• zegra

Vaför säger man grattis?

Jag har funderat på detta ett tag nu och måste fråga. Varför säger man grattis till någon som är gravid? De jag frågan här hemma har inget svar, det är bara något man säger menar de. Grattis brukar jag säga till de som fyller år. Men inte annars, så jag är lite fundersam varifrån det kommer...

• Svar på tråden Vaför säger man grattis?
  • Jackass no 1

Det är väl ett sätt att lyckoönska någon.

• feritaugar

För att lyckönska den blivande mamman och visa att man glädjs med henne...

• Nymne

Grattis säger man ju till någon som vunnit på lotto också. Det är väl lite samma sak?

• zegra

Fats jag kan inte tycka att vinna på lotto och bli gravid är sammasak...

• Namnam

Jag säger grattis i många situationer.
    Förlovning, giftemål, födelsedag, namnsdag, vinst, graviditet, nytt jobb osv...

Det visar att man är glad för någons skull

• Kijah

Jag fick höra detta av en på mitt jobb. Folk som inte har barn sedan innan säger grattis till den som väntar barn. Och de som redan har barn säger lycka till.. Ha,ha..

• Nymne

Bingo zegra, vilket geni du är; uppenbarligen är inte vinna på lotto och samma sak. När man vinner på lotto får man pengar när man blir gravid för man barn.

Med "grattis" tillkännager man att personen i fråga har haft tur som kan bli gravid. Man har lyckats här i livet alternativt man har haft den goda lyckan att få överleva (om det gäller födelsedagar).

Är du fullt allvarlig när du menar att du inte fattar det?

• Livets Lycka 08
    zegra skrev 2007-04-04 17:15:23 följande:
    Fats jag kan inte tycka att vinna på lotto och bli gravid är sammasak...
    Att bli gravid är ju inte så enkelt alla gånger...

likaså så svårt det kan va att vinna på lotto eller hur ?
  • zegra

Hmm, hur skall jag förklara varför jag undrar... Jo, jag har lite svårt att förstå denna prestige kring graviditet och barn. Att tx vinna på lotto är det inte många som gör, kanske en på tusen. Att bli med barn är ändå rätt naturligt och något som ändå väldigt många upplever. Och ja jag förstår detta med att alla inte kan bli med barn och att man skall vara lycklig för att det hände en själv. Jag kanske är naiv men för en del är graviditet jobbigt och då vill man inte ha "grattis" från alla runt omkring. Folk tar liksom förgivet att allt är underbart och att man är lycklig för att man är med barn.

Vist förstår jag detta med grattis vid graviditet men jag tycker ändå inte att det går att jämställa med vinster, eller födelsedagar. Jag kanske är lite konstig...

• sandra1984

Jag har oxå undrat det.
    Jag blev ju gravid trots att vi skyddat oss och jag inte ville ha fler barn,när vi väl bestämde oss och berättade sa alla grattis...
    Just då kändes det inte rätt för mig i alla fall,eftersom jag inte var super glad i början.
    När man säger grattis låter det som man länge försökt eller som man planerat barn och blivit gravid.

Jag säger hellre:oh vad roligt.Är så glad för eran/din skull...he he..

Svar på tråden Vaför säger man grattis?