Inlägg från: AngeliQa |Visa alla inlägg
  • AngeliQa

Vår Valp Biter På Allt

Har en jack russel terrier valp på 10 månader.
    Behöver lite tips och råd på hur vi ska få honom att sluta bita sönder saker när vi lämnar honom ensam.
    Vi har honom i kök och hall när han är själv hemma.. Vi flyttar undan sådant som han kan tänkas bita sönder...skor,skoställ, och div saker.
    Men nu har han börjat gå på golvlisterna....det finns några kanter i hallen som han bitit sönder...även listen under ytterdörren har han varit på.
    Vi har köpt bitterspray och sprayat på bla skostället. Men det hjälpte väl sådär...
    När vi går hemifrån får han sina favvo leksaker plus att han alltid har ett ben han kan tugga på.
    Får han ett helt nytt ben så är det inte ens rört när vi kommer hem...

Någon som har några bra förslag? Egna erfarenheter?
    Börjar tröttna på det här...vi måste ju kunna lämna honom.
    Snart får vi dessutom en bebis...vi kan ju inte fortsätta spraya allt med bitter spray, e ju inte så bra för bebben.

* Längtar Så Efter Vår Guldfisk * -BF 070419-
  • Svar på tråden Vår Valp Biter På Allt
  • AngeliQa

det här med att aktivera honom innan vi går och göra honom trött, hjälper ej.
    Vi har varit ute och lekt, gått och gjort lite övningar i över en timma (elr 2) ibland innan vi lämnar honom. Trots det så tuggar han sönder något.
    Det är ju inte alltid man hinner sticka iväg så länge med honom innan han lämnas.
    Tycker inte att en timme elr två ska vara några problem att lämna honom.
    jag är ju arbetslös och snart mamma ledig och är oftast hemma.
    Men när man känner att man inte ens kan gå till stan o ta en fika utan att oroa sig för vad han gjort när man kommer hem...det är inte kul.

Att lämna honom i en hage elr liknande tycker jag inte är schysst, en hund måste väl få röra på sig. Men man kanske ändå skulle fundera på det....fast jag skulle nog få dåligt samvete om jag visste att min lille satt instängd o sjläv hemma.

Han är inte direkt rastlös elr oaktiverad i vanliga fall. Utan detta beteende kommer ju bara när han är själv.

* Längtar Så Efter Vår Guldfisk * -BF070419-
  • AngeliQa

Kommer det att funka då?
    Hur blir det senare när jag o min sambo båda jobbar..när man är borta 8-9 timmar per dag.
    Ska man då låta en hund sitta instängd så länge?

* Längtar Så Efter Vår Guldfisk * -BF070419-
  • AngeliQa

Kul med så mycket bra råd...

Synd bara att så många inte kan ge råd utan att vara så oerhört kritiska och otrevliga.

Jag ser inte min hund som ett problem tex.
    Jag vet att jack är en ras som behöver mycket stimulans.
    Är van vid jack sedan tidigare.

Som sagt jag bad om råd inte om att få en massa kritiska "påhopp" osv.

Tack iaf för era synpunkter..har fått lite idéer och hoppas vår lille sötis ska bli mindre tuggig. =)

Svar på tråden Vår Valp Biter På Allt