både våra dagar och nätter är rent katastrofala nu, ur dröm-perspektivet sett. jag önskar ju att han kunde somna på egen hand kvällstid, sova utan att matas på natten, sova i sin säng dagtid och ta sina lurar samma tid varje dag. just nu känns det som en utopi.
junior flaskas till sömns på dagen. detta dels för att han vägrar äta precis allt utom ersättning, inte ens välling går i honom. han äter då oftare, och självklart sammanfaller oftast hunger med trötthet och han däckar när han ätit så han storknar. sen sover han i min famn eller på soffan bredvid mej och då i två timmar! jag har prövat att lägga honom i spjälisen men då vaknar han efter bara 30 min
så jag får ju sitta med honom/bredvid honom för att han ska få sova ordentligt. nu sover han oftast 2ggr/dag, ett tag velade han mellan 1-2ggr/dag och det var omöjligt att lägga honom i spjälisen den "vanliga" tiden för han jagade bara upp sej själv med att krypa runt och ställa sej upp.
på kvällen är det bara pappa som funkar att lägga. när jag försöker tror han att vi ska leka
jag vet inte hur han gör, om han gör så annorlunda egentligen, jag har iaf lagt honom ner, sagt godnatt och gått ut ifall han börjar leka och sen blir det ett evigt springande in och ut för att lägga honom ner och godnatta tills han ligger kvar och inte kryper runt. när han bestämt sej för att han nog är väldigt trött så räcker det oftast att hålla handen eller klappa på ryggen/rumpan/benen tills han nästan somnat.
för nån månad sen fungerade allt som en klocka! han sov och åt enligt "schemat" (hans egna vanetider som jag spann vidare på), lyckades förlänga dagsömnen till 1½h/gång och han sov också en hel vecka utan att äta nånting på natten! sen vet jag inte vad som hände, han blev sjuk plus hamnade i utvecklingssprång och separationsångestfasen och sen har det bara gått utför
han har slutat äta mat, kan inte somna på egen hand, vägrar spjälisen och skriker så fort man närmar sej sovrummet på dan. han vaknar minst tre gånger varje natt för mat och äter mellan 3-5dl/natt och ett tag kissade han igenom varenda blöja vilket gjorde mej nästan galen! för det var bara upp och byta blöja+pyjamas+fixa så det gick att sova i sängen och det höll oss alla tre vakna! nu har vi löst blöjproblemet (active fit som dras åt omlott över magen, glipar inte) och han får sova utan filt vilket gör att han är svalare och äter mer sällan (ett tag åt han 6dl och vaknade varje timme...) men vi är ju tillbaka på ruta ett!!