Inlägg från: Kalinka |Visa alla inlägg
  • Kalinka

För oss läkarstudenter/läkare 2

SysterHedvig:
    Tell me about it! I en tidigare kurs fanns det en person som hotade studievägledaren upprepade gånger. I min gamla kurs finns det en person som lider av någon form av personlighetsstörning, alt Aspergers, och kan få för sig att börja skrika åt folk helt plötsligt. I kursen under min finns det en person som är under polisutredning för misshandel och våldtäkt av sin fd fru.

I min nuvarande kurs (har haft en termins studieuppehåll), är det så med de två personerna jag syftade på tidigare, att de lyckas mygla sig undan från den praktiska tjänstgöringen, och dessutom fuskar på tentorna. Vilket leder till att de kan ställa frågor som "Tar kroppen upp 50% av vattnet genom huden" under föreläsningar. En av dem säljer magnetiska madrasser på fritiden...

• Kalinka

Välkommen Erik!

Jag läser T10 i Uppsala, så jag blir också klar till jul!

• Kalinka
    SysterHedvig skrev 2007-04-19 17:53:58 följande:
    Kalinkaman häpnar, eller hur? Den spionerande mannen hade såpass paranoida drag att han efter en föreläsning ställde sig framför klassen och radade upp en mängd anklagelser som han tyckte att vi hade mot honom, och försvarade sig mot. "Jag är inte alkoholist" etc.Det tragiska var att efter självmordet visade det sig att han skrivit dagbok om hur mobbad och förföljd han var av oss, klasskamraterna, så modern som han dessförinnan inte haft särskilt mycket kontakt med trodde på dagbokens texter rakt av. Hon var mycket arg på oss och vi fick inte komma på begravningen. I själva verket hade en stor mängd människor engagerat sig i honom, försökt umgås och pratat med honom, samt att kursledningen hade upprepade gånger försökt få honom att acceptera psykvård. Men han såg inte sig som sjuk och då gick det som det gick
    Vad tragiskt! Jag och flera av mina gamla kursare har flera ggr önskat att han som vi tror har en personlighetsstörning skulle söka hjälp. Han har inte riktigt paranoida drag. Det är svårt att beskriva honom. Han pluggar otroligt mycket, och verkar väldigt ensam. Han ringer ofta hem till folk som han inte brukar prata med normalt och bara kallprata om ingenting. Och sen är det det där med att han börjar skrika och gorma åt folk när saker och ting inte går som han tänkt sig.

Han i kursen under mig vet jag inte om han är skyldig till väldtäkt och misshandel av fd frun, men så konstigt som han betett sig i skolsammanhang skulle det mkt väl kunna vara sant. Han har gjort saker som inte passar sig att nämna här, bla i samband med anatomidissektioner.
  • Kalinka

Novalee:
    Det låter som att naturvetenskapligt basår skulle vara perfekt för dig. Och det är ju inte alls omöjligt att pendla mellan Gävle och Uppsala. Tror att det går snabbare än att pendla mellan Uppsala och Stockholm, som många här i Uppsala gör.

Läkare är världens roligaste jobb. Och det är vanligt att man har barn när man pluggar till läkare.

• Kalinka

Jag hade också 2.0 på högskoleprovet, så jag kom också in på första försöket.

• Kalinka

Det brukar finnas på de flesta högskolor. Jag skulle bli förvånad om de inte har det på Högskolan i Gävle.

Jag tog mig ju inte in på betygen. Jag hade inte dåliga betyg (19.35), så hade jag inte skrivit så bra på högskoleprovet skulle jag nog ha satsat på att plugga upp de kurser jag hade VG på, men det behövde jag ju inte!

• Kalinka

Jag ska vika på psyk i Östersund. Lite nervös är jag allt, för psyk är ju lite kaotiskt även här i Uppsala, och det verkar vara så över hela landet i princip. Västerås har i alla fall i princip bara importerade läkare...

Men det blir nog bra till slut. Någon gång ska man ju ut i verkligheten också, och jag ser faktiskt fram emot att gå ensam primärjour (men lite nervöst är det allt).

Själv då?

• Kalinka

Usch, vilka kursare, Hedvig. Ja det den här killen gjorde var värre. Det involverade dock INTE preparatet som tur var. Skickar ett privat meddelande till dig, då jag inte tycker att det passar sig att berätta för folk på forumet i övrigt.

• Kalinka

Det är olika från kurs till kurs, men i Uppsala har det också varit så att det är mer schemalagd tid ju längre fram du kommer i utbildningen. Nu har de lagt om hela utbildningen, men jag tror att det fortfarande är så. Generellt kan jag nog tro att det är ganska bra att ha småbarn i början, när man kan styra sin tid mer själv. När barnen sedan blir lite äldre få man mer uppbunden tid, men då fungerar det bättre.

Fast uppenbarligen så fungerar det när än man får barnen, om man ska döma av mina kursare, som klarar det.

Svar på tråden För oss läkarstudenter/läkare 2