Inlägg från: white cheese |Visa alla inlägg
  • white cheese

För oss läkarstudenter/läkare 2

För oss som pluggar till läkare, är läkare, har varit läkare, eller på annat sätt känner att de hör hemma i tråden...

Gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m15840354.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-13 23:46:12:
    Den här tråden är för oss /blivande/ läkare, för diskussioner sinsemellan.
    Ni som "bara" har medicinska frågor, starta en ny tråd i ett relevant forum, tack.
    *låter otrevlig men är egentligen rätt trevlig*

• Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2
  • white cheese

Morula Ailith:
    Tack, tack... Jodå, det blev en rätt trevlig dag. Första gången som jag frivilligt stannat över. Skulle slutat kl 16, men var inte därifrån förrän 17.30. Och jag som hittills tyckt att antingen måste mina kursare vara överambitiösa (som stannat över på avdelningarna), eller så måste jag valt fel utbildning (som inte alls är så lockad av det). Men jag hade alltså bara varit på fel avdelning...

SysterHedvig:
    Ja, några larm har jag sett nu, men jag tror bara det var ett enda i måndags kväll. Tycker dock inte att de har varit så fasligt spännande... *lite besviken* Förvisso folk som kommit in med Lukas, men eftersom man inte kunde rädda dem så var det inte så givande. Kändes liksom inte som riktiga människor...

Nu efter påsk ska jag skutta vidare till kardiologen. När man just fått ett hum om rutinerna. Nog för att jag har förstått att man inte riktigt har nån fast punkt under utbildningen, men tre dagar på ett ställe känns lite väl hattigt...

• white cheese

Kalinka:
    Ögonläkare med psykiatriska diagnoser alltså... Annars har jag fått höra att jag inte får bli psykiater, för alla psykiatriker är lite konstiga. Sagt bl a av min man, inför min pappa, som är psykiater...

En annan intressant aspekt av det hela är när jag var på en medicinavdelning, och vi konstaterade att de tre patienter som egentligen var psykpatienter, alla var (f d) läkare.

• white cheese

Nej, min far har inga koftor (utom de som min mamma av nån anledning försöker pracka på honom)... Har iofs inte sett hans kollegor.
    Men min bror var uppe och hämtade pappa på jobbet, och insåg först när han kom hem att han haft på sig en mössa med texten "schizofren". Kanske inte helt ultimat klädval.

Det här med patientkontakt ja... Räknas sjukhuschef som specialitet?
    Jag har väl inte jättemycket emot patientkontakten, men jag kan ju inte direkt säga att det är det som driver mig heller... Jag måste vara den enda läkaren som tycker pappersarbete (eller kanske data-arbete nu för tiden) är jättekul. Funderar på om jag kanske missade mitt kall som läkarsekreterare... *s*

• white cheese

Kalinka:
    Spännande... den reaktionen har jag iaf inte fått ännu... *peppar peppar* Jag brukar bara få: "Jaså, du pluggar till läkare, då måste du vara jättesmart. Jag har lite ont i magen, vad tror du det är?".

• white cheese

ÅsaKJ:
    Jag har faktiskt varit med om att den skrevs ut i alla fall (även om jag inte bevittnade själva inmundigandet). Nån äldre man som fått en stroke, och sedan dess hade sväljproblem.
    Sen försökte läkaren förklara för mig vad Malvitona innehöll. Gick sådär. Vet inte om han hade koll själv - jag vet att Vermouth nämndes - men att försöka förklara för mig (som nätt och jämnt vet skillnad på lättöl och starköl) var nog slöseri med tid...

• white cheese

Morula:
    Vad är felrakat? Finns det rätt och fel? *orolig att ha missat nåt viktigt, men har iofs inte läst nån gyn/ob-kurs än*

• white cheese

Vad skönt att ha fått utrett det. Och vilket försprång jag har framför mina kursare, som inte hänger på FL. Kanske är bäst att jag delar med mig av min nyförvärvade kunskap på lunchen imorgon...
    F.ö. anser jag ju att chockrosa iaf är lite lönt att välja, om man nu ska färga...

• white cheese

Kalinka:
    Oh ja, den sista kursen vill jag gå! När jag var på akuten skulle jag hämta en patients journal, men den låg inte i korgen där den borde finnas. Då frågade jag ssk:n som hade hand om honom, och hon sa att de hade bytt rum på honom, till kirurgakuten, så jag skulle fråga nån där istället. Där sa de att de inte hade några journaler, men det fanns en läkarexp bredvid det nya rummet, och där skulle journalerna finnas. På läkarexpen sa de att de aldrig har några journaler, men att jag skulle kolla i hans korg (på första stället). Jag gick tillbaka till utgångspunkten, och till slut var det nån vänlig själ som tipsade mig om att det fanns en "ut-korg" också, och där äntligen låg den stackars journalen. En meter bakom ryggen på ssk:n som jag först frågade!

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2