Inlägg från: SysterHedvig |Visa alla inlägg
  • SysterHedvig

För oss läkarstudenter/läkare 2

nu är även jag här! Dottern hade gryningsrevelj och jag ammade under soluppgången vid 05.30. Inte ett dugg jäkla romantiskt om nu någon trodde det.

White Cheese - haha ja jag läste också artikeln om Ramona och deras strapatser på akuten man kan ju inte klandra reportern, måndagar är ju statistiskt sett mest hektiska. Fick ni några larm att gå på?

Ms Marriot - jag håller också med ÅsaKj; det svåraste var att ta sig in på utbildningen, mest kanske för att det är så mycket slump som avgör och en stor dos prestationsångest. En tenta är liksom bara en tenta, och den klarar man sig på om man läser tillräckligt.

• SysterHedvig

*antecknar i smyg allt om öron och ögon*

mina forna klasskamrater läser det nu nämligen, och verkar måttligt roade av att rensa ur vax ur ett jätteöra.

• SysterHedvig

Pokémon - jag talar bara av egen erfarenhet, men när man som student (alltså läkarstudent, inte AT eller senare) ska ha ett patientmöte har man här i Malmö ett datoriserat journalsystem där man tittar på patientens tidigare sjukhistoria och ev. labvärden, och sedan går man ut och samtalar med patienten. Diagnoser och liknande blir en naturlig del att läsa eftersom man samtidigt som man går på praktik även studerar litteratur på området.

Exempelvis läste vi mag-tarmsjukdomar den terminen som jag gick fem veckor på en gastroavdelning, eller terminen innan då jag var på kardiologen, så läste vi kardiologi under terminens gång.

Jag beklagar att du kände dig utanför i diskussionen, så ska du inte behöva ha det.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2