betala hemma
Jag har en kollega på jobbet som bor hemma hos sina föräldrar och sin bror. Åldern på dessa två är 40+. Så går det när man inte kräver att sina barn ska betala för sig...
Jag har en kollega på jobbet som bor hemma hos sina föräldrar och sin bror. Åldern på dessa två är 40+. Så går det när man inte kräver att sina barn ska betala för sig...
Självklart ska man betala hemma om man har egen inkomst!
Bara för att föräldrarna inte får något mer barnbidrag betyder inte det att barnet inte kostar dem något.
Som flera har påpekat har Konsumentverket en schablon på hur mycket det kostar, oc bor han hos er bara halva tiden låter det rimligt att betala halva det beloppet. Utöver det borde det vara självklart att man hjälper till med städning, handla och liknande som alla andra vuxna i hushållet.
Vill man vara jättejättesnäll kan man kräva en symbolisk summa istället, men om grabben har en någorlunda bra lön tycker inte jag att det finns någon anledning. Hellre hade jag som förälder (om jag hade haft råd) sparat undan en del av hans betalningar för att ge som en slags gåva den dagen han äntligen flyttar hemifrån.
När min son som snart är 20 år har gått ur skolan och hittat jobb kommer han att få betala hemma. Tror att det blir
ca 2-3000:-/månad. Dessa pengar har jag tänkt sätta undan för att hjälpa honom när han flyttar hemifrån. Detta för att jag är rädd att han kanske inte klarar att spara på egen hand och då har jag på detta sätt fixat ett litet startkapital till möbler mm åt honom.