• AngeliQa

Vår Valp Biter På Allt

Har en jack russel terrier valp på 10 månader.
    Behöver lite tips och råd på hur vi ska få honom att sluta bita sönder saker när vi lämnar honom ensam.
    Vi har honom i kök och hall när han är själv hemma.. Vi flyttar undan sådant som han kan tänkas bita sönder...skor,skoställ, och div saker.
    Men nu har han börjat gå på golvlisterna....det finns några kanter i hallen som han bitit sönder...även listen under ytterdörren har han varit på.
    Vi har köpt bitterspray och sprayat på bla skostället. Men det hjälpte väl sådär...
    När vi går hemifrån får han sina favvo leksaker plus att han alltid har ett ben han kan tugga på.
    Får han ett helt nytt ben så är det inte ens rört när vi kommer hem...

Någon som har några bra förslag? Egna erfarenheter?
    Börjar tröttna på det här...vi måste ju kunna lämna honom.
    Snart får vi dessutom en bebis...vi kan ju inte fortsätta spraya allt med bitter spray, e ju inte så bra för bebben.

* Längtar Så Efter Vår Guldfisk * -BF 070419-
  • Svar på tråden Vår Valp Biter På Allt
  • Polysperma

låter som ett ittråkat rastlöst beteende, kanske time att höja aktivitets nivån.

*Jag och endast jag ansvarar för det jag skriver, mao mitt eget fel om jag får varningar*
  • FiaL

Låter som vår hund Har en dansk/svensk gårdhunskille som är ungefär 10 månader och han tuggar sönder ALLT just nu. Han har ätit hål i alla tre fleece filtar som han har i sin korg, han fick en stor tjock filt som det bara tog några timmar innan den var trasig, han tuggar sönder sonens nallar, plast saker, pusselbitar mm. Som sagt ALLT1

(¯`°?.¸ ღ♥ Carl RASMUS Linné 050112 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Sommarros

Är han rast lös?
    Lite nya leksaker,tuggben kan hjälpa ibland,kanske en lekhage?

• Dodisens mamma

Se till att han inte behöver vara ensam han verkar inte vara redo för det.
    Så mina alternativ..

* Lämna aldrig valpen ensam i mer än max 15-30min
    * Öka aktiviteterna med hunden när ni är hemma och strax
    innan han blir lämnad.
    * Skaffa hundvakt.
    * Skaffa en större bur alt. gallerhage där hunden får sitta
    när han är ensam.
    * Kan ni så ta med valpen istället för att han får vara ensam.

• RockaBillyKid

Han är ju lite i den lite besvärliga tuggåldern som många valpar går igenom mer eller mindre.
    Se till att han är genomrastad och hjärnaktiverad när ni lämnar honom så att han är rejält trött. Kanske gå något kortare spår eller gör sökövningar med honom så att hjärnan får jobba. För att sedan endast lämna honom när ni ser att han ligger lugnt. Och då går ni lugnt ut. För att inte lämna honom ensam för länge. Många sådana där beteenden kommer när man lämnar en oaktiverad hund allt för länge ensam. Då hittar dom på egna aktiviteter. Jag rekomenderar inte att man ger dom tuggben mm om det går att undvika. För det du vill lära hunden är att när ingen är hemma då ska man ligga lugnt. Inte tugga. Tuggandet i sig är väldigt lugnande för en hund, nästan som en drog kan det bli beroendeframkallande. Så det man vill göra är att försöka lugna ner hunden utan att den måste tugga på något. Se till att den har en lugn och trygg bädd att ligga i. Vissa brukar använda burar så att det blir lite som en lya för dom.
    Och sedan utöka tiden den är hemma, kommer du hem och den har tuggat, då går du ett steg tillbaka i träningen och är borta kortare stund.

• AngeliQa

det här med att aktivera honom innan vi går och göra honom trött, hjälper ej.
    Vi har varit ute och lekt, gått och gjort lite övningar i över en timma (elr 2) ibland innan vi lämnar honom. Trots det så tuggar han sönder något.
    Det är ju inte alltid man hinner sticka iväg så länge med honom innan han lämnas.
    Tycker inte att en timme elr två ska vara några problem att lämna honom.
    jag är ju arbetslös och snart mamma ledig och är oftast hemma.
    Men när man känner att man inte ens kan gå till stan o ta en fika utan att oroa sig för vad han gjort när man kommer hem...det är inte kul.

Att lämna honom i en hage elr liknande tycker jag inte är schysst, en hund måste väl få röra på sig. Men man kanske ändå skulle fundera på det....fast jag skulle nog få dåligt samvete om jag visste att min lille satt instängd o sjläv hemma.

Han är inte direkt rastlös elr oaktiverad i vanliga fall. Utan detta beteende kommer ju bara när han är själv.

* Längtar Så Efter Vår Guldfisk * -BF070419-
  • LabLover

Köp en bur. Det är så korta stunder du lämnar honom ensam!

Läs RockaBillyKids inlägg en gång till - det är mer grymt att lämna honom ensam och låta honom tugga så än att stänga in honom.

• AngeliQa

Kommer det att funka då?
    Hur blir det senare när jag o min sambo båda jobbar..när man är borta 8-9 timmar per dag.
    Ska man då låta en hund sitta instängd så länge?

* Längtar Så Efter Vår Guldfisk * -BF070419-
  • Humminggirl

Man rekommenderar inte att hundar är ensamma mer än 4-5 timmar per dag...och 4-5 timmar i bur vet jag inte om jag skulle tycka var ok åt min vovve.

Annars är nog hunddagis eller dagmatte ett alternativ.

• Dodisens mamma

AngeliQa: Hur det kommer bli då när ni jobbar? jadu det är sånt man får tänka på innan man skaffar en hund. Då är det hundvakt som gäller om man inte kan ha hunden med på jobb, det är ni som skaffat hunden och inte hunden som skaffat er så se inte hunden som ett problem. En hund skall få komma ut och göra sina behov oftare än 8:e 9:e timme.

• Polysperma

noppe självklart ska han inte sitta i bur i 8-9 timmar, han ska inte ens lämnas själv så länge oavsett ålder.

det är farligare att lämna hunden lös i lgh/hus när den tuggar på allt, den kan kvävas, bita i el sladdar osv.
    han har lagt till med ett beteende som måste tränas bort.
    detta tränar ni bort med ensamhetsträning.

sen vill jag påpeka att 10 mån är inte en valp det är en unghund..... ju äldre han blir och ju mer beteendet får fortsätta så kommer det bli svårare att träna bort.

så gå ut, stäng dörren å öppna å in..... utöka tiden utanför kort å sakta......

får han återfall, korta ner tiden och börja om.

*Jag och endast jag ansvarar för det jag skriver, mao mitt eget fel om jag får varningar*
  • Humminggirl

Jack Russels är en sådan ras som man måste aktivera jättemycket för att de inte ska bli odrägliga. Mer än andra raser.

• mammamoo

min hund slutade tvärt att tugga när han var 1½ år ca.. innan det tog han allt.. bla en soffa :)

jag fick spärra av lägenheten så att han bara hade visst utrymme med vissa saker i.. dte var det enda för att han inte skulle ta hela lägenheten för mej..

sen fick jag tips av en hundtränare att jag skulle ha en bur till honom när han var själv för att han skulle känna sej trygg men det kändes inte rätt för mej.. käns fel att låsa in dom när dom redan är ensamma.

jag tror att det är ett unghundsbetende som slutar efter sin tid.. så var det nog för oss i alla fall :)

• SnartSmilla

lämna aldrig tuggben framme då du inte e hemma...finns fall då hunden satt en bit i halsen å kvävt till döds.
    Gå ut å sätt dig utanför dörren å vänta en stund, gå in å ta honom på bargärning upprepa...
    Lämna inte favorit leksaken när ni inte e hemma...den ska han få när han varit duktig ex inte tuggat på ett tag.
    Jack russel kräver mycket av sin ägare, åstor variation i aktivering.

• RockaBillyKid

Bara för att man använder bur till hunden behöver inte betyda att man spärrar in hunden jämt där. Det kan bli en trygg lugn plats för hunden att vara i. Att bura en hund måste man även träna på och detta medan man är hemma och tex sitter bredvid. Många som burar sina bitande hundar gör detta bara under en kortare träningsperiod bara för att hunden ska bryta sitt destruktiva beteende. Jag rekomenderar inte att man burar en hund så länge som de 5 timmar man kan lämna en hund ensam.
    Jag burade använde bara bur till mina hundar när dom var valpar. Dom sov i en bur bredvid min säng på natten (super sätt att få dom att hålla sig) och när dom lekt och ska vila, då har jag suttit mig i soffan med buren bredvid mig. Sedan när jag började med ensamhetsträningen fick hunden vara i ett mindre rum med buren, den har då varit den trygga plats att uppsöka.

Nu är det svårt att ge råd utan att ha träffat hunden och veta all bakgrundinfo. Men det jag tror på är att du ska börja om med valpträning igen. Ta några steg tillbaka. Det lönar sig i längden.

Ja många har det som ett unghundsbeteende, men det finns många hundar som bara blir värre när dom blir vuxna. Jag har haft en PB tik som var hemsk att lämna. Hon tuggade på allt.

• Sweden

Jag haller med RockaBillyKid - ta nagra steg tillbaka i traningen. Vi hade var valp i bur nar han var ensam och pa natten de forsta 2 manaderna. Vi lamnade sedan honom i koket och tvattrummet som ligger intill. Gick bra ett tag men sen upptackte vi att han hade bitit pa dorrlister etc. Vi begransade da utrymmet till endast lilla tvattrummet och nu gar det jattebra, han har ocksa sin bur med sang i dar som han vilar i. Vi gick alltsa fram for fort och gav honom for mycket utrymme for tidigt da han inte var redo.

• Ambina

Hej

Inte hade ni väl tänkt lämna den ensam i 8-9 timmar?
    Alltså, utan att ens få kissa?

Isåfall bör ni överväga hunddagis helt klart!
    Eller hundvakt...eller ngn skoltjej som går ut med den på rasten och efter skolan....granne?

Den är ju i tuggåldern nu, och dessutom en aktiv hundras.
    Prova att stimulera den med hjärngymnastik..alltså utmaningar för intelligensen och för nosen...det är riktigt utmattande.
    Jag lovar!

Men tänk också på att om man lämnar en hund ensam för tidigt, som inte är redo, då kan man få ett gnagproblem på halsen...alltså...käkar sönder inredningen hemma...med råge.

Lycka till =)

• AngeliQa

Kul med så mycket bra råd...

Synd bara att så många inte kan ge råd utan att vara så oerhört kritiska och otrevliga.

Jag ser inte min hund som ett problem tex.
    Jag vet att jack är en ras som behöver mycket stimulans.
    Är van vid jack sedan tidigare.

Som sagt jag bad om råd inte om att få en massa kritiska "påhopp" osv.

Tack iaf för era synpunkter..har fått lite idéer och hoppas vår lille sötis ska bli mindre tuggig. =)

• Blondies

Vi har två jack russel en sju årig och en 4 månaders peppar peppar... hittils har ingen av dem har bitit sönder något men vi har överöst dem med leksaker och gossedjur när den stora var liten och nu när den lilla nu är liten. Ett tips är att hela tiden ha nya saker att kasta fram så att den får nått nytt spännande. Vi brukar ta undan lite leksaker som han inte använder och har ledsnat på och ta fram dem efter en vecka och då är de jätte intressanta igen. Lycka till hoppas att det löser sig.

Svar på tråden Vår Valp Biter På Allt