Inlägg från: RockaBillyKid |Visa alla inlägg
  • RockaBillyKid

Vår Valp Biter På Allt

Han är ju lite i den lite besvärliga tuggåldern som många valpar går igenom mer eller mindre.
    Se till att han är genomrastad och hjärnaktiverad när ni lämnar honom så att han är rejält trött. Kanske gå något kortare spår eller gör sökövningar med honom så att hjärnan får jobba. För att sedan endast lämna honom när ni ser att han ligger lugnt. Och då går ni lugnt ut. För att inte lämna honom ensam för länge. Många sådana där beteenden kommer när man lämnar en oaktiverad hund allt för länge ensam. Då hittar dom på egna aktiviteter. Jag rekomenderar inte att man ger dom tuggben mm om det går att undvika. För det du vill lära hunden är att när ingen är hemma då ska man ligga lugnt. Inte tugga. Tuggandet i sig är väldigt lugnande för en hund, nästan som en drog kan det bli beroendeframkallande. Så det man vill göra är att försöka lugna ner hunden utan att den måste tugga på något. Se till att den har en lugn och trygg bädd att ligga i. Vissa brukar använda burar så att det blir lite som en lya för dom.
    Och sedan utöka tiden den är hemma, kommer du hem och den har tuggat, då går du ett steg tillbaka i träningen och är borta kortare stund.

• RockaBillyKid

Bara för att man använder bur till hunden behöver inte betyda att man spärrar in hunden jämt där. Det kan bli en trygg lugn plats för hunden att vara i. Att bura en hund måste man även träna på och detta medan man är hemma och tex sitter bredvid. Många som burar sina bitande hundar gör detta bara under en kortare träningsperiod bara för att hunden ska bryta sitt destruktiva beteende. Jag rekomenderar inte att man burar en hund så länge som de 5 timmar man kan lämna en hund ensam.
    Jag burade använde bara bur till mina hundar när dom var valpar. Dom sov i en bur bredvid min säng på natten (super sätt att få dom att hålla sig) och när dom lekt och ska vila, då har jag suttit mig i soffan med buren bredvid mig. Sedan när jag började med ensamhetsträningen fick hunden vara i ett mindre rum med buren, den har då varit den trygga plats att uppsöka.

Nu är det svårt att ge råd utan att ha träffat hunden och veta all bakgrundinfo. Men det jag tror på är att du ska börja om med valpträning igen. Ta några steg tillbaka. Det lönar sig i längden.

Ja många har det som ett unghundsbeteende, men det finns många hundar som bara blir värre när dom blir vuxna. Jag har haft en PB tik som var hemsk att lämna. Hon tuggade på allt.

Svar på tråden Vår Valp Biter På Allt