Inlägg från: Jalapeno |Visa alla inlägg
  • Jalapeno

För oss läkarstudenter/läkare 2

white cheese skrev 2007-06-02 13:39:00 följande:
     Räknas det som slöseri med tid att sitta och fundera på hur man översätter just det ordet som definitionsmässigt inte kan översättas?
    touché
  • Jalapeno

nä, men så är jag också i en enormt mansdominerad branch där attityder till patienter, vårdavdelning osv är rent ut sagt för jävligt ibland. Jag har inte märkt några genomgående skillnader i servicenivå, men så har jag ju inte provat att vara man

Kommer ihåg en gång när jag rondade avdelningarna på helgen och lämnade AT solo på akuten med många patienter. Jag bad första ssk att säga till sin kollega när hon gick ut från expen, men tiden gick. Efter ett längre tag såg jag den andra ssk komma släntrandes med en kaffekopp. Då reste jag mig och gick. (Jag hade kollat journalerna på hennes pat och det verkade inte vara något överhängande, men jag blev helt enkelt förbannad på attityden som kaaaanske hade varit annorlunda om det varit en överbelastad man som satt där.)

• Jalapeno

härligt kalinka!
    jag ska för första ggn få ett eget rum tillsammans med den andra tjejen. Ska bli så otroligt skönt att inte längre ha kontoret på fickan eller lägga saker i den otroligt röriga drängkammaren. Nu har vi lämnat in ritning hur vi vill ha det möblerat

Ska kolla psyko-anmäla-tråden. Var det inte något liknande som Nina Yderberg fick problem med? men aldrig fälldes?

• Jalapeno
    Kalinka skrev 2007-06-20 10:31:54 följande:
    drängkammare?
    underläkarrum på kirurgiska. (Har det faktiskt hetat på alla kliniker jag jobbat på i två olika landsting.)
  • Jalapeno

finns nån kul undersökning där man frågat norska läkarkandisar om vilka sorters läkare som är coola och vad de tror att allmänheten tycker. Listan stämde nog ganska bra med kalinkas.

Enl vad jag tror ligger ögon och hud mkt högre. Jag kanske bara är USA-influerad men där var just de två specialiteterna skyhögt rankade för att de utförde många små operationer privat och kunde casha in som f-n utan att slita ihjäl sig.  Infektion, i synnerhet tropikmedicin, ligger också högt. Det är ett helvete att komma in på dom stora klinkerna. De låter folk jobba i åratal utan att få ST. Det är bara plastikkirurgerna som bär sig åt så mot underläkare. Narkos är väl hyfsat hög status. Iallfall anser danska ssk att sovadoktorerna är sexigast. Hur många ggr har narkosläkare berättat detta för er?

• Jalapeno

neurokirurger har inga liv... då blir man lätt trist

vilka doktorer har mest aktiv fritid? jag röstar på rtg-läkare. Vimlar av fotograferande musikaliska människor. husläkare jobbar mest deltid och har per definition mest fritid men jag vet inte riktigt hur de utnyttjar den.

• Jalapeno

jag som spelar i symfoniorkester känner mig inte så cool. Det är coolare att spela i band. I sthlm var studentorkestern klart ocool men spexkillarna var små halvgudar. I linköping är det lithe blås som är legendarer och spexarna smånördiga. Så som svar på frågan, det är valfritt var man placerar sig

• Jalapeno

mmm men har du en aktiv fritid visar det på din höga kapacitet. Det är inte helt fel. jag vet en ortoped som är elitidrottare, fortfarande, det har definitivt varit bra för hans karriär. Symfoniorkester eller övervintring i spex ligger iofs inte under denna kategori Däremot att vara bra på att köra motorcykel på bana, jaga, golf osv - det är definitivt lyckat för en kirurgisk karriär.  

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2