• Jomppelina

Vi som gillar tidsenlig retro inredning!

Känner mig så ensam om att gilla och föredra gamla inredningsdetaljer och design av alla de slag. Testar läget här; är jag ensam eller hakar du på?

Allt från väggar, golv och tak till faktiska nyttoprylar, från sekelskifte till 70/80-tal.

Berätta vad du har hittat på loppis, eller känner du till var man kan hitta något som eftersöks?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-30 13:00:59:
    Jemmifers kanonbraiga lästipslista. Du som har böcker som inte finns med, komplettera gärna. Du som har andra lästips; berätta gärna:

Hela familjens hobbybibliotek:

Baskläder för dig som syr
    Batik och ljusstöpning
    Brodera med symaskin
    Brodera, klippa, sy
    Garderob för småfolk
    Kläder i olika material
    Korgarbeten
    Lättsydda accessoarer
    Mjuka leksaker
    Quiltat - praktiskt och snyggt
    Roliga mönstertryck
    Sköna baby- och småbarnskläder
    Sticka till familjen
    Sy för baby och barn
    Sytips för heminredning
    Sömnadstips för hemmet
    Träslöjd
    Utnyttja din symaskin
    Virka till hemmet
    Vävning som hobby

Stora ideböckerna:

Stora boken om antikt, gammalt och nästan nytt*
    Stora boken om att sticka och virka
    Stora boken om att vårda och renovera
    Stora boken om blommor i vas och kruka
    Stora boken om handarbete
    Stora boken om heminredning
    Stora boken om hobbyodling
    Stora boken om krukväxter
    Stora boken om livet förr
    Stora hemhandboken
    Stora husboken
    Stora julboken
    Stora samlarboken
    Stora trädgårdsboken
    Stora örtaboken
    Stora bakboken
    Stora boken om drinkar och drycker*
    Stora boken om fisk och skaldjur
    Stora boken om god och billig mat
    Stora boken om kött*
    Stora boken om sallader*
    Stora boken om smörgåsar & smörgåstårtor*
    Stora matboken

De ideböcker med en * är INTE märkta "stora ideböckerna" men de har samma snitt och storlek. De är dock lite nyare än de som är märkta. Typsnitten skiljer sig också åt på bokryggen.

• Svar på tråden Vi som gillar tidsenlig retro inredning!
  • Jomppelina

jag har inte hunnit läsa den ännu själv, men visst är det lite kul bara att veta att det var hennes första. Måste nästan läsas pg det.

• Boothwalker

Jag har läst halva eller nåt. Blev inte av att ag läste ut den Inte för att den var dålig utan för att det inte blev av...

• Limikas mamma

Halloj! Jag är så glad för nu har jag (läs maken) nästan renoverat färdigt vårat kök. Men jag undrar om inte man är lite knasig, för jag kunde bara inte slänga ut det gamla köket med gamla (fina) hemmabyggda köksskåp. Många som varit här har tyckt att det enklaste vore att riva ut allt och börja om med nya skåp och stommar från ngt "köksföretag", men jag har bara svarat att "jaja, men jag vet inte hur jag vill ha det ännu, så jag gör så här så länge!" Och då menar jag alltså, sparar det gamla köket, men tapetserar med en bra tapet och målar skåpen (luckorna skickade jag till en lackerare). Hur har ni gjort? Har ni satt in nya kök i era gamla hus, eller försökt att behålla det som det har varit? Eller har ni rentav rivit ut ett "nytt" kök och återskapat ett gammalt?

• Boothwalker

Vi gjorde om vårt kök för ett par år sedan. Det blev helt nytt. Ikeastommar och luckor och så. Vi ville lägga trägolv men det kan vara opraktiskt i ett kök då smutsen samlas lite i springorna och sånt. Så vi har en plastmatta som ser ut som ett gammalt trägolv. Den är jättesnygg faktiskt och ser ut som ett äldre golv. Hela köket har en lite äldre stil. Köksoffan sov min farfars föräldrar i och den är härligt sliten. Köksbordet är också från farfars föräldrahem =) Luckorna rev vi ut men de var inte så gamla att det var snygga eller så nya att de var fräscha. Har man så gamla som du verkar ha så tycker jag det verkar kul att spara =). Lycka till med renoveringen. Och hoppas ni blir klara. Vi har ännu inte satt upp alla lister fast det i princip varit klart i ett par år nu =)

• daphniamagna

Har laddat upp lite bilder från mitt (väldigt stökiga) vardagsrum i mappen "retro" i mitt galleri

• Jomppelina

När vi flyttade in här där vi hyr nu (en gammal större mangårdsbyggnad) så erbjöd hyresvärden att byta ut köket, eftersom det var ett gammalt slitet och "opraktiskt" kök. Jag protesterade villt och bad att få måla om det som det var och det fick jag. De kommer säkert att riva ur det när vi en dag flyttar, men jag älskar det och tycker att det vore helgerån. Kan vara ett trettiotalskök, och helt underbart, byggt på plats. Går inte att riva ut och bevara skulle jag tro, så jag kan inte heller köpa loss det när jag flyttar... men det hade jag verkligen velat. Det skulle bli en byggsats utan dess like i så fall *tänker...GÅR det?? hm. *.

• Jomppelina

Daphnia; DET DÄR är inte stökigt. Trust me!! *ser mig omkring och skakar på huvudet!*.

Hennes bilder ligger i hennes mapp retro, för den som liksom jag letar förgäves =)!

• Jomppelina

Ah, du hade skrivit det ser jag nu... läste nog lite för fort!! Ber högaktningsfullt om ursäkt! =)!

• Limikas mamma

Boothwalker: jag måste erkänna att äldsta skåpet inte kan vara mer än från 30-talet och sedan har de tillverkats efter behov och renoveringar framöver till slutet på -50(?). Men vad som jag tycker är speciellt är att det är min morfar, min morfarsfar och min morfarsfarfar som byggt och satt upp skåpen. Och de är hur fina som helst och rymliga. I övrigt har vi ungefär som du skriver om ditt hem, ett plastgolv i trägolvsimitation, en gammal hemsnickrad soffa (lika årgång som huset?, ett stort matbord som mormor ropade in på auktion på 50 talet( tror att det tillhört en 20-30 tals matsalsgrupp) och stolar till som hon o morfar köpte när de gifte sig -47)
    Och ja, jag hoppas också att vi "blir färdiga" med renoverigen. Men alltid brukar det vara nåt som väntar och väntar...=0)

• Limikas mamma

Jomppelina: Har du också låg (ganska) diskbänk med snedskåp över för diskställ etc? Jag håller på att klura ut hur jag ska kunna installera en diskmaskin under min diskbänk (för en del modernt vill jag inte leva utan längre!!!) men jag tror att det ska gå precis på höjden. Saken är den att skulle jag höja diskbänken så blir Snedskåpet (med högt överskåp )alldeles för lågt i förhållande till bänken...Men det ska nog gå ändå

Svar på tråden Vi som gillar tidsenlig retro inredning!