• Auris

För oss läkarstudenter/läkare 2

Nej. Innan man har gjort ungen så är det den biologiska klockan som tickar

Angående att välja rätt partner så insåg jag att jag borde ha tagit en koll på makens huvudmått innan jag bestämde mig för att skaffa barn med honom Annars så måste jag påstå att min 4.4 kg tös var betydligt lättare att klämma fram än 4.0 kg tjejen. Men jag vill inte tänka på vad hon på 4.4 hade vägt om jag hade fått gå tiden ut. Jag ska nog vara glad att jag fått tjejer i vart fall. Pojkar påstås ju vara större

• Auris

Sen finns det ju de som kör med falsk marknadsföring. Maken påstås bara ha vägt 2.8 när han kom ut men vad hjälpte det?

• Auris
    Efter mitt förflutna på urologen kan jag säga att det kan vara riktig bökigt att hitta urinrörsmynningen ibland. Det är inte bara en gång som jag har gått uppp med cystoskopet i slidan och undrat varför jag får så dålig bild Men den som söker skall finna och hittils har jag alltid prickat rätt till sist. Nu får jag nog inga fler försök. Det är väldigt få cystoscopier på öron
  • Auris

De första tre månaderna spydde jag av kaffelukten så det blev naturligt att sluta.

• Auris

När kom förresten rönen att kaffe skulle vara skadligt under graviditet? Jag har missat dem totalt men det är ju några år sedan jag var gravid.

• Auris

white cheese: Nej jag utgick ifrån att alla skulle se ut precis som i böckerna. Gissa om jag blev desillutionerad

Ärligt talat så har jag aldrig varit med om att urinröret har mynnat någon annastans än där det ska. Sen kan mynningen se väldigt olika ut och vara lite svår att hitta men "framför slidan" är fortfarande ett hett tips

• Auris

www.familjeliv.se/Forum-5-95/m20528984-15.html
    Ännu en tråd om urinrörets placering.
    Jag måste ha missat något totalt. Efter ett år på urologen och några hundra cystoscopier har jag aldrig sett ett urinrör som mynnat inne i slidan. Men när jag läser tråden blir jag nästan osäker. Är det en existerande avvikelse på 18% av FLs tjejer eller har folk inte koll på var de har sitt urinrör?

• Auris

Kalinka: Ska du vara på psyk i sommar? För utom att vissa av patienterna är helt knäppa så är det faktiskt rätt OK. Jag har bara gjort de obligatoriska tre psykmånaderna på AT och största nyttan jag gjorde där var nog när jag diagnosticerade en njurtumör på en av långliggarna. Han låg inlagd sedan 6 månader och hade fått diagnosen somatiseringssyndrom så ingen trodde honom när han sa att han var onormalt trött och kände sig sjuk. Jag påpekade för överläkaren att man faktiskt inte somatiserar sig till en sänka på över 80

24-timmarsjourer har vi på ÖNH också. Det funkar bra. Vi får oftast sova större delen av natten och då är det helt OK.

• Auris

Kalinka: Vi jobbar dagen efter nattjour men om vi har jobbat mycket på natten får vi gå hem. Det är en överenskommelse vi har haft länge. Har man varit igång hela natten ska man inte jobba dagen efter.

Med nya ATL ska man ju ha 11 timmars sammanhängande dygnsvila och efter diverse konstiga tolkningar så innebär det att om man har jobbat på natten så måste man gå hem motsvarande tid tidigare dagen efter.

• Auris

Kalinka: Har du 2 timmars inställese? Vilken lyx! Det brukar ju oftast betyda att jourlinjen inte är så hårt belastad. När jag gick psykjourer hade vi 30 min inställelse och det har vi nu på ÖNH också. Men maken som är ögonbakjour har 2 timmar och då kan vi vara i sommarstugan 6 mil utanför stan trots att han är jour.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2