• Twix

Ni som har vitt kakel i era badrum...

...vad har ni för färg på klinkersen och på fogen?

Vi ska renovera våra badrum och det ena är redan helkaklat och fräscht i vitt, fast med en tråkig plastmatta som vi tänkt ta bort och lägga klinkers med golvvärme istället. Frågan är bara i vilken färg, det finns ju alldeles för mycket att välja mellan...

Så, vad har ni för färger på era golv? Har ni bilder man kan få se? Gärna positiva/negativa kommentarer gällande rengöring också.

• Svar på tråden Ni som har vitt kakel i era badrum...
  • Toke

Vi har vitt kakel på väggarna och ett mörkt blankt granit golv...jag var inte alls så sugen på iden först men oj vad glad jag är nu.. snyggt, fräscht och det bästa av allt smuts syns inte!!! skall se om jag kan få in lite bilder!

• josmoel

Vi har precis renoverat vårt badrum.
    Vitt kakel på väggarna och mörkare grått klinkers på golvet.
    Finns bilder i mitt galleri om nån vill se

~~*~~Gunilla, mamma till Josefine och Moa, gift med Stefan~~*~~
  • Twix

Wow, vilka fina badrum ni har allihop!! Det verkar som att de flesta valt mörka klinkers, vilket var jättefint!

Kommer säkerligen springa in och kika hos er vid fler tillfällen!

Någon mer som vill dela med sig?

• sladdmamman

vi har inrett vårt badrum med marin prägel! teakpanel på 3 väggar och vitt kakel på 1 vägg. sen hittade vi ett grönt klinker med lite brunt (perfekt till väggen) detta är inte mörkt, utan skiftar i grönt/turkos. vårt ändra badrum är plastmatta i ljusgult på väggen, och ljusgrått på golvet. i efterhand gillar jag plast bättre, ljudet blir bättre och inga fogar som missfärgar.

jag kan tycka att mörka golv blir "skitigare" än ljusa. men jag kan ha fel!!

• Needy

Vi har renoverat i vintras.. det blev vitt kakel o svart klinker.
    Vi la bådadera i förband. O vi klädde in en "pelarare" i mosaik istället för bård..bild finns.

• Twix

Needy - jättefint! Pelaren såg läcker ut!

Fler som har bilder?

• Pyret3

Txix: Jag kan tycka att den ljusa fogen vi har, gör golvet lite väl "rutigt".
    I hallen så har vi en väldigt mörk klinker, typ svartblå, men där fogade vi med antracit-färgad fog ( svartgrå i färgen). Det gjorde vi för att det skulle vara lättare att hålla den snygg. Man drar ju in en massa smuts i en hall.

Håller med dej , det finns ju hur mycket som helst att välja bland
    Men gå gärna till en välsorterad butik, där dom har små utställningsmontrar, då kan det vara lite lättare att se. Man kan även testa med olika fog-provstickor, vilken fog som ser bra ut till.

• Bellis

Vi är precis färdiga med vår renovering. Har bilder i galleriet!

• mamma me tre

vi har vitt kakel på väggarna , golvet är grått. Vi har vanligt mått på klinkret.. men några av plattorna "delade" vi i fyra bitar.... det blev fint. Hoppas att du förstod hur jag menade..

• filmälskaren

Har precis invigt vårt nyrenoverade badrum (bilder finns i galleriet) Vitt kakel (20 x 40) och grått klinker (20 x 20)

• vision42

Twix:

Reagerade bara på att du sa: ta bort mattan och behålla kaklet ?
    Tyvärr blir problem med fuktspärren då......
    När vi får sådana förfrågningar är vi tyvärr tvugna att göra om väggarna också för att få ett godkänt fuktskydd.

Ang färgval så är det snyggt med svart, grått, mörkbrunt enl min smak men det finns en hel uppsjö snygga varianter beronde lite på stil på rest av badrum och möbler.

Lycka till!

• Cocosnöten

Vi hade vitt kakel på väggarna och mörkgrått skifferklinker. Blev väldigt snyggt. Har tidigare provat att ha ljusa badrumsgolv men gillar inte det alls. Tycker att damm och hårstrån (speciellt om man har mörkt hår) syns alldeles för mycket på ljusa golv. Vi valde ljusgrå fog och inte vit fog för att fogen blir ändå smutisig ganska snart. Har man valt vit fog så syns det direkt vart det blivit smutsigt, alltså vilka ställen på golvet som man rör sig mest på.

• Äventyr

Åh, blir glad när jag läser detta. Vi har valt vita väggar och mörkgrått lite ojämnt klinker. Jag läste nånstans att rummet uppfattas större om man har ljust golv, men jag har ju inte blont hår när jag läser era inlägg känns det bättre att ha ett mörkare golv:)

• Twix

vision42 -
    va?! Nej, är det sant?? Vår plastmatta går upp ca 5-7 cm mot väggen från golvet. Huset är från -92. Går det alltså inte att bara ta bort mattan och fuktsäkra som vanligt? Visserligen, i fall det går, så får vi ju en klinkerkant upp mot väggen en bit (kan man göra så?) vilket kanske inte är så snyggt när man tänker efter...

Vi har bara tänkt lite själva (är som sagt inga experter) och ska ta hit en fackman som ska kolla läget innan det sätts igång. Men oj, att riva allt hade vi inte riktigt räknat med...

Har varit inne hos er andra och kikat - jättefint!! Kul att se lite olika variationer på både färg, form och inredning!

Fler som vill visa upp sina badrum?

• vision42

Twix

Tyvärr så blir det en skarv emot det gamla kaklet när ni lägger en ny fuktspärr och det är inte godkänt :(

• Twix

vision42 -
    Ja, det är klart att det blir... vad dum jag är... Fasen också Usch ja, vi får helt enkelt göra det ena badrummet och se vad det landar på och förhoppningsvis kunna göra detta badrummet längre fram, det blir ju klart dyrare att riva och köpa nytt kakel också... Tack så jättemycket för infon, nu har man lärt sig något nytt igen!

Ni andra får gärna fylla på med bilder ändå, det är ju som sagt kul att se hur andra har det!

• Pikku Enkeli

Detta golv har vi (tyvärr MYCKET svårfotograferat, ser inte riktigt ut som i verkligheten):

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Pikku Enkeli

Kika gärna in i galleriet hos mig för fler badrumsbilder.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Mrs Moneybags

Jag har vitt kakel, grå fogar och ljusgrått golv - mycket snyggt
    Smutsen syns fort på golvet, men jag brukar ändå svabba av dagligen för att det är fräschare så...
    Vitt är otroligt fint i badrummet, ser så fräscht och rent ut.

Svar på tråden Ni som har vitt kakel i era badrum...