• rew

Atopiskt eksem

Min son har fått atopiskt eksem konstaterat för en vecka sedan. Han är röd i knäveck och armhålorna, men ävem fläckvis i ansiktet+ över nästan hela bålen. Vi smörjer honom två gånger per dag med Decubal.

* När kan vi vänta oss en "förbättring"?

* Tror ni att han alltid kommer att vara så här röd? Eller går eksemet i vågor?

• Svar på tråden Atopiskt eksem
  • Frusna flickan

Bonita: kortison ska alltid stegas ut. huden måste hinna vänja sig och börja producera kortisonet själv. Man kan inte intensivsmörja och sedan sluta tvärt.

• rew

Det verkar vara väldigt olika bud vad det gäller kortison. Använda eller inte? Sluta tvärt eller stega ut? Känns som det är olika svar från varje läkare.

• Miss Lau

Jag tror att det beror på hur mycket och vilken sorts eksem man har. Vår läkare har sagt att vi absolut inte ska vara rädda att smörja dottern med kortison, och det ska göras "ordentligt" (dvs minst en vecka och sen trappa ner) när eksemen flammar upp. Skulle vi nöja oss med mjukgörare så går de aldrig över och i värsta fall blir de inflamerade. Vilket tyvärr har hänt när vi varit försiktiga.

• Amita

Man ska inte använda kortison i onödan bara om det absolut behövs och då trappa ner långsamt.

• Cecilia1983

En lite fråga bara, vad händer med huden om man använder kortison - tunnas den ut?
    Jag har använt kortison sedan jag var 4mån och är idag 24år, min eksem går inte bort med bara mjukgörande och ibland inte heller med kortison.
    Förstår inte varför folk är så rädda för kortison...jag har inte tunn hud, på förlossningen sa de till mig när de skulle ge mig en spruta att det var den tjockaste hud de någonsin stött på...

• Miss Lau

Förstår inte heller den överdrivna rädslan för svaga kortisonsalvor som tex Mildison. Vår läkare jämförde mildison med lättöl och menade att smörja med mildison var som att dricka en lättöl. Alkohol är skadligt, men det är knappast någon större skada att ta en lättöl en gång om dagen. Vär läkare har sagt att det skadar mer att inte smörja ordentligt än att använda kortison. Det är den info vi fått.

• rew

Nu har jag smörjt min son med Mildison i två dagar, morgon och kväll. De röda fläckarna försvanna i princip efter första gången!
    Det känns bra, hoppas nu att det blir en lugn period där vi kan hålla efter det med mjukgörande kräm!

• Lottis77

rew: Var inte rädd för att fortsätta ett par dagar till och sedan trappa ner. Bättre EN rejäl kortison-kur än att behöva upprepa den flera gånger. Kortison tunnar INTE ut huden, i alla fall inte så mild variant som Mildison.

Bortskänkes: bebis 18 mån med tandsprickning!
  • bellanbus

Har inte läst hela tråden, min dotter har atopiskt eksem och hennes har varit väldigt lindrigt, hon hade ganska så mkt i ansiktet under det första året, men sen har det mer hållt sig till väldigt torr hud på gränsen liksom hela tiden.
    Men nu har det börjat "blossa" igen, nu är hon 6, kommer i ansiktet och fläckvis på kroppen små ansamlingar...

Det är bara o smörja smörja smörja....

• rew

Vi hann inte göra färdigt Mildisonkuren riktigt. Blev avbrutna av en maginluensa. Inte roligt på en 4 månaders. Har legat inne på sjukhus i två dygn med dropp. Tar nya tag med eksemet nu!

• PreMama

rew,
    Jag är maken är i 30års-åldern och båda har fortfarande atopiskt eksem. Det är m.a.o. inte alls säkert att man "växer ifrån" det.

Kortison är mycket bra när det används som det ska. Om det hunnit bli inflammerat fungerar pevison eller recepfria dactacort (svampdödande + mild kortison) bättre eftersom enbart kortison inte tar bort inflammationen.

Personer med atopisk hud har generellt mer jästsvamp i huden än personer som inte lider av eksem. Svampinflammationerna (riklig eller långvarig atopisk eksem) avhjälps alltså enbart av svampdödande tillsammans med kortison.

Mitt eksem var betydligt mycket värre när jag var yngre och då fick jag nästan alltid kortison att smörja med, betapred kortisontabletter och pevison därtill.

Vänd er gärna till hudmottagningen istället för vanliga vårdcentralen för råd. Kan slå ett slag för Sofiahemmets hud- och allergimott. om ni bor i Stockholm eller har vägarna förbi.

• rew

PreMama: Kan man "går förbi" Vårdcentralen och ringa direkt till hud eller liknande?

• Bonita666

kan det verkligen vara emksem min son har? det kom tillbaka bakom öronen och på kinderna igår, så jag smörjde in med kortison, sen vips efter 1 timme så var det borta, och har inte kommit något mer, om det är eksem försvinner det på en timme då?

• lurv

Jag har också 2 söner med atopiska eksem. Vi använder Miniderm 2 gånger om dagen samt Mildison vid behov. Mina killars eksem blir sämre när de har en infektion typ förkylning eller magsjuka och då används Mildison.

Vi använder också av Dusch och badolja från apoteket varje kväll när de badar.

En annan sak som kan vara bra att tänka på är att när eksemet är aktivt så var sparsam med att ge livsmedel som kan hetsa eksemet. Även om barnet inte är allergiskt så retar vissa livsmedel huden när den redan är irriterad. Exempel på livsmedel som kan vara irritanter är röda livsmedel och citrusfrukter.

Att inte använda parfymerat tvättmedel och sköljmedel är också bra om man har eksem.

• PreMama

rew,
    Nej. Du måste ha remiss från vårdcentralen alt. gå till en privat mottagning.

Vill också göra ett tillägg till lurvs kommentar om oparfymerat. Det är bra om allt är oparfymerat (eller åtminstone bara milt parfym.): tvål, schampo, balsam, aldrig använda creme med parfym på eksem- inte ens weleda - och sköljmedel bör man tydligen inte använda alls.

Stress är ofta mer eksemframkallande än födoämnen för atopiker även om just röda livsmedel och citrus kan vara värda att undvika.

Hoppas det blir bättre snart!

Svar på tråden Atopiskt eksem