• ying yang

Blötlägga hundmaten, en fråga.

Jo det är som så att vår hund har inte direkt haft någon aptit på nästan en hel vecka och har i stort sett matvägrat, iallafall torrfodret eftersom massa tikar löper just nu. Vi har vart tvugna att ge han annat bara för han ska få i sig något iallafall. Han har aldrig vart särskillt förtjust i torrfodret, men idag testade jag att blötlägga den, sedan mixa den med en köttbulle, och vips, åt han upp allting. Det jag undrar är, när han äter så här dåligt med torrfodret, är det ok att göra som jag gjorde, eller är det dåligt på något vis? Försvinner näringen eller liknande? Just nu känns detta som ända sättet att få i han torrfodret, har trugat och trugat men utan resultat innan.

• Svar på tråden Blötlägga hundmaten, en fråga.
  • mamatobe81

min moster har fött upp engelska mastiffer o dom fick nog bara uppblött foder, tuggben och vom (komage, luktar skit men verkar vara det godaste som finns) vi hade en mastiff ett tag och det blev ganska mycket dräggel när hon åt...så det fick bli ute om det va varmt

• ying yang

Tack för era svar, det känns lugnande nu då

Jacqueline, han har olika ben och får även hundkex och liknande så jag hoppas tänderna får sin underhållning ändå

• enlitenbitkaka

Att blötlägga maten är helt OK men se då til att de honom mycket ben att tugga på....det hårda i torrfodret trimmar ju munhälsan och håller karies/tandten borta. Så blöt maten men kompensera med ben

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • mollo

ja, ben eller en morot. morötter ska vara bra för tänderna. det blir som en "borsteffekt" eller hur man nu ska säga:P

• Sommarkatten

Enligt min veterinär var det inte bra att ge blötlagt för ofta eftersom magen måste få jobba oxå.

• Rigmor Mortis

Nej det är ingen fara att blöta maten. Men bakterietillväxten blir ganska hög i uppblött torrfoder, så låt det inte stå framme för länge

• Gammy

att bara ge uppblött foder är inte bra en längre period (finns säkert dom som klarar sig bra på det ) det är samma som vi människor behöver äta grovt bröd typ knäckis för att mage o tarmar ska arbeta. ett tips är att blöta hälften av maten, sen lägga hälften torrt ... liten blandning.

Mina är också kräsna med torrfoder i perioder..men jag anser att de äter när de är hungriga. Sommartid får jag blötlägga ibland, bara för att vara säker på att de får i sig vätskan...hundar e knepiga ibland

• ying yang

Tack tack för alla era svar

givetvis äter han annat förutom torrfoder som håller hans mage igång

• TrulyMadlyDeeply

Bra tips! Att blanda hundburkmat med torrfodret. Min papillon äter nu.

• LinaFalk

Det är absolut ingen fara! Jag blötlägger alltid maten till min ena hund för hon har inte så många tänder! Absolut ingen fara, skönt att han börjat äta igen!

Brukshund med fart - Collie såklart
  • mysmatte

det är väl okej att blötläga fodret om man måste göra det. Visst foder ska man ju inte blötlägga. Min hund har matvägrat i flera månader nästan ett år till och från men jag ville inte blöttlägga fodret det var sista utvägen finns ju miljoner andra sätt att få hunden att äta så jag testa någgra av dem, ge hunden extra mat typ husmanskost, leverpastej men så vips fyllde hon ett år och nu äter hon maten även om det tar tid och den kan få stå fram hela dagen så gör det inget. Är ju bra att ge torrfodert torrt för tänderna men borstar man hundens tänder ger den typ denta stix och ben varje dag så kan man blötlägga maten.

Min brors rottis tik för blött mat och det var 30 sekunder för henne att slafsa i sig maten så dom ska sluta ge henne blött hon måste tugga och känna vad hon äter. om min my äter upp allt så tar det en kvart då hon gärna vill tugga kulorna för sig.. det är ju ganska bra då allt annat man ger henne åker ner i strupen på engång utan att tuggas.

• Freiya

en annan grej som vi brukade göra med min förra hund, var att köpa fruset malet kött som finns i frysdisken, en inplastad korv, kommer inte ihåg vd det hette, frusen hundmat e det iaf, inget som vi äter :)willys hade dom då iaf. kostade kanske 10-15 spänn för 1 kilo, och skära av en bit och tina och blanda i maten. ojojoj va hon åt!

• Zocute

Hett vatten i torrfodret - näringen "dör"

Det ska vara ljummet vatten.
    Men helst ska man inte blörlägga allt då det är bra med hårda kulor för tänderna (tandstenen)

• Rigmor Mortis

Torrfoder gör ingen större skillnad när det gäller tandsten (förutom att det då det tuggas bildar en kolhydratrik gegga som lägger sig på tänderna och - faktiskt - orsakar plack som i sin tur kan leda till tandsten)

Ge ett ben eller rått kött istället, om det är tandsten ni vill förebygga

• kiron

Jag häller alltid en skvätt vatten på torrfodret!
    Ger han det direkt.
    Vill vara säker på att han får vatten i sig.
    För torrfodret sväller,
    ej bra att det sväller i magen resonerar jag!

• LaSexorcisto

jag brukar blöta upp hälften och när det är fördigsvällt så blandar jag ner resten och ger honom. Då får han det gott och slaffsigt men även tugga och aktivera tänder och käkar ordentligt.

• mamsenSara

Det är helt ok att blötlägga!! ta och häll på ljummen buljong så äter han nog... Det är bra för vätske balansen i kroppen oxå!!

Se bara till att han har ben eller något att tugga på för tändernas skull

• mamsenSara

Behöver ju inte vänta tills det är aldeles mjukt, jag ger nästan med en gång

• mammamoo

det står jhu annars på matsäcken hur dom rekomenderar att man ska ge maten.. brukar nog göra d...
    men vatten är jhu inge farligt.. så äter han så är det jhu bra!

kraken.. inte lätt me löptikar

• ying yang

Tack för alla svar jag har lyckats få han att äta UTAN att blötlägga maten nu,men till nästa gång vet jag att man kan göra så här. Kanon

Svar på tråden Blötlägga hundmaten, en fråga.