TessaLisa skrev 2007-04-12 14:24:49 följande:
Vad går kyrkoavgiften till och vad gör kyrkan? Kyrkoavgiften betalar min lön. Jag blir inte rik, men jag överlever. Men allvarligt. Vi från kyrkan (i min församling) fixar öppen förskola, föräldragrupper, sorgegrupper, själavårdsamtal, hembesök, gudstjänster, verksamhet för barn i alla åldrar (barnkör, scouter, barntimmar, konfirmander, "fritidsgård" för mellanstadiet, ungdomsgrupper, mötesplatser för asylsökande o.s.v) , hjälper till vid kriser och katastrofer, fixar lägerverksamhet, verksamhet för ensamma, besöker äldre, döper, konfirmerar, viger och begraver. Vi har kontakter och samarbetar med soc. fritidsgård, skola, polis, idrottsföreningar o.s.v i ett drogförebyggande arbete. Vi ordnar drogfria alternativ till lucia, skolavslutningar, valborgs o.s.v. Vår musiker har några elever som får undervisning i orgel och piano. Vi erbjuder kulturaftnar, konserter m.m. Börjar man verkligen tänka efter så inser nog de flesta att all verksamhet som bedrivs och uppskattas ute i samhället också kostar pengar. Dina och mina kyrkoavgiftspengar hjälper till att hålla igång verksamhet som kanske inte just du och jag utnyttjar, men som många många många omkring oss har ett stort behov av! Det är inte många kronor per dag och pengarna behövs, tro mig!
Jättefina aktiviteter som er församling gör. Men detta är inget bra argument för icketroende att betala kyrkoavgift. Eftersom det är aktiviteter som nästan uteslutande vänder sig till troende.
Jag anser att alla som är icketroende som fortfarande betalar kyrkoavgift kan fundera över om det inte finns bättre saker att lägga pengar på.