de fjuttiga 1273 kr x2 i månaden som våra två gemensamma barn har. Många som är underhålsskyldiga anser detta vilket verkligen stör mig.

För er del är det tragiskt bara att kontakten mellan pappan och dottern är så dålig.

• Therese33

Antigone: Jag kanske har formulerat mig lite fel, dom senaste åren så har hon bott hos oss lika mycket som hos sin biomamma men fått alla bidrag för att vi aldrig orkat bråka om detta! Ändå köper biomamman alltid kläder till sig själv, går ut och festar mm (då finns det ALLTID pengar) och jag tycker att man borde prioritera sitt barn före sig själv, visst kanske inte alltid men för det mesta!

Hon har inte bott hos oss på tre månader men nu är hon oss igen och hon hennes skor är trasiga och sminket är slut...
    Så jag vet mycket väl hur mycket en tonåring kostar med dessutom telefonkort, busspengar mm

• Åke Vilse

Om nu underhållet för barnet är 1273kr från ex pappan så ska ju mamman bidra med lika mycket pengar.
    Med barnbidraget blir det 3596kr som ska vara till barnet.

Jag misstänker starkt att även den förälder där barnet inte bor har ett rum till barnet och att barnet får ta del av tv, tidningar osv. Alltså samma boende kostnader som boende föräldern har för barnet fast barnet ändå bara är där varannan helg.

Så de 3596kr borde väl räcka till mat 20 vardagar (eftersom föräldern som har varannan helg inte får ersättning för mat så borde inte boendeföräldern heller ha det på helger) kläder, skor, nöjen, fritid m.m
    Eller?

Den summan är större än vad jag har till mig själv för de utgifterna på en månad!

Eller är det bara den förälder där barnet inte bor som ska bidra till barnets ekonomiska försörjning? Boende förälderns står för uppfostran?

Må flugor från tusen kameler invadera dina armhålor!
  • Antigone

Åke Vilse:
    Tycker du ska läsa på lite mer om VAD bidragen ska vara till......Barnbidraget är en allmän hjälp till boendefamiljen för sk merkostnader, finns specificerat på sidorna jag nämnde ovan.
    Underhållet är till barnet; du kan gå in på konsumentverket som jag skrev ovan och se hur mycket ex en tonåring kostar per månad...
    Finns inte ett bidrag på fjuttiga 1273 kr som täcker hälften.....då har du inte haft en tonåring boende på heltid hos dig.
    Direkt oförskämt och löjligt.

• Antigone

TS:
    förstår hur du menar och beklagar verkligen er sits.
    Tyvärr är det inte helt ovanligt med föräldrar som prioriterar sig själv före barnen, inte enbart bioföräldrar utan även de som anser sig inte behöva betala för dem.....
    Hoppas ni löser situationen.

• Antigone

Vad som är menat m barnbidrag är:
    Barnbidrag är en social förmån och bidraget är inte avsett för att täcka vissa kostnader för barnet. Därför finns det heller inget skrivet om vad ett barnbidrag ska räcka till. Bidraget skall således ses som ett generellt stöd till hushållets ekonomi.

• 6628

Min situation är lite olik din men jag frågar,
    min styvson får sitt barnbidrag själv. Vad tycker ni att han ska stå för själv?
    Godis?
    nöjen typ badhus?
    ladda mobilen?
    bussresor?
    kläder?
    Tacksam för svar

• vivianne

Till trådstartaren kan jag bara säga att det låter som om tjejen har det rätt tufft. Att skolka, missköta skolan och "glida omkring" är ofta ett tecken på att något annat inte stämmer och går inte att "straffa" bort genom att inte ge henne fickpengar/kläder m.m. Det går såklart inte heller att sopa det under mattan med den kortvariga glädje som en ny pryl ger. Kanske föräldrarna behöver prata ordentligt med flickan om hur hon mår och vad de kan göra för att underlätta för henne. Och en tonårstjej kan verka vuxen men det är hon verkligen inte så man kan inte som förälder säga att hon får "skylla sig själv" som valt att bo hos sin mamma.

Svar på tråden Bråk om pengar...