• zegra

Vaför säger man grattis?

Jag har funderat på detta ett tag nu och måste fråga. Varför säger man grattis till någon som är gravid? De jag frågan här hemma har inget svar, det är bara något man säger menar de. Grattis brukar jag säga till de som fyller år. Men inte annars, så jag är lite fundersam varifrån det kommer...

• Svar på tråden Vaför säger man grattis?
  • Livets Lycka 08
    Vågen82 skrev 2007-04-04 18:39:43 följande:
    Varför säger inte folk ett ord om att man är gravid när de får höra det? Blir jag ledsen över istället.
    Stackars dig som möt på så tråkigt folk!!

Antar att du är gravid så Grattis !! 

Förstår så lycklig du är nu !!

Lycka till med den lille
  • danitra

Man säger ju inte grattis till att vara gravid utan till att man ska bli mamma.

• Nötkaka

Förresten man kan ju inte sluta säga grattis till gravida människor IFALL de mår dåligt. Då får man ju sluta säga grattis till folk som fyller år också för de kan ju också må dåligt.

Gratta på

• Nymne

håller med danitra man grattar till det kommande moderskapet - som i de allra flesta fall blir en positiv upplevelse!(?) Eller menar zegra att man ska beklaga sorgen istället? Fattar fortfarande inte denhär konstiga frågan; man får väl i dagens samhälle utgå från att folk som valt att (fortsätta) vara gravida vill bli föräldrar...?

• Nötkaka

Nej, ärligt talat så fattar jag inte heller frågan.
    Har folk blivit så snåla så de inte ens kan bjuda på ett grattis????

• time

och nu frågar jag, när det då inte är planerat och någon säger att de är gravida då blir det typ inget grattis.. varför? menar dom kan ju vara minst lika glad även att det inte var planerat...eller hur?

• time

blir folk så ställda eller? men det blir väl folk även att det är planerat? skumt

• danitra

time: Vad menar du? Grattar man inte om barnet inte var planerat?

• time

ne jag vet dom som inte vet riktigt vad dom ska säga när någon säger att de ska ha barn och det inte är planerat. dom vet inte vad dom ska säga lixom. än om det skulle vara planerat... fattar inte varför...

glädje som glädje

• danitra

time: Jaha, det har jag aldrig stött på.

• time

ne men asså det blir kanske ett.. typ grattis.. men om det är någon man vet försöker skaffa barn och sen blir det så blir det lixom GRATTIS.... bara något jag reagerat på... känns som mera lycka i andras ögon om det är planerat och paret försökt... men ja vet inte

• Z4R4H

Min mamma har inte sagt grattis än, hon säger grattis då jag har bebisen på magen.

Svar på tråden Vaför säger man grattis?