Inlägg från: Kalinka |Visa alla inlägg
  • Kalinka

För oss läkarstudenter/läkare 2

Jag vet! Det är hemskt vad mycket tid man ägnar åt att fatta systemen de har på avdelningen/akuten/mottagningen. Leta journalen har man äntligen lyckats sluta med, efter att Cosmic införts på hela Ackis, men det är fortfarande Kardex och Prel.journal mm, som man ska leta efter.

white cheese skrev 2007-04-16 16:11:46 följande:

Kalinka:Oh ja, den sista kursen vill jag gå! När jag var på akuten skulle jag hämta en patients journal, men den låg inte i korgen där den borde finnas. Då frågade jag ssk:n som hade hand om honom, och hon sa att de hade bytt rum på honom, till kirurgakuten, så jag skulle fråga nån där istället. Där sa de att de inte hade några journaler, men det fanns en läkarexp bredvid det nya rummet, och där skulle journalerna finnas. På läkarexpen sa de att de aldrig har några journaler, men att jag skulle kolla i hans korg (på första stället). Jag gick tillbaka till utgångspunkten, och till slut var det nån vänlig själ som tipsade mig om att det fanns en "ut-korg" också, och där äntligen låg den stackars journalen. En meter bakom ryggen på ssk:n som jag först frågade!
  • Kalinka

Det tog förresten mig flera veckor in på Internmedicinska året, innan en vänlig själ förklarade för mig att man måste låta TVÅ signaler gå fram när man söker folk. Och när vi fick egna sökare på kirurgen så var det ingen som talade om att när någon söker en utifrån måste man svara direkt. Och när man söker någon utifrån, ska man vänta kvar tills de svarat, inte lägga på efter två signaler....

• Kalinka

Jag håller faktiskt på lite smått med ett praktiskt kompendium med små saker som "Vad du behöver fylla i på Bakteriologremissen" och sånt.

• Kalinka

Hade tänkt mig att det skulle vara lite "Medicin for dummies", mest för att jag behöver repetera och själv lär mig bäst om jag skriver ner det och inte bara läser det. Men om det blir bra kan jag tänka mig att sprida det.

Jag hade tänkt mig delar som "Vad du inte får glömma i psykstatus/journal" (tex självmordsbedömning) och "Lungor, vad hör du och vad betyder det"

Samt en sida med praktiska råd som aldrig nämns... typ sökning.

• Kalinka

Internmedicin, vad är det? Häromdagen började en föreläsare prata om HLA-B27, och jag var tvungen att fråga en av mina kursare vad det var nu igen... Reumatologin sitter väldigt löst!

• Kalinka

Äh ja, alltså, det har samband med Bechterews sjukdom, och nåt mer som jag glömt just nu
    *springer iväg och gräver upp Internmedicinboken ur en gömma*

....*tillbaka* och Reaktiv artrit. Om du har ärvt HLA-B27 har du mycket högre risk för att drabbas av dessa sjukdomar.

Och jag tror att min kursare mumlade något om celiaki också.

Och jag har redan glömt varför föreläsaren pratade om det härom dagen. Jo det var för att man kan få uveit och konjunktivit när man har Bechterews sjd.

Minnet är kort men bra. Men idag var en av mina kursare jätteimponerad av att jag lyckades mäta ögontrycket mha spaltlampan, efter att ha gjort det en gång för några veckor sedan, så helt kass är jag kanske inte.

• Kalinka

Tyras föräldrar skrev 2007-04-16 22:13:19 följande:

tack kalinka. Jag brukar berätta när jag bryter mot journalföringsregler/lagar. Det brukar ta skruv men vissst är det skitsvårt. Min ingifte farbror la sig  i hela släktens åkommor och min faster kommer inte med ett piller. Två extremer i hantera-släkten-problemet. Min lilla mamma gillar farbrodern bättre. För han gav ju henne stesolid när hon hade nackspärr. Vilket ju f ö är världsbästa behandlingen men inte fanken kan man skriva ut såna piller bara för att vara snäll. känner igen det där.... men när nån annan skriver omd et är det ju kul
    Stesolid mot nackspärr!!! Jag är en de där läkarna som har en enorm respekt för att använda benzo, och inte tycker att det ska skrivas ut som helst (en uppfattning som delas av kursledningen på psyk här i Uppsala). Om man har spenderat tre veckor på beroendekliniken blir man ännu mer skraj för vad som kan hända. Benzo-abstinens säger jag bara...
  • Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-04-17 08:17:06 följande:
    www.familjeliv.se/Forum-2-113/m19606195.htmlApropå anmälningshysteri (inlägg 16 & 17) och att det faktiskt finns folk som inte mässar "Anmäl Anmäl Anmäl!!!!". Så skönt att se. Jag känner mig nervös inför att sluta skolan och börja jobba på riktigt. Man har ju en vag misstanke om att de flesta ser läkare som någon typ av undermänniskor som ska lösa alla problem och skriva ut alla läkemedel man ber om, gör man det inte är man ond ond ond och ska gå på charmkurs samt bli skinnflådd.
    Jag tror inte att folk som mässar anmäl, anmäl, förstår riktigt vilka följder det får. Jag ser en trend nu att duktiga läkare inte gör det som de tror är bäst för patienten, utan istället helgarderar sig för att inte kunna bli anmälda. Det leder till större kostnader för samhället, sämre vård till patienten och mer stressade läkare.

Självklart ska läkare som är nochalanta och slarviga anmälas, men av det jag ser så gäller det en väldigt liten del av kåren. Sen tror jag att många anmälningar i själva verket beror på missförstånd, och att läkaren inte har/tar sig tid att förklara ordentligt så att patienten förstår. Inte på att läkaren gjort en felbedömning.

Läkarkåren som helhet lider svårt av duktighetskomplexet, även om det finns ett par av mina kursare (av 70 st), som jag inte skulle lämna mina barn till, om ni förstår vad jag menar.
Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2