• Åsa

Mc Donalds - donkan??

Har sista månaden råkat på ett antal personer som använder ord som "donkan", "donken", "donkisen" och liknande för Mc Donalds. Själv har jag aldrig hört detta IRL men eftersom det inte är en ensam person som använt det här inne får jag ju anta att det är åtminstone något utbrett. Ett åldersfenomen? Geografiskt?

Så, ni som _har_ hört ordet eller använder det själva, vore kul att höra på ett ungefär var ni bor och hur gamla ni är.

• Svar på tråden Mc Donalds - donkan??
  • pluttebarn

mcedonkan säger vi här .. I Skaune hihi...(skåne)

• Azzurro

emcede (McD) funkar bäst här..

När jag vet det jag undrar - Då får hela världen veta..
  • brokig

Jag säger oftast McDonalds, men visst blir det Donken ibland. Min pojkväns mormor säger MackDåånalds, men det är nog mest för att hon inte vet bättre. Hon säger ju drågger (som nogger) om droger också.

• IntravenösFylletös

det gula emmet...
    donken
    mackodonken

ja, finns många namn....

*Skrattar rått åt alla FBK vargar MOHAAAAA* utom PORRPAC
  • sicksack

MCD säger vi eller Donken ibland. Detta är mest för att inte sonen ska förstå vad vi pratar om, men han kommer nog på vårat kodspråk snart. (Vi bor i sthlm)

• FaithHeavenly

Jo, som jag sa så säger vi i vår familj oftast mickiD men även:

"Restaurang gyllene måsen"

• NiXxI

Em Se Dooooonalds (på skaunska)

En Loppa och en Räka och mitt livs verk är fulländade
  • Banana82

donken så klart (norraste norrland)

I don't give a damn about a life after death - but I gotta get proof that there's life after birth
  • Calylite

Jag säger "donken" när ja pratar men när jag skriver det så blir det "MCD" (jämtland & götaland)

• Kristin24

jo det används här i Karlskoga...jag säger ibland  mackiDonken

Go och glad Kexchoklad
  • Mithera

Det varierar...
    När barnen var små och vi inte ville att de skulle förstå vad vi sa så blev det "gyllene måsen".
    Nu säger vi McDonalds eller "macken". Sonen säger "donken".
    Vi bor i Stockholm.

• skriva

The golden arches eller Mac Douglas säger vi när vi ironiserar. Inget som är utbrett mer än bland dem i vårt vegetarianumgänge.

• Lundby87

Jag brukar säga mc, donken, mackedonkan

• God Is A Girl

Donken! Självklart ju
    Södra norrland

• Jagita

Har hört talas om det. Men jag säger bara McDonalds låter bäst så:-P. Bor i Skåne också.

• bustösen

mackedonken - västra götaland

Svar på tråden Mc Donalds - donkan??