Inlägg från: lundsabin |Visa alla inlägg
  • lundsabin

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

Hej!
    Skrev här en del för några månader sedan, sedan hände en massa annat så det blev inte av att jag var här ngt, men nu...
    Min dotter är nu nästan 11 månader, och vill fortfarande amma ca 5-6 gånger per natt. Jag har funderat på SHN, NCSS (som jag i och för sig redan använder mig av, lite....) och baby whisperer för att komma tillrätta med det. Hon har sovit större delen av natten i min säng, men det räcker inte för mig, jag har ont i kroppen och är ständigt trött, och vill inte samsova mer. Eller nattamma mer!
    Inatt gjorde jag istället ett hopkok av diverse "metoder" och funderar nu på om det var så bra... Skulle bli jätteglad om jag kan få lite "input"!
    Först ammade jag henne, hon somnade inte i min famn utan jag la ner henne i hennes säng, hon rullade över och somnade. Så långt allt väl. Efter ca tre timmar vaknade hon, och jag tillämpade pick up put down, men BARA efter vad jag har läst här från de som kört baby whisperer, har alltså inte läst boken så vet inte om det egentligen var rätt.... tog i alla fall upp, lugnade, la ner... somnade relativt snabbt, kanske tjugo minuter.
    Men, sen, kl 1 började cirkusen. Helt förtvivlad, jag tog upp, lugnade, la ner, hon skrek, jag tog upp, lugnade, bar lite men stod mest still, la ner, osv... hon somnade till då och då i sängen men vaknade snabbt igen, ännu mer förtvivlad. Och så trött så trött! Efter två timmar tillslut somnade hon ordentligt och vaknade inte förrän efter ytterligare två timmar, då tog jag henne till min säng och hon fick sova där resten av natten.
    Så, det jag funderar på... GJORDE JAG RÄTT??? HElt enkelt... hålla på så länge utan att amma henne, fast hon var så ledsen? M en jag tröstade henne, var inte själv... skulle jag kanske inte tatt över henne till sängen?
    Någon som har några åsikter? JAg känner mig ganska slut idag, men ska göra det inatt igen om inte ngn kommer med bättre tips/invändningar...
    Tacksam för alla åsikter! (utom att jag ska fortsätta att samsova för det vill jag inte...)

• lundsabin

milimina, tack för jättesnabbt svar! startade just en "egen" tråd för säkerhetsskull, kanske inte behövs...
    Jo, det var ju boken jag funderade på också, glömde jag att fråga om, om det var idé att beställa, ska jag nog göra!
    Jag har läst in mig ganska mkt på SHN, men tror ärligt talat inte jag skulle klara av att köra den kuren just nu, både ncss och baby whisperer känns lite humanare (i alla fall för en blödig mamma).
    Jo, har hört det där om att man inte ska plocka upp äldre barn, men hon var faktiskt ganska förtvivlad, nääääästan hysterisk... tyckte jag då då, kl 2 inatt...
    håller helt med dig om att vara konsekvent, måste ju vara bäst att man gör samma sak hela tiden. Det jag kunde känna i natt var att det blev hattigt, upp, ner, lägga ner, upp igen, osv... kanske mer störande, borde kanske lägga ännu mer krut på att lugna henne i sängen? Men var svårt, jag försökte ju det också... sedan känns det så att hon faktiskt kan somna själv, händer ju då och då (hon ammar, blir trött, släpper taget, vänder sig om och somnar) men just amningen har en väldigt hög mysfaktor för henne och hon är inte beredd att välja bort det i första taget! Men storebror ammade jag i nästan två år (inkl nattamning) och det är jag INTE beredd att göra nu igen.
    Så, vad tror du om att jag tog henne till sängen kl 5 i morse? Då hade hon varit utan amning längre än hon någonsin har varit tidigare. Tvekar nämligen mellan att ta allt på en gång eller lite i taget, hade först tänkt att innan 3 skulle hon inte få amma, men precis då somnade hon ju om, så det blev kl 5 istället, vilket ju inte var dumt i och för sig.
    Ska in och beställa boken nu.. tack igen för dina synpunkter!

• lundsabin

Och tack bast för ditt svar!
    Ska bara förtydliga så att inte blir missförstånd... vill sluta amma på natten bara, inte helt och hållet! Hon äter inte så mkt på dagen, från mig alltså, utan är mest på natten och det är det jag vill sluta med. Så när jag tog över henne till min säng kl 5 ammade jag henne och hon somnade som en sten. Har väl tänkt att hon självklart ska få amma när hon vaknar på morgonen, frågan är när det räknas som morgon? I normala fall vaknar hon ca kl 7...
    Glömde också säga att hon fick lite vatten i flaska när hon var ledsen, drack en hel del första gången men ratade det sedan med kraft. Hon dricker välling ibland, men föredrar bröstet. Ska kanske testa det (är som night feed i baby whisperer?). Det jag funderar på är isåfall att jag har läst att man ska sluta med det när de är i hennes ålder, men jag kanske ska köra med det ett tag tills hon sover bättre? Eller, sover bra har hon alltid gjort, emn vid mitt bröst...
    TAck en miljon gånger återigen!

• lundsabin

En fråga till....
    vad tycker ni om att trösta med ord? jag försökte inatt att bara köra en ramsa, säga samma sak hela tiden, men ibland gick det inte... ska man prata så lite som möjligt eller är det bättre att prata om det är vad som tröstar bäst? undrar om det kan väcka mer än söva...
    tack igen för att ni tar er tid!

• lundsabin

Och YTTERLIGARE en fråga... betr dagssömnen.
    De flesta säger ju att rutiner är bra, så även jag, men i tex NCSS säger hon ju att man ska göra allt för att de ska sova mkt och bra på dagen...
    Så, nu sover dottern som en sten sedan snart två timmar, det BRUKAR hon inte göra på förmiddagen, utan sover oftast bara 45 min-1 timme då, och lite längre på eftermiddagen (men inte alltid). Nu kände jag bara att eftersom det blev som det blev inatt så är det bättre att hon sover nu även om det inte är som det brukar (vilket ju är i strid med SHN men det är ju inte den jag följer just nu...). Vad säger ni?
    Dessutom ammade jag henne till sömns, men visst är det bättre att få ordning på nätterna först och sedan tar man itu med dagssömnen?

• lundsabin

fråga angående boken - vilken är det man ska ha...? kollade på bokus och det finns ju jättemånga olika varianter. har läst det ngnstans innan, men kommer inte ihåg vilken det skulle vara...

• lundsabin

Tovaliten!
    TAck för ditt inlägg!
    Jo, är kanske drastiskt att ta bort så mycket... men ibland är det inte regelrätt amning utan mer myssnutt tror jag, men lite svårt att hålla isär det när jag är sömndrucken och halvsovande. Tänker också på att hon ändå är så pass gammal, mkt äldre än din dotter och det måste ju också spela roll.
    Annars var det det jag hade funderat på, att inte amma innan kl 3, men så blev det kl 5 istället eftersom hon äntligen somnade just kl 3.
    Tar nya tag inatt!

• lundsabin

Godmorgon/förmiddag!
    Måste bara berätta om vår lyckade andra natt, efter den första jobbiga som jag berättade om igår.
    Det som var mest krångligt var faktiskt läggningen igår, det brukar inte vara så mkt krångel just det, men igår... var säkert orsakat av jobbiga första natten. I alla fall så ammade jag henne, hon höll på att somna, jag la ner henne, hon vaknade o ställde sig upp... osv. Så höll vi på ganska länge, ungefär 45 minuter, innan hon tillslut somnade i sängen ca kvart i nio. Pust.
    Sedan gick jag själv och la mig tidigt, vid halvtio, för jag var helt slut! Kunde först inte somna för jag låg och lyssnade på henne, men tillslut gick det, och vaknade inte förrän strax efter midnatt när hon låg och gnydde, dock inget skrik eller så. Jag plockade inte ens upp henne, klappade på ryggen och sa sch, och efter bara några minuter somnade hon om.
    Samma vid kanske halvtvå-två-tiden - hon smågnällde men jag behövde inte plocka upp henne alls, och hon somnade om efter ca tio minuter.
    Tjoho!
    Men, kl kvart i fyra vaknade hon till mer ordentligt, ställde sig upp, jag la ner henne, ställde sig upp, la ner henne, osv. Men, hon var inte särskilt ledsen - bara lite väldigt utstuderad låtsasgråt (som för att testa mig men det var så VÄLDIGT tydligt), jag fick plocka upp henne en gång men det var allt.
    Hon somnade om några gånger, men vaknade ganska snabbt igen, så vi höll på så i kanske fyrtio minuter, innan hon tillslut somnade lite mer ordentligt.
    MEN sedan vaknade hon till igen lite innan fem, och eftersom jag hade tänkt att också idag skulle hon få amma efter fem tog jag upp henne i min säng (och brösten gjorde ganska ont så det gjorde inte dem så mycket!) och sedan sov vi där till lite efter sju.
    Visst vaknade hon några gånger men det gjorde ju alla, och det var inga skrik i flera timmar, och inget bärande (aj min rygg), så det här känns jättebra! Huuuurraaaaaaaaaa!
    FAst vågar inte ropa hej innan... osv för det här var ju bara en natt och vad händer följande nätter? Känns i vilket fall som helst lättare idag och inte så jobbigt inför ikväll, för jag vet ju att det faktiskt går och hon KAN!

• lundsabin

TAck Tovaliten!
    Jo, kan bara berätta att även tredje natten var bra, bättre än andra. Det enda är att det tar längre tid för henne att somna på kvällen jämfört med innan, men igår var det ändå bara en halvtimme, kortare än kvällen innan och inte hiskligt långt.
    Sedan var det ett kortkort gnäll ngn gång vid tvåtiden, somna om snabbt, lite mer vid tre-halvfyra, men inte värre än att jag inte behövde plocka upp, sedan fick hon komma till mig vid femtiden igen, helt ok. Känns jättebra!
    Men som sagt, är beredd på bakslag, kanske inatt...?
    Trevlig helg i alla fall!

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3