Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3
Hej!
Skrev här en del för några månader sedan, sedan hände en massa annat så det blev inte av att jag var här ngt, men nu...
Min dotter är nu nästan 11 månader, och vill fortfarande amma ca 5-6 gånger per natt. Jag har funderat på SHN, NCSS (som jag i och för sig redan använder mig av, lite....) och baby whisperer för att komma tillrätta med det. Hon har sovit större delen av natten i min säng, men det räcker inte för mig, jag har ont i kroppen och är ständigt trött, och vill inte samsova mer. Eller nattamma mer!
Inatt gjorde jag istället ett hopkok av diverse "metoder" och funderar nu på om det var så bra... Skulle bli jätteglad om jag kan få lite "input"!
Först ammade jag henne, hon somnade inte i min famn utan jag la ner henne i hennes säng, hon rullade över och somnade. Så långt allt väl. Efter ca tre timmar vaknade hon, och jag tillämpade pick up put down, men BARA efter vad jag har läst här från de som kört baby whisperer, har alltså inte läst boken så vet inte om det egentligen var rätt.... tog i alla fall upp, lugnade, la ner... somnade relativt snabbt, kanske tjugo minuter.
Men, sen, kl 1 började cirkusen. Helt förtvivlad, jag tog upp, lugnade, la ner, hon skrek, jag tog upp, lugnade, bar lite men stod mest still, la ner, osv... hon somnade till då och då i sängen men vaknade snabbt igen, ännu mer förtvivlad. Och så trött så trött! Efter två timmar tillslut somnade hon ordentligt och vaknade inte förrän efter ytterligare två timmar, då tog jag henne till min säng och hon fick sova där resten av natten.
Så, det jag funderar på... GJORDE JAG RÄTT??? HElt enkelt... hålla på så länge utan att amma henne, fast hon var så ledsen? M en jag tröstade henne, var inte själv... skulle jag kanske inte tatt över henne till sängen?
Någon som har några åsikter? JAg känner mig ganska slut idag, men ska göra det inatt igen om inte ngn kommer med bättre tips/invändningar...
Tacksam för alla åsikter! (utom att jag ska fortsätta att samsova för det vill jag inte...)