Inlägg från: Kalinka |Visa alla inlägg
  • Kalinka

För oss läkarstudenter/läkare 2

Undrar om de tittar snett på en om man skriver ut det till sig själv. En och annan gliring borde man ju få i alla fall...

• Kalinka

Kunde inte låta bli att lägga märke till i FASS att den finns i flaska om 700ml. Vad är det mer som säljs i flaskor om 700 ml, fast på ett annat ställe än Apoteket?

• Kalinka

Bästa kommentaren från en av dessa trådar:

"Nä, det hade jag nog inte.

Känns lite meningslöst att ligga naken,fet,svettig skrikande med slem och blod och lavemang och bajs och tårar och porrfitta mitt i allting.

Poängen? "

• Kalinka
    KickStart skrev 2007-04-15 21:30:20 följande:
    Det var en bra definition *asgarv*
    Ja visst var den underbar! Jag tycker Flashback är underhållande ibland. Sen är det bra att hålla sig någorlunda uppdaterad mot missbrukarna som hänger där, när man är på psyk.
  • Kalinka

white cheese skrev 2007-04-15 21:32:07 följande:

Morula:Vad är felrakat? Finns det rätt och fel? *orolig att ha missat nåt viktigt, men har iofs inte läst nån gyn/ob-kurs än*
    Jag är också lite fundersam över detta! Kan någon upplysa oss som svävar i mörker?
  • Kalinka

Och jag försöker uppfostra MIN svägerska i att det är INTE ok att ringa och fråga mig om hon kan ge sin yngsta dotter 10-kg:s-dosen av Alvedon, då dottern väger 9,6 kg....

Nog för att döttrarna var efterlängtade (äldsta IVF och yngsta adopterad), men det finns faktiskt gränser för hur överbeskyddande man kan bli!

Och sen ringer hon och frågar "X hostar hela tiden, kan det vara astma?" Ja, det skulle det kunna vara, men också en förkylning..., och sen kommer "Ska jag åka med henne till barnakuten?" Vad vet jag, jag är inte barnläkare, bestäm själv!

Jag tycker jättebra om min svägerska, men ibland känner jag mig lätt terroriserad!!

Varför ingår inte 5p "Hur man handskas med privatkonsulterande anhöriga (och bekanta)"? Skulle kunna ligga i ett block tillsammans med "Hur du handskas med griniga syrror/barnmorskor", 5p och "Hur du använder diktafonen/använder sökare/hittar vart pappren ska ligga på ssk.exp/hittar sophinken/kommer på muggsystemet", 5p

Tyras föräldrar skrev 2007-04-16 01:14:55 följande:

nu när jag håller på kan jag lika gärna spamma tråden med ytterligare ett inlägg apropå dryga läkare på nätet som inte diagnosticerar sjuka barn de inte träffat. Jag försökte uppfostra min svägerska ang vad det är för frågor som är ok att ställa till en läkare i familjen och upptäckte att hon inte alls tänkte i samma banor som jag. Alla hennes exempel på frågor skulle tvinga fram ett medicinskt ställningstagande och därför ansvar. Det rörde när man skulle åka till sjukhus, diverse behandlingar och diagnosställande. Det hjälper inte att det är banala sjukdomar det rör sig om. allt detta innebär ansvarstagande i förlängningen. att svara på frågor vad ordet i röntgensvaret betyder, varför man opererar vissa saker, hur den enda eller andra medicinen fungerar är något helt annat - iallafall för mej.
  • Kalinka

Är mutt-peruk vanligt förresten? Aldrig sett någon. När jag var på kirurgen för 1,5 år sedan var det några op-syrror som var helt till sig, för att det kommit en patient med sådan på op. Skvallerämne i flera dagar!!!

• Kalinka

Tyras föräldrar:
    Jättebra gränsdragning förresten. Förklara saker är helt OK, men ställningstaganden/rådgivande ska ju dessutom egentligen journalföras. Hela min mans familj är hypokondriker, så jag känner att det börjar bli LITE jobbigt. Med min egen familj är det inget problem däremot. Och man vill ju inte göra sig osams med släktingar som man egentligen tycker om.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2