• sininen

Baka bröd?

Jag vill baka bröd så att det alltid finns i frysen, men jag suger på att baka! Så jag är ute efter ett recept på enkelt men gott bröd!

• Svar på tråden Baka bröd?
  • skåneflicka

jag brukar ta en paket jäst, 6 dl vatten, lite salt och sen rågsikt i så att det blir en lagom deg. 175 grader. Man kan hälla i lite vad som helst, tex byta en del av vattnet mot tex filmjölk... Idag tog jag mörkt lantbrödsmjöl och rivna morötter - det blev gott. beror ju lite på vad du vill ha för sorts bröd...

• sininen

åh, låter supergott.

Jag tänkte mig något enkelt med gäst, mjöl och havregryn. Mamma brukade bakade med dom ingredienserna.

• skåneflicka

det går säkert att hälla i lite havrregryn - min mamma brukade ta resterna på havregrynsgröten från frukosten. Hon talade dock aldrig om det när jag var liten för hon var rädd att vi skulle tycka det var äckligt... Min kompis pappa brukade tömma kylskåpet, en gång tog han en bit princesstårta i brödet - det gick bra det också!!! Det är bara att prova sig fram.

• tindra79

Hej! Här är ett recept på jätte goda bröd bullar!
    1 paket jäst
    5 dl vatten
    1/2 dl matolja
    9 dl vetemjöl
    4 dl grahamsmjöl
    3 msk linfrön
    3 tsk salt
    1 tsk socker
    225 grader i 7-8 min beroende på hur stora bullar du gör
    Blanda alla ingredienser o låt det gäsa i bunken 30 min
    Sen gör du bullarna o låter dem gäsa på plåten 30 min...
    Jag verkligen älskar detta bröd!
    Är trött på limpor, så det är är perfekt!!!
    Första gången vart dem lite små men snart lär man sig hur stora man ska rulla dem!!!
    Lycka till

• Caroline79

Jag brukar baka sesamrutor, enkelt recept utan för mkt krångel, går inte att misslyckas med, är dock inte havretgryn med i. Men blir en långpanna bara att skära i rutor och frysa in.

50 g jäst
    5 dl vatten (37C)
    1/2 dl matolja(oliv går bra)
    2 tsk salt
    1 dl sesamfrön
    ca 12 dl vetemjöl( helst special vetemjöl)

Pensling och garnering: uppvispat ägg och sesamfrön

1. Smula ner jästen i bunke, häll vattnet över och rör tills jästen löser sig.
    2. Tillsätt olja, salt och sesamfrön
    3. Arbeta in det mesta av mjölet, knåda degen kraftigt tills den är blank och smidig, låt jäsa under duk ca 30 min. Sätt på ugnen 225 grader.
    4. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda smidig, platta ut degen i långpanna med bakpapper (30*40 cm) Skär degen i rutor, jäs under duk ca 30 min
    5. Pensla bröden och strö över sesamfrön, grädda i ugn ca 15-20 min( eller fin färg och känns torra).
    6. låt bröden kallna på galler under duk, bryt isär dom när de kallnat, frys in om du vill

Samuel 050719, mitt lilla busfrö
  • Niinis

rekommenderar inte havregryn! iallafall inte bara sådärr, grynen utan att man lagar eller mjukat upp dom först. gjorde bröd med havregryn en gång och de var skiiit äckliga!

• Mr Tommy

En klassiker är Scones ... dom e go dom :P

• sininen

Niinis, men jag nämnde att min mamma brukade baka ned havrgryn och hon gjorde inget särkilt med dom och dom var skiiiitgoda!

• hönapöna2

50g jäst
    5 dl ljummet vatten
    lite olja
    lite salt
    mjöl
    låt jäsa minst en timma
    knåda och lägg i formar
    jäs igen
    ugnen 200 gr 25 min

jätte enkelt. mjöl kan man blanda hur man vill men jag tar max 4 dl grovt. det blir godast.

• 704regan

Familjens favorit just nu är panini
    5 dl vatten värms till 37 grader
    hälls över 25 gr jäst
    tillsätt 1-2 msk olja o 2 tsk salt
    1 dl grahamsmjöl
    9 dl vetemjöl
    Blanda till en ganska lös deg som jäses i 1 timme drygt
    om du använder assistent/maskin ta bort degkrokar

Häll ut degen försiktigt på bakbord och dela i 3 delar som vrides fösiktigt till avlånga bröd

Låt jäsa på plåt ovanpå spisen under tiden ugnen värmes till 250 grader

Pensla med vatten o strö över sesamfrö o grovt salt

Grädda i 10 minuter stäng av värmen och låt bröden vara i ugnen i ytterligare 10 min

Låt svalna utan bakduk

• Jannamia

Det här brödet bakas flitigt här hemma.  Är omtyckt av både stora och små!

Dinkelbröd

½ paket jäst
    5 dl ljummet vatten
    2 nypor havssalt
    ½ dl olivolja
    1 stor riven morot
    2 msk flytande honung
    13 dl dinkel ljust mjöl

1 dl blandade frön/nötter ex solros, sesam, pumpakörnor, valnötter m fl.

Sätt ugen på 250 grader.
    Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt olja, salt, honung och moroten. Arbeta in mjölet noga.
    När man bakar med dinkel så är det viktigt att man låter degen vara ordentligt klibbig, dinkel suger upp mer vätska. Låt jäsa i 30 minuter. Häll i degen i en smord form, strö över fröblandingen och låt jäsa ytterliggare minst 30 min.
    Grädda 10 min, sänk värmen till 200 grader och grädda ytterliggare i 20 min.
    Ett tips är att göra degen på kvällen och låta den stå i kylen över natten i en plast bunke, då jäser den sakta men säkert.

Ingen är så rik att den har råd att förlora en vän.
  • miamia2

Detta bröd bakar jag en del..

Tekakor
    5 dl havregryn
    1 l mjölk

Låt stå kallt i kylskåp över natten.

Dagen efter tillsätts:

3 hg smält margarin
    1 1/2 dl socker
    salt
    4 pkt jäst
    2 l vetemjöl

Gör så här:
    Blanda ihop degen. Kavla ut en tunn platta och ta ut tekakor med ett runt tekaksmått. Läggs direkt på plåten och jäses 30-40 minuter. Nagga med en gaffel.
    Obs! Ska alltså bara jäsa en gång.

Grädda i 200 grader tills brödet har fått lite färg.

Svar på tråden Baka bröd?