Inlägg från: Kalinka |Visa alla inlägg
  • Kalinka

För oss läkarstudenter/läkare 2

SysterHedvig skrev 2007-05-09 14:02:04 följande:
    Det är kaffets fel att jag lätt kommer upp i ½-liter om dagen
    Men, Hedvig, du har väl inte tänkt bli gravid igen inom en sådär 2,5 år, för då ska du faktiskt inte dricka kaffe!

Irish cream smak lät fantastiskt gott förresten. Är det bryggkaffe?
  • Kalinka

Jag undersöker hur fort pat med septisk chock får sin AB och iv vätska egentligen (ska ju få allra senast inom 1 timme)

Och tyvärr tror jag inte att akutjournalen är borttappad. De registrerar nämligen i Cosmic när pat kommer, och han finns inte reg av ssk där. Och läkaren har gjort en inskr, men utan status! Han kom med amb till akuten, det är så jag vet att han kommit dit.

Pat hade blivit utskriven fr en vårdavd tidigare på dagen, och min teori är att de bara tyckte att han fick gå tillbaka dit. Men ett sketet bltr borde man ju kunna kolla! Nu fick pat ligga septisk på vårdavd hela natten, utan övervak.

• Kalinka

Jo, JAG tycker att det är allvarligt.

Åh, nu vill jag prata om något annat! Som kaffe tex, och kardemummabullar!

• Kalinka

Ja det är det. Men du har väl läst internmedicin senare än mig? Det känns som jag glömt mer än jag lärt mig från internmedicin. Negativ inlärning, någon som hört om det förut?

• Kalinka

Kardemummabullar är jättegoda. Jag och maken brukar baka bullar då och då. Vi får halva satsen var. Han gör kanelbullar, jag gör kardemummabullar med vaniljsocker!

• Kalinka

På neurologen säger de ju förövrigt att så fort någon lite känd person får ALS, så dyker det upp en hel hop med patienter som har ALS-liknande symtom. Denna folksjukdom!

Apropå folksjukdomar. Jag läser ju för övrigt i Uppsala, och där ägnar vi mycket tid åt Carcinoider (eftersom de är så stolta över att de får carcinoidpatienter från hela Europa). Vi har nästan en hel fm om det på kirurgen. Och en fm ägnar vi på ortopeden åt ryggåkommor. Helt sjukt egentligen. Ryggbesvär är väl den vanligaste orsaken till korttidssjukskrivningar. Men här i Uppsala kan man tro att carcinoid är en folksjukdom, eftersom man träffar så många patienter.

• Kalinka

Har varit på affären och jag hittade inte Hedvigs fina kaffe! Kanske finns på Ica Maxi? Fast å andra sidan kanske det är bäst om jag inte hittar det, för jag tål egentligen inte att dricka så mycket kaffe.

• Kalinka

Åh, MEN I och II, ytterligare en grej jag förträngt! Det här känns inte lovande inför yrkeslivet, att jag glömt så mycket.

• Kalinka

Åh, åh, det finns en i Lund, och jag ska ned och hälsa på svärmor i Sjöbo över Kristi himmelfärdshelgen! Konstigt att det inte finns en i Upppsala dock. Det är ändå Sveriges fjärde största stad. Men det brukar vara så. Det finns en Panduro Hobby i Östersund (en stor dessutom, större än den mitt i Stockholm City), men ingen i Uppsala. Det är för nära Stockholm.

• Kalinka

Jag tycker att det är så gulligt. Varje gång jag går in i en aborttråd, så finns det alltid ett inlägg från Morula...

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2