• Auris

novalee: Jag hade 2.0 på högskoleprovet så jag kom in på första försöket. I Umeå brukar intaget "bara" ligga på 1.9

• Auris

novalee: Ja. Jag trivdes med studierna. Nu är jag klar sedan 5år och jag trivs med jobbet också. Läkare är ju mer omväxlande än sköterska. Mer stimulerande på många sätt. Men det är också mer ansvar och svåra beslut.

Om du känner att läkare är mer lockande och du har möjlighet att komma in så tycker jag absolut du ska satsa.

• Auris

Tyras föräldrar: Jag hade 4.3 Tur att det finns högskoleprov för på vår tid gick det inte att plugga upp betyg.

Kalinka: kul omröstning du hittat

Novalee: Ingångslön AT ca 25 000, ST drygt 30 - 35 000

• Auris

Erik: Jag såg först nu att du läser t10 i Umeå. Då passerar du ju oss på öron.

• Auris

Vad kul att du trivdes. Jag håller med om att det är en trevlig klinik och en trevlig specialitet. Tobbe är suverän som kollega också.

• Auris

Åh. Hoppas den kommer igång snart. Jag älskar urologskämt

• Auris

Kalinka: Det där känner jag igen. Jag har ju jobbat på urologen och jag fick verkligen säga till att jag ville hälsa på ALLA patienter påklädda innan de lades i cystoskopistolen. Standard på urologen här i Umeå är att nybesök får träffa doktorn påklädda medans återbesök läggs i stolen direkt. Annars tycker jag urologer är trevliga. Åtminstone här råder inte samma "armbågsmentalitet" på urologen som på kirurgen.

• Auris

LillaMysan: Jag tillhörde de unga när jag började. Jag hade bara en termins uppehåll efter gymnasiet. De flesta i kursen var mellan 20 och 30 när de började, sen var det ett mindre gäng som var mellan 30 och 40 och några enstaka som var strax över 40. Jag tror inte det har så stor betydelse hur gammal man är. Möjligtvis kan det vara en nackdel att vara för ung.

Angående betyg så är jag så gammal att vi hade ett annat betygssystem. Jag hade inte alls nog bra för att komma in. Men jag skrev 2.0 på högskoleprovet i stället.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2