• Sundström

Varför betala kyrkoavgiften?

Jag jobbade 8 månader förra året och fick betala 2500 kr till kyrkan. Något som jag aldrig utnyttjar och delar inte deras tro. Om jag skulle jobbat ett år innebär det att kyrkan hade fått 3750 kr av mig. Det betyder lite drygt 300 kr per månad. 

I en undersökning jag läst är mindre än var tionde svensk troende. Ändå betalar nästan 8 av 10 svenskar kyrkoavgiften.

Nu när ni får eran deklaration titta på hur mycket ni betalar till kyrkan och fundera på om det inte går att göra andra saker för pengarna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 11:54:48:
    Jag vill poängtera att jag inte är emot att människor är troende. Det finns jättefina värderingar och tankar i de flesta religioner. Jag förstår bara inte varför man är tvungen att betala för det.

• Svar på tråden Varför betala kyrkoavgiften?
  • Sundström
    TessaLisa skrev 2007-04-12 14:24:49 följande:
    Vad går kyrkoavgiften till och vad gör kyrkan? Kyrkoavgiften betalar min lön. Jag blir inte rik, men jag överlever. Men allvarligt. Vi från kyrkan (i min församling) fixar öppen förskola, föräldragrupper, sorgegrupper, själavårdsamtal, hembesök, gudstjänster, verksamhet för barn i alla åldrar (barnkör, scouter, barntimmar, konfirmander, "fritidsgård" för mellanstadiet, ungdomsgrupper, mötesplatser för asylsökande o.s.v) , hjälper till vid kriser och katastrofer, fixar lägerverksamhet, verksamhet för ensamma, besöker äldre, döper, konfirmerar, viger och begraver. Vi har kontakter och samarbetar med soc. fritidsgård, skola, polis, idrottsföreningar o.s.v i ett drogförebyggande arbete. Vi ordnar drogfria alternativ till lucia, skolavslutningar, valborgs o.s.v. Vår musiker har några elever som får undervisning i orgel och piano. Vi erbjuder kulturaftnar, konserter m.m. Börjar man verkligen tänka efter så inser nog de flesta att all verksamhet som bedrivs och uppskattas ute i samhället också kostar pengar. Dina och mina kyrkoavgiftspengar hjälper till att hålla igång verksamhet som kanske inte just du och jag utnyttjar, men som många många många omkring oss har ett stort behov av! Det är inte många kronor per dag och pengarna behövs, tro mig!
    Jättefina aktiviteter som er församling gör. Men detta är inget bra argument för icketroende att betala kyrkoavgift. Eftersom det är aktiviteter som nästan uteslutande vänder sig till troende.

Jag anser att alla som är icketroende som fortfarande betalar kyrkoavgift kan fundera över om det inte finns bättre saker att lägga pengar på.
  • Sundström

T ex en idrottsförening, välgörenhet eller pensionsspar osv.

• Josie O

TS - varför går du inte bara ur?

Det har jag gjort iaf så jag betalar ingen kykoavgift/skatt.

• SusanneJ

har inte riktigt sten koll på det där... men är det inte så att om man inte är med i svenska kyrkan så får man betala för tex dop och bröllop. och man har väl en begravningsplats fixad om man är med.
    eller är jag helt ute och cyklar?

• Sundström
    SusanneJ skrev 2007-04-12 19:22:48 följande:
    har inte riktigt sten koll på det där... men är det inte så att om man inte är med i svenska kyrkan så får man betala för tex dop och bröllop. och man har väl en begravningsplats fixad om man är med.eller är jag helt ute och cyklar?
    Först vill jag fråga varför ni vill döpa då ni inte ät troende.

Sedan om ni nu vill gifta er i kyrkan så kan ni betala det. Det kostar inte mycket. Ni sparar på att inte vara medlemmar.

Angående begravningsplats, så är det så att det har alla. Vi betala en skatt dit också och den kan man inte välja bort att betalas. Den är på 0,12 procent.
  • SusanneJ
    Sundström skrev 2007-04-12 19:26:59 följande:
    Först vill jag fråga varför ni vill döpa då ni inte ät troende.Sedan om ni nu vill gifta er i kyrkan så kan ni betala det. Det kostar inte mycket. Ni sparar på att inte vara medlemmar. Angående begravningsplats, så är det så att det har alla. Vi betala en skatt dit också och den kan man inte välja bort att betalas. Den är på 0,12 procent.
    jag ser dop mer som en tradition än som ngt religiöst.
    att gifta sig i kyrkan är ju också igentligen en religös handling. då får man ju äktenskapet instiftat i himlen av gud. från början var det så, men det är inte så längre. nu gifter sig folk i kyrkan mer av tradition än ngn religiös handling. och samma sak gäller dop. tycker jag iaf.
  • JohannaJ

Jag kan lova att om något händer som gör att du behöver kyrkan så kommer du vara så glad för att du betalat kom små ynka kronorna.

Jag tänkte precis som du gör, att jag inte ville vara med i svenska kyrkan men jag orkade inte gå ur. Sedan hände det värsta vi varit med om och våran son dog under förlossningen. Tack vare att jag är medlem i svenska kyrkan fick vi underbar hjälp av prästen och en fin begravning. Det gjorde att jag omvärderade en hel del-

• Guwios

Det är väl bara att gå ur svenska kyrkan om man inte vill betala kyrkoskatten.

Jag för min del betalar den gärna. Tycker inte att det är så himlens mkt pengar. Är inte troende, utnyttjar inte deras öppna förskolor odyl. Men jag vet aldrig när jag kan komma att behöva deras hjälp. En kris går inte att förutspå. Kanske kommer jag och sambon gifta oss någongång och då kanske vi vill gifta oss i kyrkan vem vet.

• TessaLisa

Sundström: Jag ljuger inte om jag säger att majoriteten av de som deltar i våra aktiviteter INTE är troende!  Våra aktiviteter riktar sig väl inte alls enbart till aktivt troende. Det handlar ju ofta mer om socialt arbete för att bryta ensamhet o liknande.
    I barnverksamheten handlar det ju mer om att erbjuda barn och unga en vettig fritid. Vi fångar som bonus upp de flera som inte hittar sin plats någon annan stans.

Drink Coffee. Do Stupid Things Faster With More Energy
  • Sundström
    JohannaJ skrev 2007-04-12 20:42:37 följande:
    Jag kan lova att om något händer som gör att du behöver kyrkan så kommer du vara så glad för att du betalat kom små ynka kronorna.Jag tänkte precis som du gör, att jag inte ville vara med i svenska kyrkan men jag orkade inte gå ur. Sedan hände det värsta vi varit med om och våran son dog under förlossningen. Tack vare att jag är medlem i svenska kyrkan fick vi underbar hjälp av prästen och en fin begravning. Det gjorde att jag omvärderade en hel del-
    Ynka kronor det tror jag inte många tycker då det handlar om 300-500 kr i månaden. Kolla bara på när a-kassan höjdes med 100 kr. Vilket skrik det blev.
Svar på tråden Varför betala kyrkoavgiften?