bast,
tack! 
lundsabin,
att du ammade vid 5 gör ju inte att nattens möda är helt bortkastad
men jag tror att du vinner i längden på att försöka jobba på en helt amningsfri natt (även om jag vet att det är sååå skönt att bara få sova att man gör vadsomhelst!) så att inte det heller blir mixade budskap. typ, man får mat ibland och ibland inte?
det tog junior två nätter att acceptera att han skulle somna om utan mat och nu får han välling när han vaknar istället. ibland i sängen. det är dock alltid i samband med att han vaknat för dagen och vi sedan kliver upp. men jag ska villigt erkänna att vi har en flaska med vatten vid sängen för de gånger det verkligen kniper mitt i natten...
shn är inget för oss. jag tror visserligen på att man ska låta barnet veta att man finns även om de sover, men inte på att lämna dem ensamma med sin förtvivlan. junior sover aldrig så gott som när han hör musik, prat och ljud i huset, men det är först efter att han somnat som vi lämnar honom, och vaknar han går vi alltid dit när vi hör att han inte somnar om på egen hand.
här på fl verkar de flesta använda sej av antingen 5mm eller shn så du riskerar ju att få en hel del svar i den vägen om du startat en egen tråd
(du får gärna länka till den!)
ang pu/pd så är det inte alldeles fel att ta upp, men samma där, försök att så långt det går lugna henne i sängen. och lyssna efter den lite entoniga, monotona mantragråten - det betyder att hon är på väg att lugna sej själv och somna på egen hand och då ska man inte störa. det är viktigt att särskilja de olika sorternas gråt (även om det är skitsvårt!) för att vet aom de är arga, lessna, hysteriska eller just håller på att trösta sej själva.
baby whisperer finns på bokus för en human peng och man kan ju börja med att läsa de kapitel som är mest angelägna, dvs om sömnen i detta läget. men man tjänar mycket på att även kolla in hennes rutinförslag och dagar, eftersom det såklart också påverkar nattsömnen. vi kör en easy-variant som funkar SUVERÄNT på junior, han svarade direkt med att bli en helt annan kille och utan protester följa allt! detta från att ha krånglat med både mat och sömn under en lååååång period!! dessutom var jag taskig nog att starta nattsovandet mitt under ett utvecklingssprång
men han gick med på det också!
ett hett tips: försök att så gott det går dela nätterna emellan er. mamma tar två nätter, pappa tar två nätter. annars orkar man inte. jag tog tre själv men jag var då i gengäld färdig att slänga ut honom genom fönstret den fjärde natten eftersom jag inte fått sova nåt alls. och det är viktigt att en o samma person har en natt igenom eftersom även byte av förälder "stör" omsomnandet. man orkar inte mer än två nätter om man dessutom ska behålla förståndet...