ReRant skrev 2007-04-05 07:54:45 följande:
therre skrev "Det är väl klart man kan! En examen är alltid en examen."Njae. Så enkelt är det ju knappast. Det kommer alltid råda konkurrens om jobb. Frågan är alltså om hur arbetsgivaren väljer mellan två sökande när den ena har sin examen från tex Handelshögskolan i Stockholm och den andre har tagit sin examen hemma framför datorn via tex BTH.Jag tror helt enkelt inte att distanskurser ännu har nått upp till den statusen att de kan konkurrera mot traditionella utbildningar. Kanske för att (precis som Olgas skrev) arbetsgivarna vet för lite?
Ja, visst värdesätter säkert en arbetsgivare mer om man läst på x än på mindre ställen, men en examen är bättre än ingen. Sedan är det väl inget som gör att man behöver säga att jag har "suttit vid datorn och pluggat" utan att jag läst vid det och det universitet. Vad jag själv fått erfara av distansstudier är att det faktiskt är MER arbete än vid studier på fysisk skola eftersom det kräver så mycket mer av en, man måste ha karaktär. Sedan tror jag att arbetsgivare lägger mer vikt på vilken utbildning man har, inte VAR man tagit den. De FLESTA.
Olgas skrev 2007-04-05 10:10:53 följande:
Distans finns bara på halvfart om du ska läsa ett program, anledning är att lärosätena förutsätter att det finns en anledning till att du ska på distans, t.ex. att du arbetar idag och vill läsa samtidigt eller t.ex. har barn och därav inte känner att du kan läsa på heltid. Ekonomiutbildningar finns på många lärosäten i landet och det anses att det ska finnas tillgänglig för de flesta inom relativt bra pendelavstånd. Växjö universitet har många kurser inom ekonomi på distans, bl.a. alla företagsekonomikurserna inkl C-uppsatsten och då kan du själv sätta ihop de poäng som krävs för en ekonomiexamen. Jag rekommenderar inte det, men är en möjlighet om du absolut vill läsa på distans.
Flera program går på helfart och distans. Eller syftar du enbart på ekonomprogram nu? Det finns flera program på distans. Däremot finns det också många på halvfart på distans, som är som du säger för de som jobbar och har familj.