• novembersol

pappa mot sin vilja

Någon här som har en motvillig pappa?
    Jag "råkade" bli gravid med en man jag knappt kände, men kände direkt att abort inte var någon utväg för min del. Jag fyller snart 37 och har ett barn sedan tidigare, så det känns lite som nu eller kanske aldrig. Min första dotters pappa skilde jag mig från under buller och bång mitt i graviditeten, så jag vet hur man klarar sig på egen hand vid det här laget.

Pappan ringde idag, skällde och var smått galen över hur jag kunde tvinga honom till ett föräldraskap han inte valt. Ännu mer frustrerad blev han när han insåg att abort inte är ett alternativ för min del. Han tjatade om och om igen och frågade vad jag tyckte att han skulle göra. Jag svarade rakt och ärligt att han borde tänka på att hans agerande kommer att visa hans tre tonåriga söner hur en man beter sig, och vad ansvar innebär. Då blev han ännu argare........men är det inte sant?

Mitt i all kaos finns en underbar man som trots allt tycker om mig och stöttar mig, det känns orealistiskt att någon skulle vara intresserad av en i nuläget. Men det finns visst helt underbara människor också.

Hur ska jag lösa knuten med pappan?

• Svar på tråden pappa mot sin vilja
  • Tessiie

Jag tycker att du ska vara rädd om mannen som är förälskad i dig fast du väntar en annan mans barn. Han verkar vara en bra människa, sånna finns det inte gott om.

Jag kan ju bara berätta en annan sak, men det har inte med bebisar att göra. Min mamma hade nyss fått cancer, ganska svårartad. Hon fick både cellgift och stålbehandlades. Hon var ute på middag med några vänner och de hade med sig en trevlig man som visade intresse för mamma. Men hon förklarade kort och gott att hon inte hade tid eller intresse av att börja dejta någon pga sin sjukdom. Men sen den dagen har han stannat kvar hos henne och följt med på alla hennes behandlingar. Nu har de varit tillsammans i 9 år

Kom bort lite ifrån ämnet, men ditt fall är ju lite lika med tanke på den fina mannen i din närhet.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Tindra & Casper är mina sötisar ♥¸.?°´¯) ♥
  • JAG är BÄST

novembersol får jag då fråga dig? VARFÖR tvingade DU inte honom att använda kondom då?. Har i detta läget inget med att göra om han var spiknykter eller ej (vad har sprit/alkohol med det här att göra? vilken dålig undanflykt).

Fel tid i månaden?. Fy fan vad omoget att du inte ens tar hand om din egen kropp.
    Du har samma skyldighet som killen att skydda dig om du inte vill bli gravid.

Sitt inte här då och gnäll för att han inte vill ha barnet.

• familjen K

Hmmm ursäkta TS men din kommentar... "vill inte ha ett kräk" ...
    Var ni trots inte lika "dåliga" på att skydda er båda två?

Tycker det var att ta i mot den blivande pappan...han hade ett ansvar för att det hände... visst!! och får även ta följder av detta , men det har faktiskt du med... och du har trots allt ett val, trots ditt "dåliga" omdöme med att inte skydda dig.

• Nymne

Jag upplever det inte som att TS gnäller.

Alla får själva bestämma vilka risker de vill ta, man kan inte ansvara för andra vuxnas beslut. Ville karln ta den risken då är det upp till honom. Det är vuxna människor vi pratar om och det är kanske därför "JAG är BÄST" inte riktigt förstår vad det handlar om

TS; har du inga känslor för pappan ska du gå vidare!

• familjen K

Men, Nymne, nu handlar det inte bara om TS och den blivande fadern utan även om ett barn som också kommer ha känslor

• JAG är BÄST

Nymne nog vet jag allt vad dte handlar om. VARFÖR ska det var upp till karl som du skriver?. Är det inte lika mycket kvinnas ansvar att skydda sig?.

HON tog lika mycket risk som han gjorde. Då ska hon inte sitta här och gnälla att killen inte vill ställa upp. Hon har inte heller nämt OM hon informerade killen omhon alls åt piller. Hon kan lika gärna sagt att hon åt det.

• novembersol

Jag tar ju ansvaret!
    Okej att jag inte skyddade mig men jag accepterar ju det hela och vill verkligen ha barnet. Pappan hade ju precis samma förutsättningar om han ville vara säker så finns ju kondom. Men han valde att ta risken.

Barn behöver vuxna förebilder, min dotter har sin morbror som manlig favorit, han har funnits där sedan hon föddes och kommer alltid att vara en del av hennes liv.

Jag har haft flera utomkvedeshavandeskap och därför fått operera bort en äggledare. Med de oddsen känns en abort som galenskap! Så många barn jag önskat men inte har blivit, därför känns det för mig som en gåva och ett privilegium att få vara gravid "på riktigt" igen.

• Nymne

För henne var det ok att ta den risken (annars hade hon ju knappast tagit den, eller hur? Och hon beklagar ju sig inte över graviditeten!). Var det inte det för honom så får HAN skydda sig. 2 personer är inte alltid beredda att ta exakt samma risker; det är upp till var och en. Det är så det fungerar i vuxenvärlden

Hon har redan skrivit att "han ägnade inte skydd en tanke" vilket antyder att det inte ens diskuterades.

• Clasha

Om jag ska vara helt ärligt så SKA man vara TVÅ om o bestämma ett sådant viktigt beslut. jag menar det är inte en nota ni snackar om utan ett BARN ett LIV. Så jag förstår "pappan" helt till 100% om jag va kille och hade sex med en okänd tjej o hon blev gravid och sen beslöt att hon skulle behålla det o jag måste ställa upp som pappa skulle jag bli tvärförbannad! de som väljer och behålla mot mäns vilja får ta ansvar och isånnfall vara ensamstående! nu snackar jag inte om i ett förhållande utan som TD skrev "Jag "råkade" bli gravid med en man jag knappt kände" om man själv bestämmer och behålla kan man inte bestämma att killen SKA vara där som pappa eftersom han inte fick nått ord om situationen.. eftersom du bestämt på egen hand att DU vill behålla.. det är vad jag tycker iaf!

• JAG är BÄST

Nymne "han ägnade inte skydd en tanke". Gjorde hon det då??
    Är sex inte på samma villkor?

Ingen som ser dubbelmoralen här?

Svar på tråden pappa mot sin vilja