Inlägg från: Kalinka |Visa alla inlägg
  • Kalinka

För oss läkarstudenter/läkare 2

De bor i Umeå tror jag bestämt. Västerbotten är det i alla fall.

• Kalinka

Här är en annan godbit:

"Just nu sitter katten på en lammskinn i ett specialbyggt hus i vedbon och smaskar tonfisk. I detta eländiga skyffe kommer hon att bo tills sambon har beslutat om hon får stanna där för gott, om han vill ta henne till veterinär för grundlig psykologisk utvärdering, om han vill ta katten med sig och flytta någon annan stans eller om han vill bo kvar i huset tillsammans med katten men då flyttar jag

Han är helt hysterisk om just denna katt. Han har t ex en tröja med tryck i form av ett foto av hennes ansikte och han skäms inte det minsta för att bära den tröjan. Han tvekar inte en sekund att sätta sig i bilen och köra åtta mil mitt i natten till närmsta nattöppna stat oil-mack för att köpa en tonfiskburk för 17:- (det duger inte met kattmatsvarianten av tonfisk heller) ifall Märta-Puffen verkar vara sugen på det. Det har hänt att katten har kommit släpandes på kattleksaker mitt i natten och satt sig nedanför sängen och gastat för full hals och sambon har snällt klivit upp för att leka med katten en kvart eller så... Så det finns alltså helt seriöst en stor risk för att han lämnar mig för katten när jag säger att jag vägrar bo med katten. "

• Kalinka

Jodå, jag var i Vietnam. Jag tog Hep A, Tyfoid och Dukoral. Men jag skulle nog skippa Dukoralen idag. Den är dyr och halvkass, och turistdiarre-skyddet är minst sagt mediokert. Vi fick diarre allihopa ändå.

Det beror lite på vart i Vietnam man ska åka också. De som åkte upp i bergen tog Japansk encephalit en del. Och det var några som åt malaria-profylax. Men jag åkte längs med kusten så då tyckte jag att det kändes onödigt. Och sen är jag lite korkad och tycker om att leva livet lite på gränsen sådär också...

• Kalinka

Ska du flyga både till och från Hanoi? Vi flög till Hanoi och från Saigon, det tog ungefär två veckor att ta sig ner till Saigon. Vi stannade i Nha Trang ungefär fyra dagar. En badort med lång strand och jättefin Sailing Club. Man kan få massage på stranden och dricka jättegoda fruktdrinkar och sånt. De flesta badorterna ligger ganska långt söderut, så det kan bli jobbigt om man ska flyga tillbaka från Hanoi.

Vi hade kunnat skippa Hoi An alla gånger. Hemsk stad. Den är ju fin med alla sina gamla hus, men inkastarna till skrädderierna var hemska, i alla fall när vi var där. Jag vet att de periodvis har försökt få bort dem.

Hue var roligt för att man kan ta bussturer in Demilitariserade zonen därifrån, vilket var jätteintressant. Inte minst om man lyckas få ett gäng skränande Texasbor på sin tur, som dessutom vill diskutera sanningshalten i berättelserna på museumen med guiden....

Det var lite tips sådär. Nu ska jag gå och lägga mig!

• Kalinka

Regn är nog omöjligt att undvika tyvärr. De har inte riktigt någon regnperiod i mellersta och norra delarna, så det kommer lite när man minst väntar sig det.

• Kalinka

Gillar inte heller muntor. Jag får problem bara som nu när vi sitter några kompisar och tentapluggar och förhör varandra på gamla tentor.

Jag får total black-out, och går tillbaks till något slags stadium där jag knappt kommer ihåg vad konjunktiva är.

Fast för min del hänger det ihop med hur säker jag är på ett ämne. Om jag är bergsäker på något (som ÖNH som jag älskar), är det inga problem. Om jag känner mig osäker (som med Ögon, gud vad lycklig jag kommer att vara när den här kursen är slut), då kommer black-outen.

• Kalinka

Jodå, jag har lyckats ta mig igenom nästan hela läkarutbildningen, trots det. Och faktiskt aldrig gjort om en munta, trots mina black-outer. Jag har nog haft tur och fått examinatorer som märkt att jag blir lite stirrig, och därför tagit det lite lugnare.

Mitt största problem hade jag nog under kirurgkursen. När man står där på operation och operatören börjar halvt förhöra en om olika strukturer som man inte haft en chans att kolla upp innan, då blir jag jättestirrig, och går tillbaks till stadiet där jag knappt vet vad Gluteus maximus är. Det är ju inget officiellt förhör, men ändå pinsamt att få black-out mitt bland all op-personal. Och har man riktigt otur är det en operatör som tycker att det är roligt att sätta dit en.... De operatörerna brukar av någon konstig anledning aldrig vara examinatorer vid muntor....

• Kalinka

Jodå, jag har lyckats ta mig igenom nästan hela läkarutbildningen, trots det. Och faktiskt aldrig gjort om en munta, trots mina black-outer. Jag har nog haft tur och fått examinatorer som märkt att jag blir lite stirrig, och därför tagit det lite lugnare.

Mitt största problem hade jag nog under kirurgkursen. När man står där på operation och operatören börjar halvt förhöra en om olika strukturer som man inte haft en chans att kolla upp innan, då blir jag jättestirrig, och går tillbaks till stadiet där jag knappt vet vad Gluteus maximus är. Det är ju inget officiellt förhör, men ändå pinsamt att få black-out mitt bland all op-personal. Och har man riktigt otur är det en operatör som tycker att det är roligt att sätta dit en.... De operatörerna brukar av någon konstig anledning aldrig vara examinatorer vid muntor....

• Kalinka

Eh, ingen FP eller sjukpenning under AT och ST??!! Hon verkar mer än lovligt snurrig. Hade hon någon motivering till varför det skulle vara så?

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2