• Sundström

Varför betala kyrkoavgiften?

Jag jobbade 8 månader förra året och fick betala 2500 kr till kyrkan. Något som jag aldrig utnyttjar och delar inte deras tro. Om jag skulle jobbat ett år innebär det att kyrkan hade fått 3750 kr av mig. Det betyder lite drygt 300 kr per månad. 

I en undersökning jag läst är mindre än var tionde svensk troende. Ändå betalar nästan 8 av 10 svenskar kyrkoavgiften.

Nu när ni får eran deklaration titta på hur mycket ni betalar till kyrkan och fundera på om det inte går att göra andra saker för pengarna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 11:54:48:
    Jag vill poängtera att jag inte är emot att människor är troende. Det finns jättefina värderingar och tankar i de flesta religioner. Jag förstår bara inte varför man är tvungen att betala för det.

• Svar på tråden Varför betala kyrkoavgiften?
  • Elli47

Jag har gått ur kyrkan för många många år sen och behöver alltså inte betala kyrkoskatt, däremot går det fortfarande en liten avgift till begravning eller vad det nu var för något.

• Sundström
    Jacqueline skrev 2007-04-04 10:47:21 följande:
    min man har betalt ca:5300:- till svenska kyrkan står det i deklarationen...
    Kul att betala så mycket.
  • Syskonen S

Jag är med i kyrkan och har tänkt att flera gånger gå ur men det blir inte av. Min man är inte med och våra barn är inte döpta just för att dom får sköta deras religion själva sen när dom är vet vad det handlar om. Kyrkan handlar bara om pengar och det är för jävligt! Om jag dör så får mina efterlevande (om jag inte har pengar själv) betala min begravning, borde ju vara gratis med tanke på hur mycket pengar dom tar.

• Jiie

Begravningsavgift tror jag det stod på min, bara så jag har rätt till en plats när jag trillar av pinnen en dag..

• paddan83

Jag har gått ur kyrkan, så här blir det inte att betala en massa onödiga avgifter.
    Gick ur några månader efter att jag hade gift mig. Det enda som var bra avr gratis prelle, som gubben min ville ha. Jag hade lika gärna kunant gifta mig borgerligt.

Är förresten ateistSkrattande

23 april får jag veta vilken typ av reumatism jag har
  • etanol

Finns det alternativ till kyrkliga begravningar?

• paddan83

man måste ha gått ur inann 1 november för att slippa betala nästkomamnde år

23 april får jag veta vilken typ av reumatism jag har
  • Barbabok

Jag betalar och är inte troende. Kyrkan gör mkt bra i samhället, så jag ser det delvis som välgörenhet. De har ungdomsverksamhet, jag kommer antagligen både döpa mina blivande barn och sen gifta mig, det finns stöd att få både genom samtal och gåvor för de som behöver, så jag ser många bra saker kyrkan gör och betalar gärna för dessa. Vet inte hur mycket jag betalat men eftersom jag tjänar bra så är det nog en hel del.

• Blondie 80

Det är bara att begära utträde ur kyrkan före 1/11 så slipper ni betala nästa år.

Jag har varit med i alla år för att få gifta mig kyrkligt (min man är ej medlem). När det väl kom till kritan gifte vi oss i rådhuset. Men jag hänger kvar i kyrkan tills vidare, vi får se när jag får ändan ur vagnen och skickar in det där brevet.

Svar på tråden Varför betala kyrkoavgiften?