Inlägg från: Söthjärta |Visa alla inlägg
  • Söthjärta

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

Hej! Jag har precis hittat hit!
    Min lilla tjej Isa är precis fyra månader och vi tänkte införa lite nya kvällsrutiner för henne.

Varför vill vi det?
    Hittills har hon sovit hyfsat bra. Hon har vaknat en gång på natten och velat äta (somnar direkt när hon ätit klart) och sen en gång på morgonen för att äta (då somnar hon om sen igen, så det är inte slutsovit då). Så egentligen klagar vi ju inte på att jag får gå upp så ofta och amma utan känner mer att vi vill att hon ska lära sig att somna själv. Som det är nu så somnar hon nästan alltid vid bröstet eller i lite mer sällsynta fall i min mans famn.
    Vi tror att det blir enkare längre fram om hon lär sig att somna själv. Det kanske t.o.m blir så att hon inte behöver det där nattmålet som brukar infalla vid 2 eller 3 då?

Jag ska snart få hem boken som är föremål för denna tråds uppmärksamhet! Men är ändå osäker på om det är ngn mening att starta en ny rutin. Tänk om man river upp en massa... vill ju inte ha en osäker unge som hatar att gå och lägga sig... Har nämligen redan tjuvstartat och kan bara säga att hon INTE gillade att somna själv i sin säng... No cry - ehh?

• Söthjärta

Hur ska man få sin bebis att sova längre pass på dagen? Isa har tre korta pass och ett långt. De korta är nog på 45 min och det långa är nog på va 1,5-2 timmar. Fanns det inte ngt trick, att man skulle störa dem strax innan de ska vakna... har läst det någonstans men minns inte vart??

• Söthjärta

ja, nu såg jag det i trådhuvudet. Wake to sleep. Står det mer om det någonstans?

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3