Intressant diskussion som har kommit upp gällande mitt kök

Jag ser alltid diskussioner som vettiga/nyttiga, fastän jag inte kanske håller med i allt

Avståndet mellan vatten och diskmaskin är fågelvägen ca 110cm och mellan vatten och spis ca 150cm. Så jag är medveten om att det är ett stort kök, med en del avstånd. Men jag har långa ben 
Klott på golvet är jag inte rädd för i o m att vi kommer att välja plastgolv.
Sen så har vi två katter och en hund, som äter våra ihopskrapade rester, så jag tror inte att jag kommer att stå och rengöra så många tallrikar innan de sätts i diskmaskinen.
Diskbänkens placering mittemellan diskmaskin och spis blev en kompromiss för att jag inte ville bära heta potatiskastruller snett över ett golv innan jag kan hälla bort vattnet. Nu kan jag bära den längs med en bänkyta och det är något som rekommenderas om man läser rekommendationer för planering av nya kök. Avståndet är tyvärr ca 30 cm för långt däremellan enl samma rekommendation, men men...
Den där lilla hon som Mrs Holiday nämner skulle kanske inte ha varit så dum... Men jag tror inte att jag hade fått sambon att förstå vitsen med en sån.....
Linny
Kul att jag har kunnat visa upp något nytänkande
Mrs Holiday
Att sätta in diskmaskinen i ett högskåp är ett alternativ, men tror inte att jag behöver mera förvaring
och i s f så tappar jag den avställningsyta som nu bildas ovanpå diskmaskinen. Den kan bli användbar när allt ska plockas i och ur diskmaskinen + som avställningsyta för varma föremål som kommer från ugnen och mikron, vilka finns bredvid.
Skogsstjärnan
Vatten och avlopp är draget och golvet är gjutet så jag tror att min sambo och vår anställda byggare skulle få spunk om jag nu börjar begära att vi ska flytta på något 
Det är sant att man alltid får lov att ge efter med något när man bygger ett hus. Att vi inte planerade det optimala köket först och ritade resten av huset sen
När vi besökte snickeriet första gången och talade med fadern där, så försökte han sälja in den idéen till mig, dvs spisen i det andra hörnet. Men jag köpte inte den idéen, i o m att alla funktioner (disk/spis/kylskåp) skulle vara inträngda på 1,5 m av hela kökets bänkyta
Vad skulle det då ha varit för vits med ett stort kök
om alla viktiga funktioner trängs ihop på en yta som passar en liten kokvrå i en etta.....
Tog ni maskinerna från snickeriet
Det tänker vi göra.
Tjenixen
Det är precis som du skriver. Det som verkar vara optimalt och bra planerat vid en tidpunkt i ens liv så passar inte senare när ens livssituation har ändrats
Hmm har jag fått med alla kommentarer nu 

Tack för att ni tagit er tid att fundera på om mitt kök skulle passa er
Fortsätt att kommentera om ni kommer på något nytt.