• enny signatur

problem med maränger

vad gör vi för fel emd våra maränger?
    det står 45 min i 125 grader i receptet.

vi har kört dom i 125 grader men i ca 50 min... de var inte klara... körde de 5 min till... inte tillstymelse tillklara. vad gör vi för fel?
    det som händer är att marängerna inte blivit frasiga på annat än utsidan... inuti är de liksom blöta och helt enkelt oklara (smakar ju förjäkligt)

• Svar på tråden problem med maränger
  • enny signatur

3 ägg 1dl socker. tillsätt 1#3 socker med äggvitabn oich vispa hårt. blanda sedasn ner resterande socker

• gagge

Jag brukar köra vitorna först, tills dom blir till hårt skumm, sen tillsätter jag sockert matskeds vis.
    Det beror så klart på hur stora dom är, hur lång tid dom tar på sig att bli klara. Brukar sätta ugns luckan på glänt när 1 timme har gått... så ångan kommer ut, sen låter jag dom stå inne tills dom är klara. Brukar ta ut en och låta den svalna lite och dela på den för att se så dom inte är sega innuti.

Hoppas du blev klokare

• enny signatur

gagge: har du någon gissni ng vad en marängbotten tar att göra?

• gagge

Maräng tårta

Maräng:
    3 st äggvitor
    2 ½ dl socker
    3 dl rice krispies

Fyllning:
    1 dl vatten
    2 ½ msk vetemjöl
    mörk blockchoklad efter smak
    50 g margarin
    1 dl florsocker
    1 äggula

5 dl vispad grädde
    bananer
    30g mörk choklad

Gör så här:
    Maräng: Sätt ugnen på 140 grader. Vispa vitorna till hårt skum. Tillsätt sockret matskeds vis under fortsatt vispning och fortsätt vispa tills marängen är blank.
    Vänd ner rice krispies. Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en braspanna.
    Grädda i mitten av ugnen ca 1 timme. Ta ut långpannan och dela marängen i 2 delar.
    Fyllning: Koka ihop vatten och vetemjöl under omrörning till en tjock smet.
    Ta av kastrullen från värmen och vispa i bitar av choklad och margarinet. Vispa tills allt är smällt. Tillsätt florsocker och äggulan och vispa till en jämn kräm. Bred krämen på den ena delen av marängerna, dela banan i skivor och lägg på och bred den vispade grädden över. Lägg den andra marängen över. Smält chokladen och ringla den över tårtan i ett fint mönster med hjälp av en gaffel. Låt tårtan stå svalt innan den ska serveras.

Här har du ett recept på marängbotten.
    Du kan ju själv välja vad du vill ha för fyllning i,
    men denna är jätte god!

• enny signatur

gagge. tackar :=
    men räker verkligen en timme?
    hur förvarar man en marängbotten?

• gagge

i detta receptet som vi gör är där i rice krispies, så då kortas tiden... man kan alltid trycka lite lätt med handflatan när det har gått en timme i ugnen för att känna så den inte "rör" på sig.
    Vi brukar linda in våra i glad pack när dom är helt avsvalnade och låta dom ligga i rumstemperatur tills det är dax att göra tårtan. Sen står den så klart i kylen. Den blir bäst om man "sätter ihop" den kanske 2 timmar innan gästerna kommer.

Lycka till!

Svar på tråden problem med maränger