Inlägg från: Mammatilltretroll |Visa alla inlägg
  • Mammatilltretroll

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

Hej tråden!

Kikar in här och läser era kloka inlägg..

Juni är nu snart 5 månader och har nu börjat strula rejält på nätterna. Egentligen strular hon inte, hon vill bara vara nära och använda min tutte som napp hela, hela allstå HELA  nätterna.
    Och egentligen kan man väl inte kalla det att strula, bara att ha et stort närhetsbehov? Men för mig är det ett problem eftersom jag inte kan sova..

Hon har sedan 5 veckors ålder ungefär sovit hela nätter (23-06) utan att tutta på natten alls. LYXIGT VÄRRE!
    Sen för några veckor sedan började hon att vakna och vilja äta 2-4 ggr/natt och det var väl lite jobbigt, men funkade och jag trodde det var för att hon ville öka mjölkproduktonen hon började tutta nattetid..
    Men nu, kanske 4 veckor senare, tuttar hon mer än någonsin och jag misstänker att hon inte vill åt mjölken varje gång utan bara tar ut sitt sugbehov på tutten eftersom hon totalvägrar nappen... :tutte:

Vi har en 2,5 meter bred familjesäng där både moi, Pappan och Storasyster Meja 2år sover, mysigt!. Tanken var att Juni ska sova med oss men hittills har hon sovit i takvaggan eller vagnen och sen har vi lyft över henne till oss när hon ska tutta och tillbaka till vagnen när hon tuttat klart och det har funkat fint och jag har inget alls emot att nattamma någon eller några gånger, bara hon kan släppa tutten och somna om sen!
    Men nu senaste nätterna kan hon bara inte sova själv. När hon tuttat klart och vi lägger henne i vagnen vaknar hon direkt och grymtar, smågnäller och om vi inte tar upp henne börjar hon skrika och väcker Meja...
    Hon är sååå trött egentligen, det visar hon genom att somna om så fort hon läggs till tutten eller om Pappa tar upp och skumpar i famnen.
    Men om det är Pappan som skumpari famnen vaknar hon på direkten när hon läggs ner, och samma sak med tutten då..

Oj, det här blir för långt. Ingen kommer orka läsa sig hit ner...
    Kort och gott:
    HJÄLP!  Vad är det som händer med vår lilla 5 månadersbebis och hur ska vi få henne att sova på natten UTAN min stackars bröstvårta i munnen HELA TIDEN???

...Jag vägrar 5 min metoden vill jag bara tillägga.. Jag vill inte att hon ska behöva skrika och känna sig helt övergiven..
    Vad är Babywhisperer som någon skrev om här?

Mamma till MEJA född 050314 och JUNI född 061126
Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3