• Ameos

Är golvvärme verkligen så här värdelöst??

För två månader sedan flyttade vi tillbaka till vår lägenhet efter att ha stamrenoverat badrummet. Nu träter vi med firman om golvvärmen i badrummet. Vi tycker att golvet knappt blir varmt. Om man har golvvärme ska man väl utan tvekan känna när den är på? Det gör inte vi! Elektrikern menar dock att det är så det ska vara när man "bara" har komfortvärme! Kan detta verkligen stämma? För i så fall har vi kastat bort nästan 5000 kr på något som är TOTALT värdelöst!

• Svar på tråden Är golvvärme verkligen så här värdelöst??
  • Venusmannen

Allt handlar ju om VAR termostatens givare sitter!
    I detta fallet så sitter den ju nere i golvet, där slingorna ligger. Om det är 40 grader där nere, så är det kanske rimligt att det är 25 grader på klinkerns yta, mätt med en köttermometer..

Hur skulle termometern kunna veta vad det är för temperatur på ytan, när den ligger ingjuten i flytspacklet..???

Räkna också med att från avstängd värme till att full effekt har uppnåtts kan det ta upp till ett dygn. Så "trög" är golvvärme i flytspackel med keramik ovanpå!

Jag tycker fortfarande att allt låter fullt normalt.

• Ameos

Venusmannen: Så du tycker att det är helt normalt med en temperaturökning på endast fyra grader?

• Mrs Smith

Nej jag tycker inte alls att det låter helt normalt. Har man en termostat som visar hur varmt det är så borde det vara bruksvärmen som visar och inte hur det är nere i golvet.

Man måste på något vis kunna veta hur varmt det är på ytan. Termostaten finns väl där för att kunna visa detta. Inte hur varmt det är exakt vid rören. Hur intressant är det?

• Venusmannen

Ameos,
    Har ni någon annan värmetillförsel i badrummet, typ element?

Hur hög golvets temeperatur är påverkas ju av en massa andra faktorer, som exempelvis omgivande temperatur, ventilation m.m.

• Ameos

Venusmannen: Nej, vi har inget element i badrummet. De sa att man kunde strunta i det om man har golvvärme. Kan också tillägga att badrummet ligger mitt i huset och saknar fönster.

• Venusmannen

Sweetolf,
    Jag har monterat golvvärme i våra två badrum, med klinker ovanpå.
    Det är så här det fungerar.

Hur skulle en termostat kunna veta temperaturen på något annat ställe än där den sitter/har sin givare monterad..??

40 grader när det gäller golvvärme är ganska mycket. Har man exempelvis trägolv ovanför bör man inte låta värmen överstiga 27 grader.

• Ameos

"40 grader när det gäller golvvärme är ganska mycket."

Precis! Nog borde då golvet bli varmare än 25 grader (som det var igår när hantverkaren mätte med laser).

• Venusmannen

Ameos,
    Ja, ligger det mitt i huset och utan fönster så räknar man ju med att det skall bli delvis uppvärmt med spillvärme från de rum som ligger runt omkring.
    Vad har ni för temperatur om du sätter en termometer på väggen? Togs det bort något element när renoveringen gjordes?

Det intressanta är ju om golvet upplevs som kallt eller inte. Och det kan ju vara mycket individuellt. Men komfortvärme handlar om att göra klinkern "mindre kall". Inte göra den "varm", eller värma rummet i sig.

• Venusmannen

Nej, det kan mycket väl vara så att ni inte uppnår mer än 25 graders yttemperatur, om det är 40 grader nere vid slingorna.

Det är hela tiden temperaturen nere vid slingorna vi pratar om.
    Luftens cirkulation/ventilation i badrummet ger ju t.ex. en kylande effekt på golvet. Likaså påverkar det ju vad som finns under golvvärmen. Är den lagd direkt på betong utan nämnvärd isolering, så sticker ju en hel del värme neråt också.

Men om klinkern är 25 grader, är den väl inte "kall"?

Skall ni betala för golvvärmen själva över elräkningen?

• Ameos

Vi hade ett element i badrummet innan stamrenoveringen.

Badrummet i sig känns inte kallt, inte heller golvet. Problemet är dock att vi inte upplever någon skillnad om golvvärmen är på eller inte.

Så klinkern känns med andra ord aldrig kall, oavsett om vi har golvvärmen på eller inte.

I morse var som sagt golvets temperatur 20 grader. Nu har golvvärmen varit på i sju timmar, men har bara stigit med 4 grader.

Att mäta golvets temperatur med en köttermometer är så klart inte optimalt (även om det är en avancerad termometer eftersom sambon är kock). Men skillnaden mellan köttermometern och lasermätningen igår är trots allt bara en grad, så jag tror att den stämmer ganska bra ändå, och i så fall tycker jag att det är SKANDAL att vi har betalat 5000 kr för en temperaturhöjning på 4 grader!!!

Svar på tråden Är golvvärme verkligen så här värdelöst??