• Ameos

Är golvvärme verkligen så här värdelöst??

För två månader sedan flyttade vi tillbaka till vår lägenhet efter att ha stamrenoverat badrummet. Nu träter vi med firman om golvvärmen i badrummet. Vi tycker att golvet knappt blir varmt. Om man har golvvärme ska man väl utan tvekan känna när den är på? Det gör inte vi! Elektrikern menar dock att det är så det ska vara när man "bara" har komfortvärme! Kan detta verkligen stämma? För i så fall har vi kastat bort nästan 5000 kr på något som är TOTALT värdelöst!

• Svar på tråden Är golvvärme verkligen så här värdelöst??
  • Airy fairy

Ameos,

Dom golv jag har gatt pa med golvvarme sa kanns det direkt, specielt pa kakel. Ar golvet kallt?

• Kajee

Det här är skillnaden;
    När vi installerar som golvvärme kan det vara enbart för komfort, för att få det varmt och skönt under fötterna. Men det kan också vara för att värma upp hela rummet eller hela huset. I så fall handlar det om totaluppvärmning.

Det ska kännas att värmen kommer från golvet när man går på det och det ska torka upp pölar efter dusch etc. Har elektrikern varit där och känt? Det kan ibland behövas att man släpar dit dom personligen innan de reagerar som de ska. Själv har jag en egen elektriker i huset.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Ameos

Golvet är varken kallt eller varmt vill jag påstå. Hade en elektiker på besök senast idag som mätte och höll på och menade att varmare än så blir det inte med komfortvärme! Hade varit trevligt att bli informerad om det innan för då hade vi absolut valt bort golvvärmen. Det ska ju kännas att värmen är på! Man kan alltså inte avgöra om den är på genom att bara stå på golvet.

• Ameos

Vill förtydliga lite. Golvet är absolut inte kallt, men det är inte varmt heller. Snarare "ljummet". Detta även när vi har satt på värmen till max (dvs 40 grader).

• Airy fairy

Ameos,

Trist aven om det ar ljummet om ni inte fick vad ni hoppats...

• zigge4ever

Vad har ni för sorts golv? Olika material "suger" upp värmen bättre än andra. På våra golv med kakel och betong känns det ordentligt, medan det inte känns särskilt mycket under trä och plastmatta. Kan tilläggas att vi har vattenburet. Jag vet inte om det är nån större skillnad, men kanske...

• Ameos

Airy fairy: Ljummet kanske är fel ord egentligen. Menar snarare att det är "neutralt" att gå på. Man fryser absolut inte om fötterna, men man får ingen behaglig känsla heller.

• Ameos

grönt: Vi har vanliga klinkers.

• Ameos

Dock är golvvärmen eldriven.

• mariiah

Ameos: Om du lägger nåt på golvet ett tag, blir det då varmt där det legat då efter en stund?

Svar på tråden Är golvvärme verkligen så här värdelöst??