Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3
Hej, har läst lite i tråden... kanske ni kan ge någtra råd.
Min son är bara ca 4,5 månad ännu men jag börjar så smått fundera på om det finns något annat sätt att få honom att sova än att bära runt på honom. Vi har burit honom till sömns från födseln. hans första levnads månad gick bara ut på att äta och bäras omkring på. Sova gjorde han knappt alls. Men nu har det fungerat ganska bra i ett par månader.
HAn har till för 2 veckor sedan ätit ca 2 gånger/natt, men efter inrådan från BVC så tyckte de att jag skulle försöka söva honom utan att amma på natten. Han vaknar inte och är jättelesen utan vill helt enkelt gosa, eller något typ :-/. Och det gick jättebra i ca 1,5 vecka. Vi tog upp honom vyssade lite mot axeln i ca 5-15 minuter sedan somnade han igen och då la vi ser honom i sängen igen.
Men sen 1 vecka tillbaka så tar han ca 15-45 minuter på sig att somna om på natten. det börjar bli tungt att bära på honom.
Vi har burit honom till sömns sedan födseln, men han har somnat på ca 5 minuter så det har inte varit något stort problem. men nu tar varje sövning både natt som dag 15-45 minuter.
Min rygg klarar inte mer !...
VAd kan det bero på att han senaste tiden har blivit så svårsövd?
KAn det ha med utvecklingenatt göra?
Dessa böcker ni pratar om...
Baby Wisperer såg jag var på engelska och 400 sidor tjock... så den boken kommer jag aldrig komma igenom. ( så mycket sover inte min son
)
Men somna utan gråt verkar ju finnas på svenska... men hur tjock är den? Finns den att låna på biblioteket?
Mycket frågor och funderingar... någon som har lite råd?
JAg har testat Wake to sleep i ett par dagar nu på dagen ( efter att läst i denna tråden, och jag tycker faktiskt att det har hjälpt. Innan sov han bara i 20 minuters perioder, men nu sover han och har gjort så i 45 minuter.