Hej alla.Jag behöver er hjälp med ett beslut.Vi vill gärna att vår 7 mån dotter ska förknippa sömn med lugn och ro alltså nåt positivt.Grejjen är att hon är mkt aktiv, har alltid varit och har mkt svårt att somna in på kvällarna.För ca 1 1/5 mån sen fick vi ner sovtiden med hjälp av tydliga rutiner, koll på sovtider mm från ca 23-00 till 19- 20. (det tog ändå ca 1 h att somna in…)För 1 1/5 v sen så vände det och hon vägrade sova, var jätteledsen och vaknade hela natten. Detta hände två ggr på raken och efter det ville hon inte somna in även om natten blev lugnare. Jag har fått hört att det kan vara 8 mån kris.Nu problemet: Hon vill fortfarande inte sova, gråter då vi är i sovrummet så jag får gå ut med henne. Nu är vi tillbaka till 23 sträcket innan hon däckar vid ammning men hon är inte  glad…Vi funderar nu på att sätta en form av gräns och stanna kvar i sovrummet med henne, dvs inte gå ut så hon ska sluta gråta.Vi samsover och har alltid gjort, Hon får komma upp och vara i famnen. Vi kan läsa sagor. Hon får amma fritt och kanske även gå runt och bli vyssjad men i sovrummet. Men jag vill ha hjälp med detta beslutet då jag vill vara en nära förälder, inte göra sömnen till ngt fult, ja ni förstår. Jag är motståndare till 5 min metoden.. Snälla skriv lite input till oss…