Inlägg från: misslobaloba |Visa alla inlägg
  • misslobaloba

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

Är det ngn här inne som har erfarenhet av att använda denna metod oxå för att få tidigare kvällar?
    Vi vill använda denna men största problemet är ej att hon vaknar på nätterna, utan att hon inte vill somna på kvällen. Hon blir oftast övertrött då hon inte vill sova i tid, vi har börjat med rutinerna, men det är svårt att få dem innan läggning då hon inte vill sova då.....
    Hon är 6 månader och somnar vid 22-23 och sover till 08.30 (med uppvaknande däremellan)
    Hjälp nån?

• misslobaloba

Tack för tipsen,
    Problemet är att hon visar att hon är trött tidigt men hon vill inte sova. Hon bara rullar runt och pruttar m munnen och håller låda. På dagarna somnar hon nästan bara i vagnen, förr vid mitt bröst, aldrig själv. Vi samsover fortfarande då hon hade kolik första tiden och bara sov på mig då hon sov, så hon vandes vid det då...
    Jag antar att hennes sömn mognad är försenad oxå för 2 h är det hon brukar orka vara uppe innan hon blir trött igen, förutom på kvällen då när hon vägrar sova vid två timmars gränsen utan blir övertrött istället och det går 4-5 h innan hon sover.
    Så frågan är om jag ska strunta i den misslyckade läggningen med rutiner då hon är trött tidigare på kvällen och köra den då hon är helt över.... Men det känns oxå så fel. Puh!
    Orkar ni analysera detta mer?? Känner mig så villrådig...

• misslobaloba

Hej Bast. Tack igen . Hon är 6 mån i morron. Har napp och blir ledsen efter en hel del pruttande och vill inte sova. Vi brukar då ta upp henne igen (som nu) går runt och är förvirrad och hon är ledsen för hon är övertrött. Bör hon få ligga och leka?? Ska vi bara kånka runt henne tills hon är hungrig igen och hon blir nockad då jag ammar. För det är oftast så det slutar... Ioförsig så har vi inte hållt på så länge än men det känns som om början känns helt knasig då hon som sagt inte somnar efter rutinen. Men vi kan ju göra rutinen igen då fast skippa badet, och ta på pyjamas. Nu hör jag att det kan vara dags igen, totalknäckt litet barn, hu vad det skär i hjärtat.

• misslobaloba

Hej hej
    Vill bara 7 dagar senare berätta att med tydliga rutiner varje kväll så somnar lilla tösen mkt fortare och mycket tidigare. Nu somnar hon vid ca 19 förut ca 22. Och sover till ca 06- 06.30
    JIPPI!
    Och när detta fortsätter och har blivit konstant då ska jag ta itu med att minska på amningen oxå,,,, men en sak i taget!
    Tjoho, jag är bara så glad....

• misslobaloba

Öh, jag har även varit noga med dagsömnen och kollat vad hon behöver. Och det är sova tre ggr trots att hon är 6 mån och hon orkar vara vaken typ 2 h sen är det vagnsov som gäller, i lugn och ro

• misslobaloba

Inte lika glad längre......
    Nu har min lilla tös kommit på att det är sova vi ska göra efter att ha gått igenom hela nattningsrutinen, så hon börjar gråta så fort vi kommer in i sovrummet. Hon blir jättearg och supersvår att få att sova, det känns som en enda kamp. Ammar, vyssar. Hon blir ledsen/arg snurrar runt gråter. Blir bara lugn om jag går ut ur rummet eller ibland om jag ammar igen. Så håller vi på tills hon krashar vid bröstet. Ahhhhh..... Utan gråt, inte riktigt. Hon vill helt enkelt inte sova. Hon har börjat protestera på dagarna oxå när hon märker att hon ska somna i vagnen. Oh nej jag vill inte!!! Det säger hon. Gaah vad göra????

• misslobaloba

Hon hinner snarare bli övertrött eftersom hon inte vill somna först då hon är trött... Nu är hon helt över oj oj oj. Kul för dig i alla fall

• misslobaloba

nä, ska gå och göra nåt nu....

• misslobaloba

Hon sover nu i alla fall och jag ska skynda mig tillbaka till henne men det är ju så att Cecilia oxå börjat åla/krypa nu så det kanske ligger nåt i det. Nu när hon väl slappnade av så poff sov hon. Oj oj de små liven.

• misslobaloba

Bättre sent än aldrig...

Bast: Att hon blir lugn då jag går ut ur rummet gäller bara om hon går med mig ...

Men vi börjar få ordning på sovningen nu, hyffsat ia fall. Hon behöver få böka runt och stå på huvet i allt mellan 15 min till 1 h. Så fort hon gråter ammar jag senlägger jag ner henne igen o jag är bredvid. (sen får jag ligga där resten av natten men det tar vi sen.. hi hi) Därför är det är svårt att få tid att sitta här.

Clara: Min tös på 6 mån har precis börjat att vilja ha mer tutte på nätterna oxå, inte lika mkt som din men det kanske är ngn fas?
    Har tyvärr inget tips då vi fokuserar på nattningstid bara än så länge

• misslobaloba

Hej igen alla.
    1 fråga. I boken står det mkt om att man ska ha en fast natte tid. tex 19.00. Och inte låta dem sova för sent in på em.
    Nu är det så att våra dagvilor inte är riktigt regelbundna än, ( även om jag nyss trodde att¨åtminstonde morgon vilan var det typ 2 h mellan 8-10. men det gick över.... morr..)
    Och som idag då hon bara sovit två 1 h pass och är helt slut redan vid 16.30. Alt är att låta henne sova en 40 min och natttiden blir ca 20.00 eller hålla henne uppe ett tag till och ha natttid ca 18.00.
    Det blir ju väldigt hattigt från dag till dag. Hur gör ni??? Hon är 7 månader i morgon.

• misslobaloba

milimina,
    Nej, hon behöver vara riktigt trött annars bökar hon runt minst en timme, annars kan det gå efter kanske 30 min bök. Ja, då är det okej att fortsätta mixtra lite med tiden då

Jag samsover oxå för hon är väldigt klängig men ibland kan hon sova i sin säng som har öppen sida och är ihop meckad med våran, det gör att vi inte glider ihop de ggr hon inte vill ligga (på) mig. Det gör att jag får sova mer ostört en liten stund ibland. Värt att prova kanske?

• misslobaloba

Aslan
    För oss och vår 7 mån tös är det så här:
    Efter rutinerna vid själva insomningen är det lite olika, ibland somnar hon mitt i att hon bökar runt, vilket tar mellan 20-80 min. Ibland så håller jag om henne så hon får gosa med min arm och så gungar jag oss. Hon har oxå svårt att komma till ro.
    Det hjälpte lite då vi satt på en cd skiva med ösregn på för då blir hon ej störd av andra ljud + att det påminner väl lite om ljudet i magen sägs det.

På dagarna sover hon bara i vagnen ute. Då hon hållt på att vakna efter ca 35 min så har jag fått gått med henne eller vagnat vagnen innan ett tag och över perioden. Ibland så funkar det ibland inte. Och vaknar hon helt, då är det kört.

Men av att vara väldigt ihärdig med det under morronsov stunden i ca 5 dagar så sov hon 2 h varje morron ett tag alldeles själv, tyvärr slutade hon med det för ett par dagar sen så i morse satt jag och vagnade henne igen och hon sov nästan 2 h. Så vi får se om det håller i sig

• misslobaloba

Hej alla.Jag behöver er hjälp med ett beslut.Vi vill gärna att vår 7 mån dotter ska förknippa sömn med lugn och ro alltså nåt positivt.Grejjen är att hon är mkt aktiv, har alltid varit och har mkt svårt att somna in på kvällarna.För ca 1 1/5 mån sen fick vi ner sovtiden med hjälp av tydliga rutiner, koll på sovtider mm från ca 23-00 till 19- 20. (det tog ändå ca 1 h att somna in…)För 1 1/5 v sen så vände det och hon vägrade sova, var jätteledsen och vaknade hela natten. Detta hände två ggr på raken och efter det ville hon inte somna in även om natten blev lugnare. Jag har fått hört att det kan vara 8 mån kris.Nu problemet: Hon vill fortfarande inte sova, gråter då vi är i sovrummet så jag får gå ut med henne. Nu är vi tillbaka till 23 sträcket innan hon däckar vid ammning men hon är inte  glad…Vi funderar nu på att sätta en form av gräns och stanna kvar i sovrummet med henne, dvs inte gå ut så hon ska sluta gråta.Vi samsover och har alltid gjort, Hon får komma upp och vara i famnen. Vi kan läsa sagor. Hon får amma fritt och kanske även gå runt och bli vyssjad men i sovrummet. Men jag vill ha hjälp med detta beslutet då jag vill vara en nära förälder, inte göra sömnen till ngt fult, ja ni förstår. Jag är motståndare till 5 min metoden.. Snälla skriv lite input till oss…

• misslobaloba

Bast och milimina Tack för era svar.
    Vi brukar gosa i sängen annars oxå men ska göra det lite mer...
    Det underlättar alltid att andra känner igen det. I grås somnade hon fakiskt ganska lugnt kl 21.15 så jag hoppas att vi slipper mer oro nu.

Jag tolkar era svar som om vi inte ska vara kvar i sovrummet utan låta detta ha sin gång. Tolkar jag rätt eller?

• misslobaloba

milimina.
    Tack för ditt svar. Nu hade jag lite tur igen (och hoppas att det håller i sig) Hon somnade vid 21 igår igen i sovrummet. Vi läste och grejja och hon är lustig.. båda nätterna har hon i princip somnat PÅ mig mitt i en rörelse, hon stannar upp och ska gosa lite och då vaggar jag oss och hon blir kvar och somnar.
    Så vi tar det lugnt nu. Blir hon hysterisk igen så får jag gå ut med henne. Lite ledsen har hon blivit från och till nu med men inte hysterisk. Då får hon bröstet och sen klättra lite så blir det bra.

Hon somnar ju inte heller inne på dagen men nu peppar pappar så somnar hon direkt i vagnen på morgonen och sover 2 h.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3