Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3
Hej på er!
Vad bra med en ny tråd! Jag tittar in ofta o läser men hinner tyvärr inte skriva så mkt.
Jag har använt mig av NCSS och haft stor framgång vad gäller insomnandet och kopplingen till amning. Tidigare var det bara "suck to sleep" som funkade. Men med hjälp av gentle removal och lite egna ihopsnickrade metoder har min son lärt sig att somna i sin säng. Jag har oftast fått buffa honom lite eller vagga på sängen.
Tidigare sov han bredvid mig hela nätterna och snuttade var o varannan timme.
Vår nattningsrutin börjar med amning, sedan läser vi några böcker, sjunger lite o så lägger jag honom o sitter bredvid tills han somnar. Oftast går det på 5-10 minuter. Sedan har han kunnat sova där mellan 5-8 timmar. När han vaknat har jag ofta tagit över honom till mig. Ibland har han somnat då o ibland har jag ammat och då måste jag erkänna har jag inte kört med GR.
Nu är min son 8 månader och allt detta har förändrats drastiskt.
Det är svårare att få honom att somna själv i sin säng. Ibland gråter han så hysteriskt så jag har tagit upp honom och vaggat honom i min famn tills han somnat o sedan lagt honom i hans säng. Han sover inte alls länge i sin säng längre. Han vaknar o gråter och vill tutta. Inatt var den värsta natten på länge. Det känns som han har legat vid mitt bröst hela natten, precis som förr i tiden  .
 .
Jag har för mig att jag läst att detta är en intensiv utvecklingsperiod som kan påverka sömnen. Är det några som har erfarenhet av det? När perioden är över har då sömnen ordnat till sig igen?
Jag skulle vilja sluta nattamma men vet inte hur jag ska göra. Har provat att ge välling innan läggning istället för välling, men han vägrar ta den.
Detta sömnstrulande blir inte bättre av att min man inte hjälper till alls med detta. När sonen vaknar på natten o skriker o jag kanske försöker buffa honom till sömns så kan min man väsa att jag ska amma honom. Bara för att det är den enklaste vägen så han får sova antar jag. Han skulle aldrig drömma om att hjälpa till på nätterna för att få slut på nattammandet. När läggningen började funka bra sa jag till honom att han skulle prova att lägga sonen så det inte bara är jag som duger men då fick jag ngt svävande svar. Blir så avundsjuk på er som har män som hjälper till så mkt. Trots detta älskar jag ju min man men ibland blir man irriterad ändå.