• Aslan

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

Hej på er!

Vad bra med en ny tråd! Jag tittar in ofta o läser men hinner tyvärr inte skriva så mkt.

Jag har använt mig av NCSS och haft stor framgång vad gäller insomnandet och kopplingen till amning. Tidigare var det bara "suck to sleep" som funkade. Men med hjälp av gentle removal och lite egna ihopsnickrade metoder har min son lärt sig att somna i sin säng. Jag har oftast fått buffa honom lite eller vagga på sängen.

Tidigare sov han bredvid mig hela nätterna och snuttade var o varannan timme.
    Vår nattningsrutin börjar med amning, sedan läser vi några böcker, sjunger lite o så lägger jag honom o sitter bredvid tills han somnar. Oftast går det på 5-10 minuter. Sedan har han kunnat sova där mellan 5-8 timmar. När han vaknat har jag ofta tagit över honom till mig. Ibland har han somnat då o ibland har jag ammat och då måste jag erkänna har jag inte kört med GR.

Nu är min son 8 månader och allt detta har förändrats drastiskt.
    Det är svårare att få honom att somna själv i sin säng. Ibland gråter han så hysteriskt så jag har tagit upp honom och vaggat honom i min famn tills han somnat o sedan lagt honom i hans säng. Han sover inte alls länge i sin säng längre. Han vaknar o gråter och vill tutta. Inatt var den värsta natten på länge. Det känns som han har legat vid mitt bröst hela natten, precis som förr i tiden .

Jag har för mig att jag läst att detta är en intensiv utvecklingsperiod som kan påverka sömnen. Är det några som har erfarenhet av det? När perioden är över har då sömnen ordnat till sig igen?

Jag skulle vilja sluta nattamma men vet inte hur jag ska göra. Har provat att ge välling innan läggning istället för välling, men han vägrar ta den.

Detta sömnstrulande blir inte bättre av att min man inte hjälper till alls med detta. När sonen vaknar på natten o skriker o jag kanske försöker buffa honom till sömns så kan min man väsa att jag ska amma honom. Bara för att det är den enklaste vägen så han får sova antar jag. Han skulle aldrig drömma om att hjälpa till på nätterna för att få slut på nattammandet. När läggningen började funka bra sa jag till honom att han skulle prova att lägga sonen så det inte bara är jag som duger men då fick jag ngt svävande svar. Blir så avundsjuk på er som har män som hjälper till så mkt. Trots detta älskar jag ju min man men ibland blir man irriterad ändå.

• Aslan

Jag undrar hur ni andra lyckas behålla tålamodet mitt i natten när era barn vaknar? Jag känner ofta att jag blir irriterad när min son vaknar tusen gånger (känns det som ) och är nästintill omöjlig att söva om. Egentligen är jag ju inte alls irriterad på honom utan mer situationen. Dessutom antar jag att sömnbristen gör att tålamodet blir sämre. Jag känner dock att jag ofta blir besviken på mig själv för att jag blir irriterad istället för att baar acceptera läget.

• Aslan

Tack Bast och Milimina! Skönt att höra att man inte är den enda som brister ibland.

Jag har nog tänkt så att det viktigaste är att få nattsömnen att funka för att orka med dagarna. Jag har haft stor hjälp av NCSS med att få Elias att sluta somna vid bröstet. Under en lång period har läggningen funkat bra. Efter bokläsning och en liten sångstund har det bara varit att lägga honom i spjälsängen och buffa lite. Inom några minuter somnade han. Sedan vaknade han några gånger och jag har ammat 1-2 gånger per natt.

Nu är det annorlunda. Det funkar inte alls att lägga honom i sängen och buffa. Han bara gråter och ställer sig på alla fyra (han har precis lärt sig krypa). I ren desperation från min sida har jag då tagit upp honom och gått omkring och vaggat/gungat honom tills han somnat och sedan lagt ner honom i sängen. Nu är det inte 1 eller 2 uppvaknanden som gäller snarare 5 och det är i stort sett omöjligt att få honom att somna om utan att ta upp honom o gå omkring med. Jag börjar bli väldigt trött i kroppen och känner mig mer lättirriterad. Vet inte varför det blivit så här nu. Han är nio månader idag, vat inte om det händer ngt särskilt denna period? De senaste dagarna har han iofs varit lite snorig vilket förstås bidrar, men det var dåligt även innan det.

Jag vill helst sluta amma helt på natten utan att ersätta det med ngt annat. Han äter ju gröt vid sjutiden och somnar starx innan åtta och jag tror han bör klara sig en hal natt utan att äta. Orken räcker dock oftast inte så det blir 1-2 amningar per natt.

Jag har läst lite om baby whisperer pick up/put down och funderar på om det skulle kunna hjälpa oss.

• Aslan

Bast - vi hade tänkt att Elais skulle få eget rum omkring sex mpnader, men då sov han så dåligt så det enda som funkade var att han fick sova bredvid mig.
    Nu sover han ju största delen av natten i sin säng men fortfarande i vårt sovum. Vi ska snart flytta och tänkte vänta tills dess med eget rum. Hoppas det funkar bra.

Jag undrar hur ni andra gör när ni lägger era barn för natten? Då menar jag inte rutinerna innan sänggåendet utan själva insomnandet. Jag har länge fått buffa/vagga Elias i sängen eller gå omkring med honom tills han somnar o sen lägga ner honom. Han har väldigt svårt att komma till ro själv.

Undrar också över dagssömnen. Elias dagssömn är enligt mig katastrofal. En riktigt dålig dag kan han få omkring en timmes sammanlagd sömn. Han sover två gånger per dag. En av gångerna när vi är ute på promenad. Om man har tur kan han sova en timme då men det har blivit allt mer sällan på sista tiden. Länge var det enda som funkade att han fick sova i min famn. Då kunde han sova i flera timmar. Jag käner dock att det vore skönt både för honom o mig, mest mig kanske om han kunde sova i sin säng på dagen. När han ska sova inne brukar jag gå runt med honom tills han somnar o sedan lägga ner honom. Då sover han i bästa fall 40 minuter. Jag har försökt att hinna söva om honom precis när han börjar vakna genom att buf/vagga honom i sängen eller ta upp honom o gå omkring med. Någon enstaka gång har det funkat. Pantley skriver ju att det är så man ska göra för att förlänga dagssömnen. Ni som lyckats med detta - hur har ni gjort o hur lång tid tog det innan ni började se resultat?

Jag tycker det är svårt att veta hur mkt ett barn bör sova. Pantley har ju tabeller i sin bok o där står att en niomånaders bör sova 2½-4 timmar på dagen, I wish...

• Aslan

Bast - jag skulle fråga dig en sak till...Minnet är kort
    Gör ni alltså så nu att ni lägger Noel, går ut o sedan somnar han själv efter ett tag? Ligger han o pratar o grejar o sedan bara somnar eller händer det att han blir ledsen?

Jag har funderat på om det skulle funka att lägga Elias o sedan gå ut. Hittills har jag velat stanna i rummet både för att visa att jag finns där o för att hjälpa honom att somna.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3