Inlägg från: Jalapeno |Visa alla inlägg
  • Jalapeno

För oss läkarstudenter/läkare 2

hej blivande kollegor. Finns det någon här som jobbat i några år?

• Jalapeno
    Kalinka skrev 2007-04-15 21:04:49 följande:
    En gång när jag var på Flashback (hänger där nån gång ibland), var det en som definierade skillnaden mellan psykiater och psykolog som:"En psykiater är den du kan få piller ifrån, psykologen vill bara prata"
    klockrent!
  • Jalapeno

apropå malvitona så hörde jag om en klinik där all personal, uskor, läkare o annat löst folk samlades i medicinrummet på fredag lunch och tog en gemensam hutt malvitona innan man fortsatte med fredagsutskrivningarna. Those were the days.

• Jalapeno

när jag gick gynkursen för sju år sen var det i stort sett bara tjejerna på abortmottagningen som var helrakade. Inga andra oavsett ålder. Mina väninnor lät lurvet stå på tillväxt inför förlossningen för att inte framstå som - eh ja, typ tjejerna som kom för sin tredje abort. Mutt-hårstrådarna på FL känns då lätt absurda. Men det kan vara att jag blivit gammal. Håhå jaja, jag tar mej en slurk malvitona innan jag slocknar på jourrummet. Det är nog lika bra för sömnen som för aptitetn.

• Jalapeno

nu när jag håller på kan jag lika gärna spamma tråden med ytterligare ett inlägg apropå dryga läkare på nätet som inte diagnosticerar sjuka barn de inte träffat.

Jag försökte uppfostra min svägerska ang vad det är för frågor som är ok att ställa till en läkare i familjen och upptäckte att hon inte alls tänkte i samma banor som jag. Alla hennes exempel på frågor skulle tvinga fram ett medicinskt ställningstagande och därför ansvar. Det rörde när man skulle åka till sjukhus, diverse behandlingar och diagnosställande. Det hjälper inte att det är banala sjukdomar det rör sig om. allt detta innebär ansvarstagande i förlängningen. att svara på frågor vad ordet i röntgensvaret betyder, varför man opererar vissa saker, hur den enda eller andra medicinen fungerar är något helt annat - iallafall för mej.

• Jalapeno

tack kalinka. Jag brukar berätta när jag bryter mot journalföringsregler/lagar. Det brukar ta skruv men vissst är det skitsvårt. Min ingifte farbror la sig  i hela släktens åkommor och min faster kommer inte med ett piller. Två extremer i hantera-släkten-problemet. Min lilla mamma gillar farbrodern bättre. För han gav ju henne stesolid när hon hade nackspärr. Vilket ju f ö är världsbästa behandlingen men inte fanken kan man skriva ut såna piller bara för att vara snäll.

Kalinka skrev 2007-04-16 16:19:31 följande:
    Det tog förresten mig flera veckor in på Internmedicinska året, innan en vänlig själ förklarade för mig att man måste låta TVÅ signaler gå fram när man söker folk. Och när vi fick egna sökare på kirurgen så var det ingen som talade om att när någon söker en utifrån måste man svara direkt. Och när man söker någon utifrån, ska man vänta kvar tills de svarat, inte lägga på efter två signaler....
    känner igen det där.... men när nån annan skriver omd et är det ju kul
  • Jalapeno

om jag säger 4,9 avslöjar jag hur gammal jag är.... men det ser ni på min presentation också
    Om ni har föräldrapeng går det jättebra att ha barn när man pluggar annars är AT mkt bra tid att få barn på. Där flyttas man ändå mellan kliniker och ett par uppehåll spelar ingen roll och man har barnskaffandet klart när man börjar ST plus att ingen på klinkerna bryr sig om AT läkare jobbar deltid. Kirurger "får" däremot inte jobba deltid....

Kalinka, 2 mg stesolid mot nackspärr är nåt man ger till sej själv och ett fåtal mkt mkt pålitliga personer. Därmed inte sagt att min mamma var opålitlig , bara så himla korkat att skriva ut benz i släkten. 10 mg är normal premedicinering även för små ingrepp så man behöver itne vara så orolig för engångsdoser. däremot är det smart att sprida till alla patienter, framförallt på psyk,  att benz inte på några som helst villkor skrivs ut på jourtid.

• Jalapeno

Jag kom in direkt efter gymnasiet men gjorde annat i 2½ år innan jag till slut masade mej in på linjen. Det var ett himla tjat om at jag som kunde bli vad jag ville just skulle bli läkare. Till slut föll jag till föga

När jag läste var det enkelt att se vilka det var som kommit in på intervju. Det var tjejer som påbörjat en medellång vårdutbildning och/eller varit några månader på barnhem i U-land, om jag generaliserar De var/är mkt trevliga och verbala på ungefär samma sätt, allihop. Vi hade tre killar i min grupp som inte kom in på intervjun men tog sig in på högskoleprov. Jag förstår varför de inte kom in på intervjun men jag tycker verkligen att killen jag sex år senare gjorde AT med blev en minst lika bra doktor som de politiskt korrekta tjejerna som faktiskt kom in på den där intervjun som gallrade ut honom.statistiskt sett hoppar de som kom in på högskoleprovet av i högre utsträckning än andra och de som kommit in på intervju fullföljer.

nu är det tomt på patienter, natti

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2