Inlägg från: Kalinka |Visa alla inlägg
  • Kalinka

För oss läkarstudenter/läkare 2

Tack annry! Maken har gått runt med ett fjantigt flin sen jag bokade tiden....

Min lillebror har förresten kommit på att han vill bli läkare. Hade studievägledning med honom igår. Han ville bli militär för att åka runt i världen och hjälpa folk (ja, jag vet, men han är bara 18), men han var på test på ett jägarförband för två veckor sedan. Och då pratade de bara om hur man dödar folk. Och då kände han att det där var inte alls vad han ville. Så¨från att ha tjajat om lumpen 24-7 de senaste månaderna ska han nu försöka få frisedel.....

Han har inte jättebra betyg, runt 18 tror jag. Men jag hoppas att han brås på syrran, och skriver bra på HP.

• Kalinka

Ja! Jag är godkänd på både ögon och örontentorna. Fantastiskt! Nu slipper jag plugga i sommar.(bara jobba en massa veckor)

Riktigt bra resultat dessutom. Ssk på örontentan, som var mycket svårare. Men jag älskar ju ÖNH, så det var en fröjd att plugga till den.

• Kalinka

Nja, han är kursledare för vissa kurshalvor. Jag tror att andra halvan av min kurs kan ha haft honom som kursledare. Men vi hade en föreläsning/seminarium om tumörer i huvud-halsregionen med honom, som var fantastiskt bra. Vi hann inte alla patientfallen, och halva klassen ville allvarligt stanna kvar och göra alla fallen (inkl jag själv), trots att vi inte hade något efter, och man fick gå hem.

Han är väldigt pedagogisk. Och så är det ju han som är redaktör för kursboken!

• Kalinka

Ajdå. Men mitt första intryck av honom var att han var lite bufflig. men du kommer väl igång Dr Jekyll & Mr Hyde? Aka Håkan Borg. Han är ju jättepedagogisk, men helt galen som människa!

Några av de bästa föreläsningarna på CBB hade vi med honom, men sen sätter han igång och skäller på folk till höger och vänster när han inte har föreläsning....

• Kalinka

Nä, han med snoppen kommer jag inte ihåg. Var förmodligen så traumatiskt att jag förträngt det.

Förresten, har ni läst förlossningsberättelsen av hon som blev snittad utan att spinalen tagit? Aldrig snitt säger jag efter att ha läst den. Jag ville inte bli snittad innan det heller, men det blev inte bättre av det....

• Kalinka

Som jag förstått det så var det väldigt olyckliga omständigheter/sammanträffanden som orsakade det hela. Hon ville vara vaken. spinalen tog inte, förlossningsläkaren bedömde att det blev jättebråttom att få ut barnet, man hann inte söva när spinalen inte tagit.

Jo lite ersättning skadar ju inte. Men jag tror att det viktigaste är ändå bemötandet efteråt från de ansvariga läkarna. Och de har uppenbarligen inte lyckats ge ett tillräckligt förstående intryck.

• Kalinka

Tyras föräldrar skrev 2007-05-05 23:56:07 följande:

hoppas kvinnan i kalinkas länk anmält till patientskadeförsäkringen. Lite pengar sitter aldrig fel. Om någon har funderingar om snitt kontra vaginal förlossning har jag provat på båda.
    Ok, vilket var värst/bäst då?
  • Kalinka

Ja, så här i efterhand låter det som det. Men i den situationen tyckte väl förlossningsläkaren antagligen att det fanns stor risk att det skulle gå åt skogen med barnet.

Angående snitt. Jag är äldst av fyra barn, och född med katastrofsnitt. Min mamma var helt groggy ett helt dygn efter. Hon var inte så nöjd.

• Kalinka

Åh denna filmjölk. Varför behöver man FASS? Skulle kunna byta namn till ARLA, och vara en sida!

Följer förresten fortfarande slaviskt den fina tråden Separera pga katt, med AT-läkaren/kattavgudaren. FL:s bästa tråd!

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2