• Auris

För oss läkarstudenter/läkare 2

För att "försvara" urologerna lite så är det ju inte patienter som kommer första gången som de gör så med utan det är blåscancerpatienter som kommer var 3:e eller 6:e månad för att kolla att de inte fått recidiv. Jag tycker ändå man ska ha hyfs nog att hälsa på patienten påklädd.

• Auris

Kathrine: kl 15 är en nästan omöjlig tid att komma ifrån. Det är därför jag har valt en ledig dag i veckan i stället. Maken däremot slutar tre två dagar i veckan men det händer ofta att han får ringa dagis och säga att han kommer senare...

Jag har jobbat 80% sedan i höstas men nu ska jag faktiskt gå upp på heltid ett tag och ta löpande jourkomp i stället. Vi har ju inte så jourtungt så vi har dygnsjourer och jag går ca 1 helgdag och 2-3 vardagar per månad.

Ett alternativ som jag faktiskt har funderat på är att i stället för att sluta tidigare börja senare någon dag i veckan. Då får barnen sovmorgon, vi slipper morgonstressen och jag slipper eftermiddagsstressen att försöka komma iväg klockan tre. Nackdelen är förståss att man missar ronden men en av överläkarna hos oss gör så och det verkar funka för honom.
    Ett annat tips är att det faktiskt kan vara lättare att sluta 14 än 15. Den som slutar 14 går ju inte att schemalägga på något på eftermiddagen medans den som slutar 15 får göra hela eftermiddagens arbete på två timmar.

• Auris

Erika: Jag har hunnit en bit. Jag tog examen 2002 och har nu hunnit ca 1½år på min ST i ÖNH.

• Auris

Våra barn är 2 respektive 3½ år.
    Dagistiderna är ungefär må-ti 7.45-15.15(maken slutar tidigt) o 7.45-11.45 (mormor hämtar) to ledig, fr 7.45-15.15 (Vi har korta fredagar)

Jag tycker vi har fått till ett bra schema. Sammanlagt hamnar vi på runt 27-30 timmar i veckan och det tycker jag känns ganska bra. Sedan händer det att maken måste jobba till 17 någon måndag eller tisdag ibland och de dagarna blir ju långa men när det bara händer någon gång i månaden så tycker jag inte det är något att ha dåligt samvete för.

• Auris

erika: Jag säger som Kalinka - de första åren var jobbigast för då var det mest plugg. Slutet av utbildningen hade längre dagar men mindre textmängder och framför allt tyckte jag det var lättare att lära sig kliniska saker. Det är lättare att komma ihåg en sjukdom, dess utredningsgång och behandling än att försöka memorera citronsyracykeln eller koagulationskaskaden.

• Auris

KLL = Kan Leva Länge. Det är nästan det enda jag kommer ihåg av hematologikursen. Jag bestämde mig tidigt för att inte bli internmedicinare.
    Kagulationskaskaden kommer jag nästan inte ihåg en faktor av.
    De olika sorternas antibiotika har jag däremot lite koll på.

• Auris

White cheese: Det är ju olika men hos oss började inte AT-blocken förrän en bit in i februari. Jag har för mig att jag hade tre veckor ledigt mellan examen och AT-start. Annars kan man nog förhandla om att få förskjuta blocket någon månad. Det beror helt på vart man vill vara och hur förhandlingsvilliga de är.

erika: påståendet är helt befängt. Självklart är man berättigad till fp och sjukpenning när man gör AT och ST. När skulle man annars kunna skaffa barn? AT och ST är ju avlönat arbete och räknas som sådant av fk. Jag har själv fått två barn under ST och jag hade flera kompisar som fick under AT.

• Auris

White cheese: Jag kommer faktiskt inte ihåg hur det var men jag har för mig att de ordnade en omtenta som låg så till att man skulle hinna göra den och få ut sin examen innan AT började. Vad som händer om man missar omtentan också vet jag inte. Om man inte har fått ut examen kan man ju inte börja AT. Frågan är om man måste tacka nej till blocket då eller om man bara kan förskjuta starten.

• Auris

Jag håller med er. Hemförlossning kan ju vara ett alternativ för en kvinna med fem okomplicerade förlossningar bakom sig - men inte utan proffessionell assistans! Kvinnor har i alla tider assisterat varandra vid förlossningar och dessutom ska man inte glömma bort vilken hög mödra- och barnadödlighet vi hade på den tiden folk födde hemma.

• Auris

Annry: Jag hade 4.2 i snitt. Jag kom också in på högskoleprovet

Kalinka: Ja det är tur att man inte vet vad en förlossning innebär förrän man är där. Men resultatet är garanterat värt besväret

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2