Inlägg från: milimina |Visa alla inlägg
  • milimina

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

bast,
    vi samsover så problemet är inte att jag hör honom utan att han bökar mej. han vill gärna ligga tätt tätt eftersom han är galet mammig även på natten (pappa duger inte utan efter en liten stund har han rullat över till mej igen) och skule vi försöka få honom att sova hela natten själv skulle det bli skrikfest vid midnatt när han inte får flytta över.
    att tillägga är kanske att han gör allt detta i sömnen, så han är inte vaken öht

• milimina

äh, alla barn är olika noel trivs väl bra där, junior är bara inte den typen men det är såklart bekvämt för mej också eftersom han fortfarande äter 3-5ggr/natt. jag slipper ju kliva upp då

• milimina

misslobaloba,
    vi har varierat läggtiden faktiskt. ibland är den 19, ibland 20 och nu har det to m varit så att han stökat så mkt att han inte somnat förrän 20.30. men där måste jga faktiskt få säga att det inte har spelat nån roll alls för honom, däremot är rutinen jätteviktig! det är den som talar om för honom att det är sovdags, sen accepterar han det oavsett när
    han hade fasta sovtider ett par månader, men nu håller han på och "möblerar om" så han vill inte alltid sova 2ggr, eller sova tidigt. och då måste man ju också anpassa nattläggningen eftersom det är svårt nog att lägga en trött bebis. att lägga pigg bebis är ingen hit

• milimina

jo har funderat på det men spjälisen går inte att öppna (den är oval)

• milimina

junior hamnar också ofta på tvärsen så det har nog inte med utformingen att göra

sovpuckar is the shit

• milimina

både våra dagar och nätter är rent katastrofala nu, ur dröm-perspektivet sett. jag önskar ju att han kunde somna på egen hand kvällstid, sova utan att matas på natten, sova i sin säng dagtid och ta sina lurar samma tid varje dag. just nu känns det som en utopi.

junior flaskas till sömns på dagen. detta dels för att han vägrar äta precis allt utom ersättning, inte ens välling går i honom. han äter då oftare, och självklart sammanfaller oftast hunger med trötthet och han däckar när han ätit så han storknar. sen sover han i min famn eller på soffan bredvid mej och då i två timmar! jag har prövat att lägga honom i spjälisen men då vaknar han efter bara 30 min så jag får ju sitta med honom/bredvid honom för att han ska få sova ordentligt. nu sover han oftast 2ggr/dag, ett tag velade han mellan 1-2ggr/dag och det var omöjligt att lägga honom i spjälisen den "vanliga" tiden för han jagade bara upp sej själv med att krypa runt och ställa sej upp.

på kvällen är det bara pappa som funkar att lägga. när jag försöker tror han att vi ska leka jag vet inte hur han gör, om han gör så annorlunda egentligen, jag har iaf lagt honom ner, sagt godnatt och gått ut ifall han börjar leka och sen blir det ett evigt springande in och ut för att lägga honom ner och godnatta tills han ligger kvar och inte kryper runt. när han bestämt sej för att han nog är väldigt trött så räcker det oftast att hålla handen eller klappa på ryggen/rumpan/benen tills han nästan somnat.

för nån månad sen fungerade allt som en klocka! han sov och åt enligt "schemat" (hans egna vanetider som jag spann vidare på), lyckades förlänga dagsömnen till 1½h/gång och han sov också en hel vecka utan att äta nånting på natten! sen vet jag inte vad som hände, han blev sjuk plus hamnade i utvecklingssprång och separationsångestfasen och sen har det bara gått utför Gråter han har slutat äta mat, kan inte somna på egen hand, vägrar spjälisen och skriker så fort man närmar sej sovrummet på dan. han vaknar minst tre gånger varje natt för mat och äter mellan 3-5dl/natt och ett tag kissade han igenom varenda blöja vilket gjorde mej nästan galen! för det var bara upp och byta blöja+pyjamas+fixa så det gick att sova i sängen och det höll oss alla tre vakna! nu har vi löst blöjproblemet (active fit som dras åt omlott över magen, glipar inte) och han får sova utan filt vilket gör att han är svalare och äter mer sällan (ett tag åt han 6dl och vaknade varje timme...) men vi är ju tillbaka på ruta ett!!

• milimina

han äter riktigt bra på dagen, om man ska jämföra med hur han tidigare ätit nu tar han 160-200ml/gång jämfört med 80-120ml förut. han äter också varannan-var tredje timma så han äter ordentligt! men som sagt, enbart flaska och ingen mat. olja i ersättningen kan vara värt att prova, på natten blir det allt mellan 40-100ml och på 40 sover han ju inte länge. ska testa inatt!

han var en stökis inatt så jag ska försöka sova lite med honom på fm. ska nämligen iväg till vc två gånger (!) i em så jag måste vara någotsånär utsövd för att inte krocka...

• milimina

misslobaloba,
    det hjälpte (och hjälper) med tydliga rutiner för oss så junior alltid är förberedd på att det är sovdags. men runt 8 mån blev det precis som ni har det nu - han grät när man gick in i sovrummet. det var jättejobbigt men precis när man inte orkar mer, så vänder det! vi kan fortfarande inte lägga honom i sängen för att somna för då börjar han krypa runt och ställa sej, men det går iaf att få honom att sova när man vaggar honom i famnen. han har dessutom börjat växla mellan 2 och 1 sovstund/dag vilket såklart gör det lite svårare att hålla fasta tider och passa in när han är trött men inte övertrött. nu somnar han oftast mellan 19-21.

det är mycket som händer i denna åldern, de börjar kanske krypa, sitta eller rulla runt och annat fysiskt. dessutom börjar de drömma och oj oj vad sömnen går åt skogen då! men det blir bättre! härda ut! det kommer vända snart om det redan pågått 1½ vecka, även om det känns som om det aldrig mer kommer bli bra. våga hoppas.

att städa medan man har småbarn är som att skotta när det fortfarande snöar
  • milimina

vi lät bli sovrummet ett tag, några dagar. han somnar fortfarande inte därinne dagtid men det går iaf att söva honom till natten i sovrummet. men för några dagar så lät vi honom somna utanför, oftast i min famn till flaskan, och sen var den onda cirkeln bruten. så ja, jag skulle låta bli sovrummet ett tag, men försöka igen efter några dagar.

• milimina

teetee,
    det är isåfall mer att han förknippar vällingflaskan med sömn, men inte sängen. han kanske tror att han måste ha flaskan för att sova, om det blir en vana, precis som om man alltid ammar till sömns. nu tänker jag på om/när han isåfall vaknar på natten och inte kan somna om utan flaska, och det blir ju ett problem först när man själv upplever det som ett. somnar han med lite vyss/nappistoppande så är ju allt grejt! somnar han inte utan flaska, men inte är hungrig, ja då förknippar han sömnen med mat och ätande.

vi har försökt få bort juniors nattmål med att inte associera sömn och mat, här har det inte funkat utan han äter ändå så jag misstänker att han äter för lite dagtid. men vi gjorde så enkelt som att borsta tänderna efter då ersättningen (han fick tänder vid 4 mån) och på så sätt få ett bryt mellan mat och insomnande. nu får han gröt innan badet och sen myser vi bara lite innan nattning, så han har iaf fattat att han inte måste äta för att kunna sova och när maken går på semester blir det hårdhandskarna med nattätandet för jag går på knäna nu.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3