Inlägg från: mn75 |Visa alla inlägg
  • mn75

Visa mej ert kök!

Nu har vi betällt vårt kök Det blir nästan enligt de bilder jag har i galleriet. Det är några lådor som har tagits bort under en bänkskiva och sedan har en större låda blivit till två mindre.
    Men hur ska jag göra med väggarna Kakel- färgtips och form tas gärna emot Köket kommer att bli i äkta körsbär. Jag har ju sneglat mot att sätta glasskiva i hörnet vid diskhon, men då vet jag inte hur jag ska lösa det på den lite högre väggytan som finns ovanför diskmaskinen Kakel blir det i a f vid spisen.
    På golvet blir det troligen Tarketts gråa plastmatta som imiterar klinkersgolv http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/vinyl/article/15651/article.asp, alt samma men i brunt

http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/vinyl/article/11188/article.asp
    http://www.tarkett-floors.com/floors/site/sv-se/topic/vinyl/article/11190/article.asp

• mn75

Black Lady

Jag tycker att det är snyggt plastgolv och ifall du bara kastar en hastig blick på det så tror du att det är klinker, i o m att det inte är ett blankt plastgolv utan har struktur, dvs fogar mellan plattorna.

Vi har hund och (än så länge) en 10 månaders pojke.... Så jag tänkte ha plastmatta tills åtm barnen har nått tonåren.....

Det är den här gluggen ovanför diskmaskinen som ger mig huvudbry.
    Vad ska jag göra med den Kakla Måla Tapetsera
    Att sätta en glasskiva dit blir onödigt i o m att det inte borde stänka vatten dit
    Resten av de (på denna bild) synliga väggarna mellan skåpen drömmer jag om att täcka med en glasskiva

• mn75

AbsoluteCilla
    Det kan man diskutera, om det är smart eller inte. Men ingen förståsigpåare, typ vvs-killar har klagat. Och jag var inte villig att pruta på mina krav gällande diskmaskinens placering, dvs upphöjd, sedan så skulle diskbänken/vattnet blivit för långt borta från spisen om jag inte hade placerat diskbänken lite längre ifrån diskmaskinen, men mera mittemellan. Se fler bilder i mitt galleri
    Jag har försökt planera så att det ska gå att vara flera personer samtidigt i köket, utan att man springer ivägen för varandra

Tack för era åsikter om mitt lilla väggproblem Jag ska fundera vidare..... Det finns ju en vitrindel till vänster om dörren, så jag borde ju ha samma där....

• mn75

Intressant diskussion som har kommit upp gällande mitt kök

Jag ser alltid diskussioner som vettiga/nyttiga, fastän jag inte kanske håller med i allt

Avståndet mellan vatten och diskmaskin är fågelvägen ca 110cm och mellan vatten och spis ca 150cm. Så jag är medveten om att det är ett stort kök, med en del avstånd. Men jag har långa ben

Klott på golvet är jag inte rädd för i o m att vi kommer att välja plastgolv.

Sen så har vi två katter och en hund, som äter våra ihopskrapade rester, så jag tror inte att jag kommer att stå och rengöra så många tallrikar innan de sätts i diskmaskinen. 

Diskbänkens placering mittemellan diskmaskin och spis blev en kompromiss för att jag inte ville bära heta potatiskastruller snett över ett golv innan jag kan hälla bort vattnet. Nu kan jag bära den längs med en bänkyta och det är något som rekommenderas om man läser rekommendationer för planering av nya kök. Avståndet är tyvärr ca 30 cm för långt däremellan enl samma rekommendation, men men...
    Den där lilla hon som Mrs Holiday nämner skulle kanske inte ha varit så dum... Men jag tror inte att jag hade fått sambon att förstå vitsen med en sån.....

Linny
    Kul att jag har kunnat visa upp något nytänkande

Mrs Holiday

Att sätta in diskmaskinen i ett högskåp är ett alternativ, men tror inte att jag behöver mera förvaring och i s f så tappar jag den avställningsyta som nu bildas ovanpå diskmaskinen. Den kan bli användbar när allt ska plockas i och ur diskmaskinen + som avställningsyta för varma föremål som kommer från ugnen och mikron, vilka finns bredvid.

Skogsstjärnan

Vatten och avlopp är draget och golvet är gjutet så jag tror att min sambo och vår anställda byggare skulle få spunk om jag nu börjar begära att vi ska flytta på något

Det är sant att man alltid får lov att ge efter med något när man bygger ett hus. Att vi inte planerade det optimala köket först och ritade resten av huset sen

När vi besökte snickeriet första gången och talade med fadern där, så försökte han sälja in den idéen till mig, dvs spisen i det andra hörnet. Men jag köpte inte den idéen, i o m att alla funktioner (disk/spis/kylskåp) skulle vara inträngda på 1,5 m av hela kökets bänkyta Vad skulle det då ha varit för vits med ett stort kök om alla viktiga funktioner trängs ihop på en yta som passar en liten kokvrå i en etta.....  

Tog ni maskinerna från snickeriet Det tänker vi göra.

Tjenixen
    Det är precis som du skriver. Det som verkar vara optimalt och bra planerat vid en tidpunkt i ens liv så passar inte senare när ens livssituation har ändrats

Hmm har jag fått med alla kommentarer nu

Kisses
    Tack för att ni tagit er tid att fundera på om mitt kök skulle passa erKyss 
    Fortsätt att kommentera om ni kommer på något nytt.

• mn75

Skogis

Ingen fara Jag skulle väl inte fråga efter kommentarer om jag inte vill ha annat än lovsång Jag är öppen för påverkan, så länge det inte betyder att golvet måste brytas upp. alltid så kan det dyka upp något.

Spisen mittemellan diskbänk och diskmaskin Är diskmaskinen installerad efteråt i så fall Jag förstår att inte är så kul att städa upp i köket samtidigt som du kockar i s f Vem vill ha lite extra krydda i maten

Jag kommenterade precis din halvö i din gästbok

Kopierat därifrån så att alla kan läsa

Hur bred kommer er bänkskiva att vara på den del som går ut som en "halvö"
    Jag skulle rekommendera er att göra den bredare än 60 cm, för det blir hastigt för smalt och allt dimper i golvet på andra sidan. Redan 10 cm till så gör mycket, men har ni rum för 15-20 cm så skulle det vara perfekt. Kolla med ditt nuvarande köksbord hur brett det egentligen är. 60 cm är passligt när det är en vägg emot.
    Nu utgick jag ifrån att det är 60cms bred skiva där, men kanske den redan är bredare

I ett skede när jag bollade med många olika planlösningar så hade jag en liknande halvö, men den gillade inte sambon . Det började likna för mycket en matbespisning i en skola, enligt honom

• mn75

Linny
    Som du kanske har förstått som ställer den där öppningen till lite problem för mig, annars skulle jag inte alls ha börjat fråga gällande kakel/glas-lösningen, vilket är början till denna diskussion.
    Så vem vet, kanske jag kommer att ändra något där

Jag är lite avundsjuk på Skogsstjärnans jalussiskåp. Tänk vad enkelt det skulle vara att gömma kaffebryggaren eller brödrosten bakom ett jalussi....
    hmmm jag måste sova på saken
    Killen på snickeriet lovade ju att jag skulle få ändra mig

• mn75

Skogsstjärnan
    Fundera på saken, du får säkert byta till bredare ifall jag får dig omvänd Vi har ju samma snickeri

• mn75
    Skogsstjärnan skrev 2007-06-20 21:19:11 följande:
    Hihi, det var ju tanken med jalusiskåpet! Jag har till och med funderat på att ta två (en för bröd och sånt), men sen hittade jag ju en fin brödbox som jag hellre ville ha Och skåpet blir vitt för att passa in med skåpen, bänken, boxen och fruktfatet Resten är i rostfritt.
    Jag vill också haaaaaaaaaaaaaaaa
    *grymt*
    Jag lekte med tanken en gång, när jag hade just den där " s k bespisningsbänkslösningen" men lämnade den senare.... Kanske jag borde väcka den tanken i liv igen
    Har du fått någon uppfattning om vad ett sådant där jalussiskåp kostar i europapengar
  • mn75

Skogis
    Elen dras ovanifrån Så den är inte planerad längre än yttreväggarna. Så jag skulle inte ha några problem med att ändra något när det gäller elen

Linny

Det tror jag inte blir något problem

Pokergirl

I o m att du skippar överskåpen så är det ju inte då stor skillnad mellan ett mörkt kök i grått eller ett mörkbrunt. Grått är ju inte en extrem färg, men skulle du välja t ex rött kök, så är risken större att du är trött inom x antal år....
    Jag kan ju tänka mig att alla som har vita kök tycker att vårt kommer att bli mörkt Men med lämplig belysning så blir det fint. Våra bekanta har nämligen ett körsbärskök, så jag har sett hur fint deras är

• mn75

Skogis
    Lite förtydligande.
    Elrören är bara dragna i ytterväggarna, alla mellanväggar saknas ju ännu, så vi kör med flexibel elplanering

• mn75

Jalussiskåpet skulle i s f komma ovanför diskmaskinen dvs på en mellanvägg , så det är inte försent

• mn75

Linny
    Sedan så kan du ju också kolla med någon annan köksförsäljare ifall de har samma mått på sina bestickinsatser. I a f via vårt snickeri så skulle jag få alla möjliga insatser och lådavdelningar ifall jag vill ha. Men de är ju skitdyra   Ikea tror jag har hållit en lägre prisnivå på sådana produkter....

• mn75

Jag tycker mig ha läst rykten om att även någon annan firma säljer köksinredningar med samma stomme, som vad Ikea har. Stämmer detta  
    Jag är ju inte insatt i vem som är underleverantör till vem eller som har samma underleverantörer. 

• mn75

CeeJay
    Men det borde ju betyda för Linnys del att även andra (typ Marbodal) borde ha träbesticklådor som passar

• mn75

Jag gillar rött (dock inte rött som drar mot gult), men andra kanske tycker att det är för mycket jul
    Lime är en pigg färg och modern för tillfället

• mn75

Fröken85

Funderingar pågår för att ev ändra just den där gluggen. 300€ skulle det kosta att lägga till ett jalusiskåp + några skivor/lister..... Vi får se vad jag gör.
    Ett enkel lösning skulle vara att lägga en körsbärsfanerskiva på väggen i den där gluggen. Då skulle ögat bli lurat lite grann.... Och det borde gå att kombinera den lösningen helt bra med glasskivor.

• mn75

Linny
    ett litet tips när det gäller er son. Gå och köp motsvarande leksakssåg och verktyg åt honom och ge honom dessutom några brädlappar/annat restmaterial. Då kan ju han leka att han också renoverar.

Svar på tråden Visa mej ert kök!