Mn son fick samma diagnos när han var 5 månader tror jag. Vi fick smörja honom med Locabase med propylenglykol i flera år. Att man tillsatte propylenglykol var för att kunna få det på recept och på så sätt subventionerat. Vi provade även decubal och andra salvor med karbamid men karbamid ökade kliet.
Salvan jag nämnde ovan var kanon. Vi fick också Mildison att ta i just vecken när det blev lite värre perioder. När vi smorde höll vi allt i schack och han såg fin ut. Nu när han är elva år är det lite svårare att smörja varje dag och eksemen ser inte alls ut som förr. Nu har han mest torr hud och väldigt tora händer men det beror främst på flitigt handtvättande.
Nu tar vi Locoid (lite starkare än mildison) på krisområden då det behövs. Salva är a- o för att hålla eksemen borta, alltså att de ej ska riva upp sig.
Just det röda du beskriver ska man ta lite kortson på, mildison finns receptfritt och kan användas på små barn. Anv den morgon och kväll i en vecka sedan 1 gång om dagen några dagar och sedan varannan några dagar sedan slutar ni med den och anv enbart mjukgörande. Det är toppenbra. Man ska stega ut den.
Vi har varit hos eksemexperter på Sahlgrenska som sagt detta så det är ingen fara med tillförlitlighetern :) Vår son har ändå haft ganska lindriga exem vill jag ha sagt.
Trösta dig med att det oftast blir bättre när barnet blir äldre.