• rew

Atopiskt eksem

Min son har fått atopiskt eksem konstaterat för en vecka sedan. Han är röd i knäveck och armhålorna, men ävem fläckvis i ansiktet+ över nästan hela bålen. Vi smörjer honom två gånger per dag med Decubal.

* När kan vi vänta oss en "förbättring"?

* Tror ni att han alltid kommer att vara så här röd? Eller går eksemet i vågor?

• Svar på tråden Atopiskt eksem
  • Frusna flickan

Mn son fick samma diagnos när han var 5 månader tror jag. Vi fick smörja honom med Locabase med propylenglykol i flera år. Att man tillsatte propylenglykol var för att kunna få det på recept och på så sätt subventionerat. Vi provade även decubal och andra salvor med karbamid men karbamid ökade kliet.

Salvan jag nämnde ovan var kanon. Vi fick också Mildison att ta i just vecken när det blev lite värre perioder. När vi smorde höll vi allt i schack och han såg fin ut. Nu när han är elva år är det lite svårare att smörja varje dag och eksemen ser inte alls ut som förr. Nu har han mest torr hud och väldigt tora händer men det beror främst på flitigt handtvättande.

Nu tar vi Locoid (lite starkare än mildison) på krisområden då det behövs. Salva är a- o för att hålla eksemen borta, alltså att de ej ska riva upp sig.

Just det röda du beskriver ska man ta lite kortson på, mildison finns receptfritt och kan användas på små barn. Anv den morgon och kväll i en vecka sedan 1 gång om dagen några dagar och sedan varannan några dagar sedan slutar ni med den och anv enbart mjukgörande. Det är toppenbra. Man ska stega ut den.

Vi har varit hos eksemexperter på Sahlgrenska som sagt detta så det är ingen fara med tillförlitlighetern :) Vår son har ändå haft ganska lindriga exem vill jag ha sagt.

Trösta dig med att det oftast blir bättre när barnet blir äldre.

• PecklinG

Hejsan, jag har fått diagnosen atopiskt eksem. Jag har haft det så länge jag kan minnas. De på hudmottagningen i vällingby har tyvärr inte sagt till mig att det kommer försvinna. Smörjer mig med Elocon som e den starka kortison krämen. Det man kan glädja sig över e att eksemet inte finns där hela tiden utan försvinner men kommer tillbaka... tyvärr..

• rew

Läkaren vi var hos sa att vi inte skulle använda kortison eftersom det inte hade någon läkande effekt och eftersom han inte kan klia sig medvetet än

• Miss Lau

Min dotter är 5 år och fick atopiskt eksem när hon var ca 8 mån, plus att det då konstaterades allergi som förvärrade eksemen. Har hela tiden smörjt med propylenglykol i Essex B kräm två gånger om dagen och kortison när det blossar upp. Nu använder vi Elocon som är en stark salva men tidigare har hon haft både Mildison och Locoid. Min dotter är 5 år och vi har väl inga större forhoppningar om att det ska gå över.

• Frusna flickan

Nej försvinner gör det ju aldrig men som vuxenbrukar det yttra sig på andra sätt som tex väldigt torra händer etc. jag tycker att det märks stor skillnad nu när det gått 11 år.

• rew

DEn läkaren vi pratade med menade att många barn är symtomfria när de börjar skolan!

• rew

Det som jag egentligen undrar är ju om eksemet kommer och går eller om han alltid är "aktiv"!

Det står ju även att denna eksemtyp är ärftlig. Men varken i min eller min sambos släkt finns det eksem varken hos vuxna eller barn!

• rew

Nu bara ramlar frågorna över mig.

Frusna flickan, behandlade ni med Mildisonen är er son var väldigt liten, min son är 4 1/2 månad!

• Velan

Jag hade atopiskt eksem (böjveckseksem) när jag var liten, i knävecken. Vi smörjde med kortisonsalva och det försvann. Sedan hade jag inga problem förrän i 15-årsåldern, då jag fick i vecket under ena skinkan. Även då behandlade jag med kortison och blev bra. Sedan dess har jag inga problem. Så eksemet kan komma och gå och man kan nog ha olika "svåra" varianter.

• Frusna flickan

Ja han var i precis den åldern tror jag. Han hade eksem från födseln. Han var alltid rödblossig om kinder och så minns jag. Mildison var räddningen, när man använt den några dagar som jag beskrev ovan och stegar ut den och sedan underhåller med mjukgörande minst två gånger om dagen håller man det fint. Blossar det sedan upp igen får man köra en ny kur men man får aldrig glömma det mjukgörande. Mildisonen är för övrigt väldigt mild.

Fråga på bvc om du är osäker. De har ju läkare som man kan få träffa. Sköterskorna säger olika allihop så de kan man ju inte lyssna på.

Ingen av oss har heller eksem i släkten men däremot kan ju deras barn i sin tur ärva det.

Svar på tråden Atopiskt eksem