• MN72

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

Har just beställt boken och har några funderingar så här innan jag börjar.
    Min son är 3 mån och måste snart byta från korg till spjälsäng. Bör vi göra det innan vi jobbar på nattsovandet?

• MN72

Kommer mer frågor senare. Dax för amning nu.

• MN72

Spelar det nån roll var jag ställer sängen? Funderar på att ha den intill vår säng så att han ligger bredvid mig fast inte intill.

• MN72

Bast: Det låter ju bra. Nu sover han i korgen (vid vår fotända) fram till första amningen. Jag somnar med honom vid bröstet, så ofta blir han kvar resten av natten. Flyttar över honom (sovandes) om jag vaknar. Sen kan inte JAG sova. Undar om det blir bättre om jag har hans säng intill min?

Vårt största problem är inte nattsömnen utan att han inte somnar själv. Jag bär honom på min axel och det börjar göra rätt ont i den nu. Måste dessutom vända bort huvudet för att han inte ska skrika mig rakt in i örat.

• MN72

Söthjärta: Det står mer om det i boken

Vi började logga igår. En extremt dålig dag med bara 1,5 tim sömn totalt följdes av att han tvärsomnade vid 21.15 och sov nästan 4 timmar i sträck. Ammade på ett bröst, somnade vid bröstet och sov 1,5 tim. Sen tuttade han konstant i 2 timmar. Efter det la jag över honom på min andra sida och höll om honom. Då somnade han !

Enligt vad jag förstått bör jag, enligt bokens lösningar för barn under 4 mån, börja med att vänja honom av med att somna vid bröstet. Ser ett stort problem här. JAG SOMNAR MED HONOM VID BRÖSTET! Särskilt vid det första amningstillfället på natten. Jag lägger till vid första bröstet och sen vaknar jag

• MN72

Uuups!
    Här kommer fortsättningen
    Jag lägger till vid första bröstet och sen vaknar jag 2 timmar senare när han talar om att han inte blev mätt på det han fick.

Måste jag försöka hålla mig vaken!!! Det är ju det sista jag vill, men om det gör att jag får sova senare under natten får jag väl ta det.

• MN72

Bast: Det är ju en tänkbar lösning. Just nu fokuserar vi på läggningen. Han har somnat själv i spjälsängen (jag kvar i rummet) 2 kvällar av 2, så det funkar ju bra än så länge.

• MN72

Vi har använt oss av NCSS ett tag nu och fått in en läggningsrutin som funkar superbra. Tyvärr har vi inte tänkt på det här med tandborstning. Min fråga är alltså hur ni gör som har barn med tänder?
    Just nu ser vår kvällsrutin ut så här:
    blöjbyte, ev massage (om sonen vill) och sen pyjamas
    säger god natt till resten av familjen och går in i sovrummet för att amma och få en flaska ersättning
    läser en liten saga, sjunger vaggvisa samtidigt som vi vaggar honom i famnen, lägger honom i spjälsängen och säger nyckelorden
    stannar kvar i rummet tills han somnat, oftast behöver vi klappa honom lite innan han somnar

Tror ni att det funkar att gå tillbaka till badrummet efter att han fått flaskan eller bör vi flytta amning och flaska till början av rutinen?

• MN72

Milimina:
    Att amma på annan plats skulle inte funka för sonen är så nyfiken på allt runtomkring att jag nästan ständigt ammar i sovrummet nu för tiden. Då blir det väl att amma före badrumsrutinen isf. Vi läser ju redan en liten saga, så mysstund har vi redan. Bara att förlänga vid behov.

• MN72

milmina:
    Vi prövade att amma före badet ikväll. Det funkade hur bra som helst. Han somnade lika fort som han brukar (från sagan räknat) om inte fortare.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3