Inlägg från: herilane |Visa alla inlägg
  • herilane

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

Man kan börja med NCSS från dag 1. Den är anpassad efter åldern. I början ägnar man mest uppmärksamhet åt att lägga en bra grund (på inte få in dåliga vanor) men också sånt att skilja på dag och natt, inte sova för mycket på dagen etc.

• herilane

Förtydligande: NCSS går ut på att hjälpa barnet sova gott, och inget barn är för litet för det.
    Det är inte en metod som säger "du skall göra X" utan boken har tips och ideer som man själv kan pussla ihop till en fungerande lösning.

För ett litet barn som inte kan komma till ro vad man än gör så kan jag varmt rekommendera bärsjal. Allehanda böcker och "tyckare" säger att man ska helst lägga ned barnet i sängen när det är lugnt och sömnigt, men innan det har somnat. Min dotter hade inget sådant läge - hon gick direkt från tilltagande trötthetsgnäll till sömn. Hon var över 4 månader innan det var realistiskt för oss att ens försöka lära henne somna i sängen. Fram tills dess somnade hon i bärsjal med mycket gungande.

• herilane

För oss är skillnaden mellan dagvilan och nattvilan att nattvilan föregås av en kvällsritual: amma, bada, smörja in, amma en snutt igen. På dagen går vi rakt in i sovrummet.

Att natta klockan 21 låter definitivt inte för tidigt - jag har aldrig hört någon rekommendera senare läggning än så! Min dotter sover helt klart bättre när jag lägger henne tidigare. Även en halvtimme kan göra skillnad; lägger jag henne för sent så vaknar hon faktiskt tidigare på morgonen.

• herilane

Jag märkte också att min dotter började krypa och rulla runt i sängen när jag la henne och hon kunde liksom inte lugna sig. Hon fick krypa sig utmattad innan hon kunde somna. Det blev bättre när jag la henne lite tidigare - överaktiviteten var ett tecken på nalkande övertrötthet. Och lite tidigare var verkligen LITE tidigare - typ 10 minuter räckte.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3