• ying yang

Blötlägga hundmaten, en fråga.

Jo det är som så att vår hund har inte direkt haft någon aptit på nästan en hel vecka och har i stort sett matvägrat, iallafall torrfodret eftersom massa tikar löper just nu. Vi har vart tvugna att ge han annat bara för han ska få i sig något iallafall. Han har aldrig vart särskillt förtjust i torrfodret, men idag testade jag att blötlägga den, sedan mixa den med en köttbulle, och vips, åt han upp allting. Det jag undrar är, när han äter så här dåligt med torrfodret, är det ok att göra som jag gjorde, eller är det dåligt på något vis? Försvinner näringen eller liknande? Just nu känns detta som ända sättet att få i han torrfodret, har trugat och trugat men utan resultat innan.

• Svar på tråden Blötlägga hundmaten, en fråga.
  • Hallelolon

nej det gör ingenting maten är ju densamma, blir ju samma i magen o han dricker vatten efteråt. så här gör mamma med sina hundar=)

• mollo

ne, det ska inte spela någon roll. ett annat tips är att du kan ta en bit av en buljong tärning och riva ner i hundmaten. då blir den mer intressant, jag lovar:)

• ying yang

Ja precis,man får ju lite halvt panik när han inte äter nått knappt och då får man ta till sina metoder vill ju inte att han ska rasa i vikt.

• Razzla

Min gamla schäffer fick sitt torrfoder uppblött jämt. Han gillade inte alls de annars och kunde välja att inte äta på flera dagar. Men blött så sa de slurp!

Se i mina ögon att jag ler
  • ying yang

mollo, tack för tipset om buljoner, ska prova det med

• ying yang

Razzla, ja det var samma här idag, plus att jag la i en köttbulle så då luktade maten godare med

• etanol

Många blötlägger torrfodret och har ner lite hundmat, typ VOV, eller som du lite rester från middagen. Det tror jag är helt i sin ordning.

• jessca

tycker att det var väldigt bra, hellre att man gör så som du gjorde än att skämma bort dem med en massa gottigott bara för att den inte vill äta, nu får den i sig den näring samt vatten den skall ha. Ger man dem mass gott i stället för den maten dem brukar äta så kommer den att lära sig att matstrejka för att den vill ha det där andra gottiga.

• milli01

Hej, vi har haft hundar så länge jag har funnits och min syster har kennel. Vi har alltid "satt" maten till våra hundar och det gör definitivt inte maten sämre. Att ge hunden uppblött mat eller inte är mest upp till "matställaren" och hunden! Äter hunden det uppblötta ge den det då huvudsaken är ju att hunden äter!

• Jacqueline

det enda som kan hända är att hundens tänder inte får någon riktig "underhållning" det är torrfodret bra för annars..att hålla bort tandsten osv alltså

Svar på tråden Blötlägga hundmaten, en fråga.