Inlägg från: milimina |Visa alla inlägg
  • milimina

Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3

inatt fick inte junior äta nåt mellan 22.30-06.30! det var tufft de första gångerna runt midnatt sen somnade han om rätt snabbt resten av natten med lite tröst, napp och sovfras. iof gav jag honom vatten på flaska då och då men vi har så varmt i sovrummet. det tar vi bort sen, när han lärt sej att man äter på dan. jag känner mej lite manglad men ganska hoppfull om att han snart kommer sova igenom nätterna, hittills har han nog mest vaknat av vana än hunger trots att han ätit. men blir man serverad, så...

dessutom har jag börjat läsa baby whisperer också. nåt måste göras för att komma tillbaka till den där lite mer strukturerade vardagen så vi får nåt styr på mattider och sovvanor. det har varit extremt mycket småätande den senaste tiden eftersom han börjat växla över till bara en sovstund om dan, men ibland sovit två och vaknat mitt i av hunger osv. det känns som att göra honom en otjänst att inte ta tag i detta och hjälpa honom att både äta och sova ordentligt. för att inte tala om hur skönt det vore att själv få sova en hel natt snart!

att städa medan man har småbarn är som att skotta när det fortfarande snöar
  • milimina

sara,

när de börjat resa sej upp så gör de det oavsett hur trötta de är, bara för att de kan. junior har varit exakt likadan och vi slutade helt enkelt lägga honom i sängen då för det funkade inte! han började bara leka och härja runt och till slut var han så omöjligt övertrött att han inte alls kunde somna! det är en period som går över men jag tror inte det är nån idé att försöka söva i sängen då. iallafall var det inte det för oss.

det enda jag kan komma med annars är baby whisperers pick up, put down. i den här åldern använder man egentligen bara put down, dvs man lägger barnet ner igen och gör det outtröttligt tills det ligger kvar. det är jobbigt, skitjobbigt, för det kan ta låååång tid ibland (vårt rekord är 1½ timme mitt i natten) och man är trött själv och har en frustrerad bebis. detta funkade inte under tiden han just börjat med att sätta sej coh ställa sej i sängen för det tog han som en lek. nu funkar det bra och han ligger kvar, för han vet ju om att han är trött och det är inte lika roligt att stå upp längre som i början.

• milimina

mn72,
    rent spontant skulle jag säga att ni skulle amma/flaska innan ni går in i sovrummet, så att ni kan borsta tänderna däremellan. på så sätt blir ju sovrummet fortfarande förknippat med ro och lugn så att han varva ner och somna, istället för att det hattas fram och tillbaka vi gav flaska förut efter bad/blöja/pyjamas och borstade tänderna efteråt (det händer fortfarande att det blir så enstaka gånger), men nu funkar det mycket bättre att ge gröt innan bad osv (han kissade så mycket på nätterna att det gick igenom alla blöjor, därav bytet till gröt). istället har vi klämt in en liten gosstund där vi i förlängningen kommer att läsa en saga sen. då hinner han varva ner i egen takt och somnar fort när vi väl sagt gonatt och lagt honom

• milimina

aha, ja men då är det nog inga problem att sedan gå ut till badrummet, om han är van att alltid ammas i sovrummet.

• milimina

japp wake to sleep är jättebra! det fick junior att själv börja sova över den oroliga stunden och till slut sova 1½-2 timmar utan problem! en annan "metod" jag använder om han vaknar till helt är pick up/put down från baby whisperer. själv måste jag säga att jag föredrar många handfasta råd från den boken, samtidigt som jag verkligen gillar ncss som kanske inte har så handfasta saker att komma med men i gengäld är positiv till samsovning. men det är värt att även titta lite på hennes tips för det är vad som går hem hos oss. junior har vid tio månaders ålder äntligen slutat äta på nätterna och somnar oftast om själv efter att vi började med baby whisperer. vi har även fått styr på dagarna och han är en helt annan kille! trots att han är mitt i ett utvecklingssprång är han så lättsam och härlig att det nästan är för bra för att vara sant!

snegla lite på det och blanda med de tips ni gillar. man måste ju faktiskt inte strikt köra bara en sorts "metod" utan kan använda det som verkar fungera för en.

• milimina

annahconda,
    svar: ja.

det är en orolig fas med otrolig separationsångest, och även insomnande är en separation. det krånglar för nästan alla vid den åldern. junior började dessutom sätta sej och ställa sej upp i sängen då och var helt o-m-ö-j-l-i-g!!

tyvärr har jag inget bra att komma med där för vi gjorde det enkelt för oss och lät honom somna i famnen med flaskan i munnen. man får välja sina strider och vi valde att inte ta det just då eftersom han hade så jobbigt med så mycket annat att det kändes ok att ge honom en lugn kväll och trygghetstankning det sista som blev innan natten.

• milimina

tovaliten,
    det finns massor av info på baby whisperers forum:
    www.babywhisperer.com/smf/index.php
    kort beskrivet handlar pu/pd om att plocka upp barnet i famnen OM det är så ledset att det inte tröstas på plats i sängen (det finns ju arg gråt och ledsen gråt t ex, samt det som kallas "mantra cry" som blir när de är på g att lugna sej själva och falla i sömn, då ska man inte störa), och direkt när det slutat gråta lägga det ner igen. men jag rekommenderar att man läser på om själva utförandet eftersom det är skillnad bl a beroende på ålder plus att jag tycker man ska ha lite mer på fötterna än en kort beskrivning innan man ger sej på att använda det. www.babywhisperer.com/smf/index.php

ang wake to sleep går det till som beskrivet nedan:
    Wake to sleep for naps can be used in two ways.  In each case its best to observe a nap or two and write down the times they move and wake.  You choose one method. 

1)Pressure at the jolts.  You place one hand on your baby’s legs, other on their chest and attempt to assist t hem through the jolts.  You would do this a few mins before the jolts that wake them occur.  You apply pressure until they stop jolting, plus about 5 mins. If they haven’t moved more, you can stand  back and see what happens.  If they fully wake you will have to employ your typical method of sleep to send them back to sleep.  Some babies you have to also shield their eyes with your hand to stop them from looking around.  If you use a paci you can re insert the paci when and if your baby looks for it.  This would be when they are searching for it with their mouth. 

2)Stir them 5-10 mins before they tend to wake. You go in the room 5-10 mins before they tend to wake up and gently rub their cheek, head etc until they BARELY stir and then you let go.  You are attempting to pull them from deep sleep to then start a new sleep cycle. You do not actually wake them up.  If you are not totally sure if they moved, wait a min or two and do it again. This is better then doing it too much and waking them fully.  A bare movement usually works.  If your baby still wakes up you can try doing the wake to sleep a few minutes sooner.  You really have to experiment with the timing.  A few babies have a hard time stirring.  These moms have had some success with just turning them over or moving their entire body in some way.

• milimina

tovaliten,
    men wake to sleep innebär inte att man väcker barnet! man ska bara störa dem såpass att de hamnar i en ytligare sömn igen, de ska alltså som mest röra lite på sej i sömnen eller sucka... "You do not actually wake them up"så då är det inte konstigt att det inte funkar
    forumet funkar som här. det finns klistrade trådar med fakta och tips annars är det att läsa igenom som gäller.

måste återigen trycka lite på att boken är bra att läsa. det funkar inte att ge sej på metoder man bara fått en kort beskrivning av, man ska ha ordentligt på fötterna både för att veta vad man gör och för att orka med att vara uthållig

• milimina

tovaliten,
    aha, då är jag med!

wake to sleep kommer ifrån baby whisperer, så där hittar du inget i somna utan gråt det tog mej 2 veckor att med detta få junior att sova längre än 45 min. ibland somnade han om ifall han fick mat efter 45 min (han var oftast för hungrig för att sova klart, men ville inte äta ordentligt när han var vaken...), ibland somnade han om med bara wake to sleep, men det tog alltså 2v att få honom att sova en timme eller mer utan "hjälp". det gäller att ha uthållighet och tålamod alltså... det är inga snabbfix i nån av böckerna (hur mycket man än skulle önska!!) å andra sidan är ju din tjeja ganska liten än, så hon sover väl antagligen lite oftare istället. vi började med detta när junior fyllt halvåret, då vi kunde se att han inte fick tillräcklig vila. men en fyramånaders sover kortare och oftare... så det är frågan om. det är ju itne för tidigt för att börja sömnträna men frågan är hur stor effekt det har? nån som börjat tidigare kanske har bättre svar på det än jag

ncss funkade också sådär på junior... jag sympatiserar verkligen med innehållet, men i praktiken behövde vi fler verktyg, konkreta tips och mer kunskap som passade in på hans personlighetstyp. det hittade vi i baby whisperer. kanske skulle den boken passa bättre in för er? den handlar om allt runt en vardag i en bebis liv och efter att ha börjat med hennes easy-rutin har vi fått skutan på rätt köl igen! nu både äter han ordentligt dagtid, har slutat äta nattetid och sover bra både dag och natt! allt för att vi fick lite insikt i hur vi ska gå tillväga för att anpassa rutiner kring en spirited-baby!

• milimina

ja när de är riktigt små kan man ju göra hursomhelst och de kör sitt lilla race bredvid men runt 4-5mån börjar de bli medvetna om vad som händer och kopplar ihop saker t ex sömn med mat om de alltid sövs vid bröstet eller flaskan. så det är nog bra att börja i tid tips kan man alltid pröva, funkar det så jeij, annars får man leta vidare. preciss om du säger så sover hon alldeles för korta perioder och hon behöver nog sova en timme i taget iallafall... baby whisperer finns som bok och kan beställas här: www.bokus.com/b/9780743488945.html

nu ska jag gå och lägga mej själv, för junior hade en krånglig natt igår och verkar få det även inatt... men det blir väl kanske så när man börjar gå världen blir ju helt plötsligt annorlunda så jag ska passa på att få lite sömn.

• milimina

frökenj,
    de där uppvaknandena låter precis som junior! exakt samma tider o allt... här var det bara en ovana, så att sluta med mat var inte svårt, han accepterade det ganska omgående (sen att det tog mej tr månader att komma på det samt nå punkten där jag inte orkade mer utan tog "fajten" är en annan femma ). visst påverkar utveckling osv, nästan mest när de börjar sätta & ställa sej upp, men man kan också rätt lätt göra lite accidental parenting som tracy skriver... dvs, man gör en sak som funkar (t ex ammar till sömns) och sen fastnar man i det mönstret eftersom barnet sen inte tror det kan sova utan att snutta, osv osv. kanske skulle han somna utan tutte? risken är ju som sagt att hamna i en vana som är svår att sluta med.

övrig utveckling påverkar mest sömnen, att de sover oroligare, men det går oftast över av sej själv rätt snart.

tova,
    heja! du ska se att det snart funkar

• milimina

lundsabin,
    man får mer på fötterna gällande pick up put down om man läser boken, det går inte att komma undan. bl a så får man veta att en 11-månaders ska man t ex inte plocka upp utan bara lägga ner igen (förutsatt att de inte är helt hysteriska). men man kan få hålla på i två timmar osv, det är inte ovanligt. och det är okej om de är ledsna, de får bli både ledsna och arga, man ändrar ju på vanor och saker man alltid gjort och de är kanske inte alltid med på noterna. det är ju ganska trevligt att få tutta sej till sömns, så det är en vana de såklart gärna vill ha kvar. man får helt enkelt stålsätta sej och verkligen vilja ha en förändring, annars är man snart tillbaka i gamla vanor igen.

enligt de flesta ska man hålla sej till en metod, men det har jag mer förstått som att de menar att man ska vara konsekvent och inte byta mellan olika metoder hela tiden eftersom det förvirrar barnet. det kan ta upp till två veckor att "sömnkura" (för att använda aw:s uttryck) ett barn enligt baby whisperer, och det är för att det är en snäll metod och en del barn väldigt envisa. så har du börjat med något, ska du köra med samma "svar" hela vägen ut oavsett vilken metod du valt att använda i en given situation. att blanda ncss osv spelar nog ingen roll, bara du gör samma sak varje gång.

din dotter är gammal nog att vara utan mat på natten, så du behöver inte vara orolig för att hon ska gå hungrig. gissningsvis gör hon som junior gjorde, tog för sej när det fanns serverat. vaknade hon samma tid varje natt är det garanterat bara en vana, och hon vet helt enkelt inte hur man somnar utan tutte - det är det du måste visa henne att hon kan.

jag tycker nog du kan köra på inatt igen, men kanske skulle du överväga att beställa boken. det finns mycket råd och tips att hämta från den och det är lite annorlunda att sömnkura ett äldre barn som har mer inrotade vanor. om inte annat så hjälper den verkligen till att man orkar hålla fast i det man börjat med då man slipper tvivlet på om man gör en sak rätt eller ej lycka till!!

• milimina

bast,
    tack! Generad

lundsabin,
    att du ammade vid 5 gör ju inte att nattens möda är helt bortkastad men jag tror att du vinner i längden på att försöka jobba på en helt amningsfri natt (även om jag vet att det är sååå skönt att bara få sova att man gör vadsomhelst!) så att inte det heller blir mixade budskap. typ, man får mat ibland och ibland inte? det tog junior två nätter att acceptera att han skulle somna om utan mat och nu får han välling när han vaknar istället. ibland i sängen. det är dock alltid i samband med att han vaknat för dagen och vi sedan kliver upp. men jag ska villigt erkänna att vi har en flaska med vatten vid sängen för de gånger det verkligen kniper mitt i natten...

shn är inget för oss. jag tror visserligen på att man ska låta barnet veta att man finns även om de sover, men inte på att lämna dem ensamma med sin förtvivlan. junior sover aldrig så gott som när han hör musik, prat och ljud i huset, men det är först efter att han somnat som vi lämnar honom, och vaknar han går vi alltid dit när vi hör att han inte somnar om på egen hand.

här på fl verkar de flesta använda sej av antingen 5mm eller shn så du riskerar ju att få en hel del svar i den vägen om du startat en egen tråd (du får gärna länka till den!)

ang pu/pd så är det inte alldeles fel att ta upp, men samma där, försök att så långt det går lugna henne i sängen. och lyssna efter den lite entoniga, monotona mantragråten - det betyder att hon är på väg att lugna sej själv och somna på egen hand och då ska man inte störa. det är viktigt att särskilja de olika sorternas gråt (även om det är skitsvårt!) för att vet aom de är arga, lessna, hysteriska eller just håller på att trösta sej själva.

baby whisperer finns på bokus för en human peng och man kan ju börja med att läsa de kapitel som är mest angelägna, dvs om sömnen i detta läget. men man tjänar mycket på att även kolla in hennes rutinförslag och dagar, eftersom det såklart också påverkar nattsömnen. vi kör en easy-variant som funkar SUVERÄNT på junior, han svarade direkt med att bli en helt annan kille och utan protester följa allt! detta från att ha krånglat med både mat och sömn under en lååååång period!! dessutom var jag taskig nog att starta nattsovandet mitt under ett utvecklingssprång men han gick med på det också!

ett hett tips: försök att så gott det går dela nätterna emellan er. mamma tar två nätter, pappa tar två nätter. annars orkar man inte. jag tog tre själv men jag var då i gengäld färdig att slänga ut honom genom fönstret den fjärde natten eftersom jag inte fått sova nåt alls. och det är viktigt att en o samma person har en natt igenom eftersom även byte av förälder "stör" omsomnandet. man orkar inte mer än två nätter om man dessutom ska behålla förståndet...

• milimina

oj här kom det ju massa mer medan jag skrev

dream feed: ja man ska egentligen inte ge ett såpass gammalt barn det utan avveckla runt 9 mån. MEN: om jag visste att junior ätit dåligt under dagen, så fick han en slurk i sömnen ändå, så att jag visste att han skulle klara natten. det gjorde jag om det behövdes i några veckor innan vi nu slutat med det helt. istället ser vi till att han är fullproppad med mat innan sovdags så vi inleder kvällsrutinen med att ge honom en stadig portion gröt

tröstning: ord kan störa. jag hyssjar bara, schhhhschsch, och det räcker för junior. men, alla barn är olika! en del behöver höra rösten och i början fick jag även mumla lågt och nynna ibland för att han skulle veta att jag fanns där. man får ta lite i taget och man märker ju vad som funkar bäst efter ett tag.

dagsömn: bra dagsömn ger bra nattsömn! både ncss och bw är klara på den punkten ta kampen om natten först och dagen sen. jag gjorde båda men det var för att vi var i verklig kris! han sov alldeles för lite och för sällan och mådde inte bra på det. rutiner betyder bara att man gör samma saker efter varandra men inget om hur länge en sak ska pågå. rutin är inte lika med schema i annat än aw's värld

• milimina

oj men den lilla tjejen måste ju ha varit mycket yngre än 11 mån? jag vågade själv inte sluta nattmata före junior blivit 10 mån, jag trodde ju att han behövde äta. men till slut märkte jag att han åt för att han fick mat och det handlade bara om vana och mys, inte ett dugg om näring. på en mindre bebis gör det förstås skillnad om man plockar bort allt men när han/hon är snart ett år... det är mycket lättare på ett barn som äter fast föda att se om de ökar intag under dan jag skulle nog inte våga sluta nattmatning på ett ammande barn, för då vet man inte hur mycket de egentligen äter och om de tar igen det dagtid. som sagt är ju inte jag nån expert heller men jag kan komma med tips och nya vinklar.

apropå dagslurarna så är det garanterat för att hon är van att vakna den tiden som den halvtimmen är "kritisk". så är det hemma hos oss fast efter 45min-pass. och om du sover med henne några dagar kommer hon själv att börja kunna sova längre tror jag. fem dagar är kanske lite i kortaste laget, men  man vet aldrig! bara för att det tog junior flea veckor är ju inte alla barn så bw har mycket bra beskrivningar av olika bebistyper och junior är helt klart av den högenergiska sorten, så han är lite krångligare med just sånt. man måste verkligen se till att hålla koll om han börjar bli trött för han glider såååå snabbt in till övertrött om man inte är med! därför har vi fått kämpa så mycket... men nu går det nästan som på räls varje dag (och natt) så det är värt att orka kämpa.

• milimina

jag gav det två månader att få sömnen att funka innan jag vågade fresta på alltför mycket - men alla bebisar är ju inte lika motsträviga som junior för det mesta räcker det med två veckor och sen kan man göra undantag. vi var dock tvungna att jobba stenhårt innan både tider och sömnlängd satt som det skulle, och under den tiden gjorde jag bara nödvändiga utflykter samt såna som passade in på rytmen, så att han t ex kunde sova på rätt tid om än inte lika länge. (satt alltså inte bara hemma och ugglade i 2 mån, då hade han klättrat på väggarna av tristess inte jag alltså, men han jag har ju ett helt hus att renovera, suck)

när vi inte är hemma sover han i bilen, vagnen eller sjal (sällan). det är först efter att vi skaffat en beg kombivagn med helt plant liggläge han nu sover mer än 45 min i vagn, och det för att han vill ligga på sida eller mage samt kunna vända sej om han ska sova långa stunder. den har vi dock aldrig med på utflykter eftersom den är för tung, så då får man helt enkelt ta att han sover lite mindre. oftast sover han igen det annars får man kompensera med tidig nattning...

junior är och kommer troligen förbli en sån som har svårt att stänga ute omvärlden när han ska sova. jag måste lägga för en filt så att han inget ser om han ska somna i vagnen, det finns ju så mycket att se och upptäcka därute! det är underbart med sån aptit på livet, men det gör onekligen detta med sömn till en utmaning. fast ibland måste man göra ett bryt, man orkar inte tänka sömn jämt, jämt, jämt... precis som bast säger. ett tag sket vi i allt och bara lät det vara som det var innan vi tog nya tag. man måste få göra så också.

Svar på tråden Somna utan gråt/NCSS, en mjuk "metod" för att hjälpa barnet att sova. Pepptråd nr. 3