• zegra

Vaför säger man grattis?

Jag har funderat på detta ett tag nu och måste fråga. Varför säger man grattis till någon som är gravid? De jag frågan här hemma har inget svar, det är bara något man säger menar de. Grattis brukar jag säga till de som fyller år. Men inte annars, så jag är lite fundersam varifrån det kommer...

• Svar på tråden Vaför säger man grattis?
  • Lundby87

Grattis att man grattar personen för att det gått vägen. Eller för dom som valt att behålla trotts oplanerat så grattar man till till det nya som dom valt skall få ta del av deras liv.

• Kazoo

Att gratulera någon innebär att "betyga sin glädje över något".
    Är min vän/syster/svägerska/någon jag tycker om gravid så är jag väl glad för dennes skull om det var något som den önskade sig, i detta fall att bli gravid.

• cleopatra2

för att det är någonting fantastisk!
    Att bli välsingnad med ett barn är bland det största i livet.

• Livets Lycka 08

Om vi säger så här då...

Jag längtar till den dagen jag får säga GRATTIS till min syster som kämpar för att bli gravid.

Har haft ett antal missfall.....

Men visst jag förstår er då som kanske inte tänkt att bli med barn...

Men man har väl ett val här i Sverige om man inte vill ha/kan födda barnet?

• leolove10

Jag håller med dig kotten..jag önskar oxå kunna säga GRATTIS till min syster som verkligen har kämpat i år för att få barn..så för henne skulle det vara det största lottovinsten..

Sen måste man förstå att folk kanske inte vet att barnet kanske inte var önskat eller att man kanske går igenom en jobbig graviditet..utan man gläjds för den underbara varelsen som blivit skapt...

• zegra

Jag förstår helt och fullt att man säger grattis de de som kämpat och verkligen vill ha barn. Till de som tycker att det är det mest fantastiska i världen. Det förstår jag helt och fullt. Men, när man träffar någon som är gravid kanske man skall fråga hur denne mår och om denne är glad innan man säger grattis. Och vist har vi ett val huruvida vi vill behålla barnet, men även om ma vill ha barnet så kanske graviditeten är jobbig och grattis käns fel att få höra.

• Livets Lycka 08
    zegra skrev 2007-04-04 18:32:01 följande:
    Jag förstår helt och fullt att man säger grattis de de som kämpat och verkligen vill ha barn. Till de som tycker att det är det mest fantastiska i världen. Det förstår jag helt och fullt. Men, när man träffar någon som är gravid kanske man skall fråga hur denne mår och om denne är glad innan man säger grattis. Och vist har vi ett val huruvida vi vill behålla barnet, men även om ma vill ha barnet så kanske graviditeten är jobbig och grattis käns fel att få höra.
    Ja det kan jag hålla med dig om!
  • Labolinas mamma

zegra blir de inte ganska komplicerat om jag ska fråga hur du mår, och om du är glad INNAN jag säger grattis? :S de blir juh jätte fel.

Sätt på dig en tröja där de står "jag är gravid men säg INTE GRATTIS" haha

• Nötkaka

Varför?
    För att man är glad för att den personen har lyckats att bli med barn. Det är ju fantastiskt.
    Det är ju för sjutton bättre än att vinna på lotto.

Det här snacket om att graviditeten kan vara jobbig är en annan fråga. Man kan ju säga både grattis och fråga hur man mår.

• Vågen82

Varför säger inte folk ett ord om att man är gravid när de får höra det? Blir jag ledsen över istället.

Svar på tråden Vaför säger man grattis?