Kathrine: kl 15 är en nästan omöjlig tid att komma ifrån. Det är därför jag har valt en ledig dag i veckan i stället. Maken däremot slutar tre två dagar i veckan men det händer ofta att han får ringa dagis och säga att han kommer senare...
Jag har jobbat 80% sedan i höstas men nu ska jag faktiskt gå upp på heltid ett tag och ta löpande jourkomp i stället. Vi har ju inte så jourtungt så vi har dygnsjourer och jag går ca 1 helgdag och 2-3 vardagar per månad.
Ett alternativ som jag faktiskt har funderat på är att i stället för att sluta tidigare börja senare någon dag i veckan. Då får barnen sovmorgon, vi slipper morgonstressen och jag slipper eftermiddagsstressen att försöka komma iväg klockan tre. Nackdelen är förståss att man missar ronden men en av överläkarna hos oss gör så och det verkar funka för honom.
Ett annat tips är att det faktiskt kan vara lättare att sluta 14 än 15. Den som slutar 14 går ju inte att schemalägga på något på eftermiddagen medans den som slutar 15 får göra hela eftermiddagens arbete på två timmar.