• Twix

Ni som har vitt kakel i era badrum...

...vad har ni för färg på klinkersen och på fogen?

Vi ska renovera våra badrum och det ena är redan helkaklat och fräscht i vitt, fast med en tråkig plastmatta som vi tänkt ta bort och lägga klinkers med golvvärme istället. Frågan är bara i vilken färg, det finns ju alldeles för mycket att välja mellan...

Så, vad har ni för färger på era golv? Har ni bilder man kan få se? Gärna positiva/negativa kommentarer gällande rengöring också.

• Svar på tråden Ni som har vitt kakel i era badrum...
  • Marie IE B

Titta i mitt galleri! Vi har mörkt mörkt grått golv, tror det räknas som svart, plattan hette High Tech Nero och till det en mörk fog. Damm och ludd efter t ex frotté syns ganska snabbt på golvet men jag tycker det är bra. Ser man smutsen kan man ju ta bort den innan det blir för mycket. Bara för att det inte syns betyder ju inte det att det inte finns.
    Fogen till det vita kaklet är ljusgrå, praktiskt ja visst men jag ångrar att jag inte stod på mig mera om vit fog. Vi sa till kakelsättaren att vi ville ha så ljus fog som möjligt näst efter vitt men det känns som att det borde funnits nå'n nyans ljusare.

• Pyret3

Vi har vitt väggkakel, och grått golvklinker. Är jättenöjd, men skulle nog tagit en mörkare fog till golvet :-/.
    Såg att det finns en bild i mitt galleri på golvet.

• Twix

Marie IE B - jättefint och fräscht! Det är sant som du säger, att bara för att man inte ser smutsen så finns den inte...

Vi har vanligt standardmått på kaklet (15x15 cm), är det då snyggare med mindre eller större plattor på golvet? Det verkar som att de flesta väljer mindre till golvet. Ska man lägga dem rakt eller på snedden? Vilka effekter blir det?

• Twix

Pyret3 - också väldigt fint! Vi tänkte också på den gråa nyansen, men som sagt så finns det ju fööör mycket att välja mellan och man vill ju gärna se en helhet innan man väljer...
    Finns det någon särskild anledning till att ni hellre skulle tagit en mörkare fog?

• Shyme

Vi håller på med badrummet just nu. Vi har vitt standarskakel med ljusgrå fogar på tre väggare och blågrå mosaik på en vägg + golv med grå fog ( som var lite ljusare än jag tänkt mig men men...) Biler finns i galleriet.

/ Shyme & Miranda 050928
  • pr32

Jag har bilder i mitt galleri. Vi har ett gråvitt kakel på väggarna med en bård i beige och även beiget klinkers ¨på golvet.

• pr32
    Twix skrev 2007-03-27 13:50:38 följande:
    Marie IE B - jättefint och fräscht! Det är sant som du säger, att bara för att man inte ser smutsen så finns den inte...Vi har vanligt standardmått på kaklet (15x15 cm), är det då snyggare med mindre eller större plattor på golvet? Det verkar som att de flesta väljer mindre till golvet. Ska man lägga dem rakt eller på snedden? Vilka effekter blir det?
    Vi har större plattor på golvet, lagd på diagonalen, förut en bård mot väggen som lagts rakt. Men som sagt...jag har bilder.
  • Nannalie

vi har inte satt vårt än men vi ska ha ett lite mörkare grått klinkergolv

• Marie IE B

Jag skyr allt som heter bårder, mönster och diagonalsättningar så mitt enkla svar blir: lägg plattorna rakt! Anledningen till de små plattorna på golvet var i vårt fall "fallet" i duschen. Det gjorde att vi inte kunde lägga större plattor än 10 x 10 i duschhörnan. Vi funderade på att ha den storleken överallt men de var dyrare per kvm och så var vi oroliga för att det skulle kännas plottrigt så därför tog vi 20 x 20-plattor på golvet och bara 10 x 10 i duschen.

• LevaLivetNu

Kolla in galleriet, under Här bor vi!!

Svar på tråden Ni som har vitt kakel i era badrum...